Jump to content

Lader som måler ladespenning på batteriet?


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Har et system med skilledioder i båten min, for å skille 3 batteribanker fra hverandre (2 forbruksbanker, en startbank)

Pr. i dag har det stått en lader på hver av forbruksbankene, ingen på startbanken..

Problemet er at den ene laderen er jalla deluxe, og har svidd i filler batteribanken den ladet.

 

Nå skal jeg ha nye forbruksbatterier, og ny lader (det er det ingen tvil om!)

Jeg trenger da en lader som er såpass intelligent at den måler ladespenningen på batteriet fremfor å pushe ut en bestemt spenning (for skillediodene gir vel et spenningstap vil jeg regne med)..

 

Noen som vet hva jeg bør velge?

Link to post
Share on other sites

Prøv Staubo.no

De forhandler Mastervolt Mass Ladere.

Disse får du med spenningsensor og tempsensor.

De koster nok litt, men er verdt det.

I følge prislista ligger en Mass 12/30 lader på "kun" 8275,- inkl. mva.. 12/60 ligger på "kun" 13700,- inkl.mva

 

Den laderen som vekker størst interesse er kanskje IVO Smart 12/35 (3 outputs), den fungerer på nettspenning fra 90 til 260V, 50 og 60Hz. Denne er heller ikke billig med prisen på 6638,- inkl. mva

 

Kontrollpanelet for laderen er jo også fint å ha.. Det koster "kun" 7063,- inkl. mva

 

Gratis moro er det ikke.. og som fattig båtboer har jeg lyst til å slippe litt billigere unna.. Får ringe de i morgen og høre om det der virkelig er prisen man må betale..

Link to post
Share on other sites

Prøv Staubo.no

De forhandler Mastervolt Mass Ladere.

Disse får du med spenningsensor og tempsensor.

De koster nok litt, men er verdt det.

Jeg ble anbefalt å velge Mastervolt IVO Smart 12/35-3.

Denne laderen har 3 utganger, en til startbatteri, 3A.

Og to utganger på 35A tilsammen (den regulerer selv hvor mye som skal på hvilken av de)

I prislista koster denne 5310,-+mva

Prisen jeg fikk (uten å prute aktivt) var 3900,-+mva

 

Mandag henter jeg den :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å velge Mastervolt IVO Smart 12/35-3.

Denne laderen har 3 utganger, en til startbatteri, 3A.

Og to utganger på 35A tilsammen (den regulerer selv hvor mye som skal på hvilken av de)

I prislista koster denne 5310,-+mva

Prisen jeg fikk (uten å prute aktivt) var 3900,-+mva

 

Mandag henter jeg den :)

Hulda kjøpte en Stirling 50A for kr. 4 956,20 inkludert mva og alt annet (også kr. 65,13 eks mva som var den frakta som egentlig Jörg Becker skulle betalt). 3 utganger, temp.kompensert, automatisk identifisering av de forskjellige batteripakkene, kjører "antisulfateringsprogram hver 7. dag" og-gud-vet-hva-sykluser, to termostatstyrte vifter og hele pakka. Nå har den bare stått og vedlikeholdt hovedbanken på 500 Ah som ikke er i bruk, belastningen har vært så lav at viftene har aldri startet. Gjør jobben helt utmerket, ingen gassing og batteriene er helt toppet opp. For Hulda som kommer fra en gammeldags damplader (koker på 15 volt flatt), virker Stirlingen som en dings jeg virkelig kommer til å bli glad i. Jeg får et slags personlig, hengivent forhold til dingser som funker som de skal og har god kvalitet. Stirlingen har stått på siden midten av mai i år.

 

For å lade baugpropellbatteriet, langt unna hovedbanken - har ikke lagt opp ledning fra Stirlingen enda, kjøpte jeg en Biltema-lader type 37-713 elektronisk intelligent lader til kr. 498. Denne laderen skal brukes på Jeep'en som jeg regner med kommer til å ligge i dvale i perioder nå i vinter. Går man opp til kr. 579, får man en lader som tar opp til 120 Ah batterier. Nå satte jeg på billigladeren sist søndag. I morgen skal jeg ombord, da får jeg se om Biltema-laderen funker, altså fullt batteri, grønn diode for vedlikeholdslading og ingen gassing.

 

Mastervolt virker meget godt priset, men er sikkert et OK produkt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hulda kjøpte en Stirling 50A for kr. 4 956,20 inkludert mva og alt annet (også kr. 65,13 eks mva som var den frakta som egentlig Jörg Becker skulle betalt). 3 utganger, temp.kompensert, automatisk identifisering av de forskjellige batteripakkene, kjører "antisulfateringsprogram hver 7. dag" og-gud-vet-hva-sykluser, to termostatstyrte vifter og hele pakka. Nå har den bare stått og vedlikeholdt hovedbanken på 500 Ah som ikke er i bruk, belastningen har vært så lav at viftene har aldri startet. Gjør jobben helt utmerket, ingen gassing og batteriene er helt toppet opp. For Hulda som kommer fra en gammeldags damplader (koker på 15 volt flatt), virker Stirlingen som en dings jeg virkelig kommer til å bli glad i. Jeg får et slags personlig, hengivent forhold til dingser som funker som de skal og har god kvalitet. Stirlingen har stått på siden midten av mai i år.

Takk for sist, Hulda, og fint at du er fornøyd med laderen.

 

Jeg har vært på seiltur de siste to uker og leste bidraget dessverre først i går.

Pinlig pinlig... men du kunne jo godt ha sagt noe, minst direkte etterpå :blush:

Beløpet som er betalt for mye, sender jeg nå med engang tilbake til deg.

 

Jeg ber om unskyld, det skjedde ikke med vilje ! :nonod:

 

Med vennlig hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...