.Olsen Startet 21.Juli.2020 Del på Facebook Startet 21.Juli.2020 Noen ganger forbanner jeg at kameraet ikke er med i båten... så beklager mobilkvalitet. Uansett, et mektig syn når noe sånt dundrer forbi. Og et par videosnutter av båten i god driv: https://photos.app.goo.gl/iDFSNGEoMPdP1d8s9 https://photos.app.goo.gl/TNBZyj2vtLwJf9TZ7 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Et veldig vanlig syn for oss som bor nær Håkonsværn ...👍 men stilig er det.... PS. Var det motoren din vi hørte der....🤔😉 Trodde du hadde seilbåt...😉😂 Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Et veldig vanlig syn for oss som bor nær Håkonsværn ...👍 men stilig er det.... PS. Var det motoren din vi hørte der....🤔😉 Trodde du hadde seilbåt...😉😂 Var gode gamle Perkins som purra på ja. Fikk noen timer for seil før vinden la seg. Å drive uten vind midt i Oslofjorden er utenfor mitt interessefelt ;-). Og har også en interesse av å få kjørt opp dieselen som er på tanken. Fikk tak i 20ltr parafin som var tiltenkt Taylorsovnen ombord. Men etter prøvefyring så stinket det så jævlig at hele planen ble skrinlagt, tilbake til tennvæske. Så la jeg en dårlig plan... dette var da i høst. For en gidder jo ikke å bruke tid på å levere 20 ltr parafin på gjennbruken. Den dårlige planen var å tømme alt på dieseltanken. Som tenkt, så gjort. 20liter på ca 100-120 liter diesel må jo gå greit. Greit, motoren er ikke "luktfri" i utgangspunktet. Men den ble ikke bedre av parafin. Lukter svovel og drit. Så nå har jeg som mål å få tømt tanken i løpet av sesongen og nøler ikke med å gå for motor. Fikk svidd av noen liter på forrige tur :-). Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) Kul båt og går sikkert fort, men synes Hauk og Storm klasse e var tøffere å se på sjøen, men sikkert litt inhabil etter tjeneste på slik. Magisk når MTUene fyres opp. Redigert 21.Juli.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Hper skrev 55 minutter siden: Var gode gamle Perkins som purra på ja. Fikk noen timer for seil før vinden la seg. Å drive uten vind midt i Oslofjorden er utenfor mitt interessefelt ;-). Forstår deg godt....bare tullet...😁 Ellers enig med Gullfisk... Var litt mer stil over det med de gamle MTB'ene ... Ser ut som disse katamaranene stamper litt mer i dønningene... Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Hauk klasse Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Storm klasse Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Gullfisk skrev 44 minutter siden: Hauk og Storm Ikke glem Tjeld klassen (kjent i USA som Nasty Class PT). Dumt at man ikke har sjansen til å se en sånn på fjorden, så vidt jeg vet er det ingen som er i operativ tilstand. Hadde vært noe å sett Linge-skroget suse forbi en i 40 knop. http://www.ptfnasty.com Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
.Olsen Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 enslagsgjest skrev 5 minutter siden: Ikke glem Tjeld klassen (kjent i USA som Nasty Class PT). Dumt at man ikke har sjansen til å se en sånn på fjorden, så vidt jeg vet er det ingen som er i operativ tilstand. Hadde vært noe å sett Linge-skroget suse forbi en i 40 knop. http://www.ptfnasty.com Min far tjenestegjorde på Nasty. Mange historier fra det :-). Alt fra hvor mange spant de knakk når det var mye sjø på en overfart, til knuste toaletter, da av mannskap som prøvde i litt for mye sjø. Og ikke minst selvtorpedering når de taue en øvelsestorpedo som startet opp og torpederte de bak :-D. Historien om at de måtte bakke opp av sjøen en gang tror jeg litt mindre på ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) Vi så den på vei opp Hagefjorden utenfor Tvedestrand i går: Ja, den er ikke lett å se. Det er selve konseptet. Vi var nysgjerrige på hvor fort den gikk. Prøvde AIS: ingenting. Så jeg skrudde på radaren for å tracke den. Da sto der å broa å vinket til oss. Radaren min så de.... Gerhard Redigert 21.Juli.2020 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) Gikk inn til Tønsberg nå isted.. KNM Glimt heter den. Går opp mot 60 knop Redigert 21.Juli.2020 av PANAX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Møtte den utenfor Nesodden i dag i godt driv. AIS'n viste 24 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Når de gamle torpedobåtene nevnes; Fjordprins. Denne har vi reist mye med til Balestrand på 70 tallet. Skroget til Storm klassen. Bråkte som et fly den og. Laget bølger som skremte alle langt inn på land... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Lå en gammel torpedobåt på finn for etpar år siden, husker ikke klassen, men jeg minns den var rundt 80 fot og hadde to deltic dieseler. Bygd i mandal med mahognyplank på eik om jeg husker riktig. Tipper det går noen liter i timen på wot, det er jo noen vanvittige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Et veldig vanlig syn for oss som bor nær Håkonsværn ...👍 men stilig er det.... PS. Var det motoren din vi hørte der....🤔😉 Trodde du hadde seilbåt...😉😂 Jeg kjørte den gamle slepejollen min (With Dromedille) på 10 fot gjennom Vatlestraumen for et par år siden. Følte meg ikke så veldig stor når en av de båtene der kom i full driv motsatt vei på det smaleste partiet mellom Bjorøy og Håkonshella (Der Rocknes forliste). Jeg holdt naturligvis god avstand og det var god plass å passere hverandre, men følte meg likevel ganske liten når jeg hørte et motorbrøl og så hvor det skummet rundt krigsskipet. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) KNM Glimt gikk akkurat ut Vestfjorden vest for Nøtterøy nå i kveld da vi var på vei inn. Så den først på AIS og etter litt mysing så vi bevegelse mot øya den gikk forbi. Båten var ikke god å se mot bakgrunnen der den gikk tett på kyststripa i skumringen, så kamuflasjefargene fungerer. En rask sjekk på Marine Traffic nå viser at den går med AIS mot Larvik. Redigert 21.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.