Jump to content

Kobber- VS galvanisert søm


`Laffen

Recommended Posts

Ser at tresfjorden ville hatt godt av ny søm rundt omkring (luring som har pusset skroget med slipemaskin, ergo flate hoder rundomkring + en del tæring), i den forbindelse lurer jeg på: hva er best kobber eller galvanisert søm, forskjellig søm over og under vannlinjen?

Sømmen over vannlinjen er i dag kobber (så vidt jeg kan se :eek: ), om det er annet under vannlinjen har jeg faktisk ikke sjekket :blush: .

hvis jeg velger galv, må jeg da bytte all søm?

Kan man som et alternativ bruke skruer av en eller annes sort (forsenket og plugget etterpå) slik at bordgangene blir helt slette (ingen hoder som stikker ut)?

Link to post
Share on other sites

Hver så snill å ikke bruk juksemetoden med skruer :wink:

 

Viktig og ikke blande klink under vannlinje.

Du kan jo forsenke klinken også, hvis du har tykkelse nok i huden.

 

Hva som er best er jeg usikker på, men gavla ruster jo etterhvert!

Kobber er dyrere enn galva.

 

Tips er og kontakte www.trebaten.no og kjøpe i kg.

Eller om du har en i nærheten som selger i kg.

Link to post
Share on other sites

men ingen som har en formening om hva som er best sånn summasumarum??? (regner med at du mener galvanisert med : gavla...) Vil gjerne gjøre det skikkelig 1st time around...bytter alle om nødvendig... :smash: (hater å ta igjen ting som kunne vært ungått når man først har gjort jobben 1 gang)

 

(det var noe som sa meg at skruer var en uting ja... :lol: )

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Best er vel kobber.

Slipper rustrender gjør man også.

 

Sjøl hadde jeg gått for kobberklink, det er i grunn penest også :yesnod:

 

Også er det fremgangsmåten da, tror du skal (etter det jeg har hørt) klinke ett bord av gangen på hver side av båten.

Altså ikke klinke den ene siden ferdig og så begynne på den andre

Link to post
Share on other sites

:confused: Jaha... den hadde jeg ikke fått med meg... Vet du årsaken???

Mnja, mener det er for at man ikke skal kunne klinke båten skeiv!

Det er det jeg har hørt, men om det er sant er ikke helt usannsynlig.

 

Ville vel ikke tatt sjansen på noe annet tror jeg.

Det er jo ikke noen større jobb og klinke huden annen hvergang heller da.

Utstyr for klinking får du også kjøpt på trebåten.

Også må du ha med deg en som sitter på utsiden med motholdet.

 

Se en liten illustrasjon her, litt nede på siden.

Det er alfabetisk rekkefølge, klink/klinking skal du se etter

 

Mener det skal stå noe i emneoversikten under Trebåtsaker Du får lete selv :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

Kobberklink er triveligere å arbeide med, og det er mye lettere å få til en fin og stram klinking enn med stål.

Kobberet har dessuten den fordelen at den motvirker groe og pælemark (ref kobber i bunnstoff).

På gamle seilskutevrak er ofte treverket rundt kobber/messingnagler friskt mens resten er borte.

Rundt stålnagler blir gjerne treverket svart og svekket.

Til klinkingen bruker du kula på en kulehammer, og med litt øvelse får du fine rundinger "oppå" klinken.

Sørg for at du ikke banker den flat. En god klink begynner med at naglen stikker ca 1,5 ganger tykkelsen på naglen utenfor skiva, og bankes til den får en jevn bue med bra høyde.

Hvis du holder høy tempo er det bra med hjelp til mothold, men hvis ikke så er det nokå enkelt å rigge seg slik at motholdet står av seg selv.

 

Lykke til

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med kobbernagler er og at kobber er mykere og dermed lettere å klinke, dette er ihvertfall min erfaring etter å ha prøvd begge deler. Finn deg to bord som du øver deg på så finner du fort ut av gangen i det. Det som er viktig er å få på roa skikkelig før man klipper av nagelen et stykke over slik at man har noe å klinke. Det er riktig som perlen skriver at jeg har noen nagler liggende på salg siden, kobbernaglene er solgt og de galvaniserte er såpass kort at hvis du kan benytte disse er det kun mellom spantene

 

 

Ser ut so mons var og skrev samtidlig som meg :cheers:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min båt har både kobber og galv, men fordelt henholdsvis over og under vannlinje. Nå har riktignok Matilda gått mye i ferskvann, men har jo også gått i sjøen, og jeg har ikke antydning til svart rundt naglene.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...