Jump to content

VP MD2030 - oljerøyk fra motorblokken


Smurph

Recommended Posts

På vei sørover Helgelandskysten med nygammal Maxi 100 PS. Mannskapet reagerer på lukten av varm olje. Nærmere undersøkelser viser at det ryker oljedamp ut fra hullene på bildet. I det største hullet skal det tydeligvis stå en plastpropp som har poppet ut. De nederste hullene ser ut til å være skruehull som ikke er i bruk.  Noen som har noen ide om hva problemet kan være?  Dette er helt bak på SB side av blokken.  Det har ikke lekket ut noe olje av betydning.

 

Velvel. Fordelen med seilbåt er at man kan seile. I retur til Sandnessjøen i avtagende vind...

 

 

20200721_203311.jpg

20200721_203318.jpg

Redigert av Smurph (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Kikket etter nå. I det store hullet så sitter det en flat plugg. Kan godt være at det er plast. De to under så er det ingen ting. Denne pluggen ser ut til å gå inn til svinghjul eller clutch eller noe slikt. Hvorfor er det en plugg der, og hvorfor er det eventuelt et trykk på innsiden? Har ikke hatt denne motoren så lenge og kjenner den ikke så godt. Vil forsøke å finne verkstedmanualen.

 

Edit: Kikket i operators manual men ble ikke noe klokere av det. Det er bilde av pluggen, så videt det er, men det står ikke noe om hva den er til. 

VP-MD2030.zip

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med bruken, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Edit:

Det ser ut til å være rett at det er en plugg som går inn til svinghjulhuset. Item 27 i denne partskatalogen. Hvorfor den er der er ikke godt å vite. Kanskje man også kunne forsøke å holde hånden eller tommelen over hullet når den går for å se om det er mye trykk der inne. På denne båten så kommer man vel til motoren fra alle veier.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7740690_006?path=MarineDieselEngines/7740690/7740690_21/7740690_006

 

Edit 2:

Man kunne kanskje misstenke pakningen mellom motorblokk og svinghjul. Ved å sammenligne hvor mye det blåser på toppen av motoren (oljepåfyllingen) og hvor mye det blåser ut fra luftehullet på svinghjulshuset, så har man kanskje en indikasjon. Hvis det ikke blåser noe særlig noen av stedene, og det ikke mangler for mye olje, så er det vel bare å finne en ny plugg.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svinghjulshuset er ikke tett, og det skal heller ikke være olje inni der. Olje som evt finner veien ut denne veien kommer fra en lekk simmering rundt veivakselen. Dette kommer i dryppform og renner bare ut i bunnen.

Skru av oljepåfyllingen når motoren er i gang og legg hånda over, evt et hvitt ark. Da ser du om det er mye bevegelse i lufta der. Usikker på akkurat denne motoren, men vanligvis er det lufting av overtrykk i bunnrammen, via en slange/rør som kommer ut fra toppen et sted. Denne går ofte inn ved luftinntaket slik at denne luften blir gjenbrukt i motoren. Hvis du har mye damp/luft når du holder ark over oljepåfyllingen, vil denne komme ut v dette røret/slangen med oljepåfyllingen stengt.

Link to post
Share on other sites

Om det kommer mye luft / damp så indikerer det en feil som gjør stemplene slipper forbi mye gass ned i bunnpannen som ventileres opp. 

 

Noe blowby vil det bestandig være, ikke vær redd for det. Men er det mye så kan det være stempler, stempelringer, eller andre ting som er sluttkjørt. Dyrt er det uansett.  

 

Så sjekk det billigeste først, og en manglende plastplugg høres definitivt billig ut.

Link to post
Share on other sites

@Smurph Finner du ut av det? Er det noen utvikling i saken? Har jo akkurat kjøpt båt med den samme motoren, så der er jo litt interessant å følge med.

Er ellers enig med de to siste innleggene over. Det store spørsmålet er vel om pluggen bare har falt av eller om den har blitt blåst ut på grunn av overtrykk i svinghjulshuset. Jeg synes ellers der er merkelig om simringen rundt veiva kan lekke så mye at det kan gi et overtrykk. Det høres liksom ikke helt rimelig ut.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker ikke å være spesielt mye overtrykk i motoren.

Ny simring er bestilt og kommer med flyet i morgen. Det er ikke så mye annet som kan lekke baki der. Alle mekanikere i Sandnessjøen er visst på ferie, så da blir det selvmekking i morgen. En del jobb, men virker ikke å være spesielt vanskelig på noen måte.  Maxi 100PS er bygget på Maxi 95, så det er heldigvis samme enkle løsningen med motoren i salongbordet og veldig enkel tilkomst.

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ny simmerring ankom kl 0900 i går morges, og etter 7 timer med mekking var motoren klar igjen. Inspeksjon av den gamle simmerringen antydet en ruglete overflate på deler av ringen, så håper den kun var utslitt. Motoren går ellers klokkerent og det er ingen antydning til røyk fra eksos eller eksos i bunnpanne osv. 

 

Fikk uansett ikke kjørt motoren så mye i går siden det blåste en god kuling nordfra, som ga frisk kveldsseilas under fokk og revet storseil til Brønnøysund. 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 1 time siden:

Det var da ganske imponerende jobbing. Jeg trodde ellers at simringen lå på innsiden av svinghjulet, i området mellom svinghjulet og blokka. Stemmer ikke det? I så fall, hvordan i alle dager fikk dere til det?

 

Det var vel derfor det tok 7 timer tenker jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som måtte gjøres var følgende:

Løsne propellaksling.

Løsne kjølevannslanger i bakkant av girkasse (oljekjøler?).

Ta av girkasse

Løsne bakre lokk over svinghjulet.

Ta av svinghjulet.

Løsne startmotor fra svinghjulhuset.

Ta av svinghjulhuset.  Her anbefales det å ha et kubein til å hjelpe seg med, siden mitt svinghjulhus hadde klistret seg til simmerringen som igjen hadde klistret seg til motorblokken.

Få vekk alle rester av den gamle simmerringen. Deretter er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge. Hvis man sitter igjen med 0 skruer når alt er montert på plass igjen så har man forhåpentlivis gjort alt riktig. VP spesifiserer flytende pakningsmasse mellom svinghjulhus og motorblokk, men dette er ikke brukt fra fabrikken.

 

Båten er nyinnkjøpt i Fauske og er på hentetur til Bergen. Når jeg skrudde ting sammen igjen så oppdaget jeg samtidig at motoren ikke var korrekt justert i forhold til propellakslingen. Aktre motorlabber virket også litt løse. Fikk justert inn sånn noenlunde og strammet opp, og ble kvitt en sjenerende uling fra hylsen i samme slengen. Har vært underveis for motor i 3 timer nå, og alt ser ut til å fungere som det skal 😀 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Framgangsmåten var vel omtrent som jeg trodde, men at det skulle være mulig å få til dette ombord og i sjøen det hadde jeg nesten ikke forestilt meg. På min båt, som har motoren helt bak og under dekk, så ville det være utenkelig. Det er så vidt man klarer å komme til for å skifte et oljefilter. Forstår nå at det å ha motoren plassert midt i båten, det er ikke bare en fordel, det er en kjempe stor fordel.

 

Grattulerer med godt utført jobb! 

 

Link to post
Share on other sites

Var i jevnt sig fra Brønnøysund mot Rørvik i går. Men i Dolmsundet tapte motoren plutselig turtall og stoppet.  Skiftet dieselfilter og startet opp igjen, men etter kort tid tapte motoren igjen turtall og svart røyk med sterk lukt av svidd gummi kom ut av svinghjulhuset.

 

Det var lite vind, men vi fikk heldigvis slep inn til Rørvik. Viser seg at rykkutjevneren er gåen. Dette er en gummi/stålring som sitter mellom svinghulet girkassens aksling. Årsaken var også åpenbar. Viste seg at lagerbæreren som holder girkassens aksling på motorsiden hadde jobbet seg løs og boltene var på vei ut (den støpte komponenten med boltehull i 'stjerneformasjon' på bildet). Hvis jeg hadde sett nøyere på girkassen når jeg tok den ut for bare noen dager siden så burde jeg sikkert ha oppfattet dette, men da stusset jeg bare over at det lå litt rester av noen skiver inne i svinghjulhuset..

 

Ser heldigvis ikke ut til at det har skjedd noen større skade enn en ødelagt rykkutjevner.  Den burde ankomme med flyet på tirsdag og være kurant å montere, nå når jeg allerede har vært en tur inni der. I mellomtiden blir det leiebil og tur til bartebyen. 

 

Shoutout til Rørvik Marina for stor hjelpsomhet en helg midt i ferien 😀

20200725_154629.jpg

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Da spørs det om det ikke er dette som er feilen fra starten av? Simmringen sitter jo inn mot motoren og denne "rykkutjemneren" sitter inn mot gearkassen. Det blir vel sånn sett to forskjellige feil, som ikke skulle ha noen "naturlig sammenheng", blir det ikke det? Det skal vel godt gjøres å få to forskjellige feil med samme symptom, nesten samtidig? Jeg viste elelrs ikke at det fantes en slik "rykkutjemner". En annen problemstilling: Kan feilen ha en forhistorie eller en "grunn" for eksempel tau i propellen, og stammer eventuelt da forhistorien fra tiden før båten ble solgt?

 

Veldig trist at dere fikk flere problemer etter god innsats.

 

Skal tro om det er item 34 eller 35 på denne tegningen. Det kan se ut som at det er forskjellige løsninger for MD2030-A-B-C-D, altså forskjellige produksjonsår eller tgaver av motoren.

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-quick-find.aspx?Catalog=7740690&Category=21&View=4208
 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er delenr 34.

Nei, den forrige feilen hadde ingen ting med simmerringen å gjøre, så det var et blindspor. Mekanikeren mente at gummien hadde begynt å slippe første gangen og at det var lukten vi kjente. Kan også ha vært varm girolje.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal identifisere dårlige lager eller koblinger eller noe slikt så bruker jeg enten en massiv stålstang eller et stetoskop for slikt bruk. Hvis man for eksempel lar båten henge i tauene og så lar den gå mer eller mindre sakte forover, så tror jeg det er en god sjans for å plukke opp eventuelle "ulumskheter" i motor eller drivverk, ved at man lytter seg fram på de ulike stedene. 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564

For å se situasjonen på den positive måten: Hvis det var slik at den lakk så mye olje ut gjennom simringen, så kunne man kanskje tenke at dette indikerte ganske mange driftstimer og "flere feil på vent". Når man der i mot identifiserer feilen til å være på et bestemt sted i drivverket, så kan man vel i forholdsvis større grad tenke seg at dette er en enkelt feil i entall, og ikke en indikasjon på motorens generelle tilstand. Når man så har reparert den ene feilen, så er vel motoren forhåpentligvis i orden. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan gikk turen videre, kom dere hjem?

 

Har selv akkurat kommet fram på på første tur fra Kristiansand til Stavanger med den samme motoren. Den fungerte hele tiden, men jeg hadde en merkelig hendelse. Da jeg skulle legge til land på turen så fant jeg ut at det var litt for grunt, og så satte jeg motoren forsiktig i akterover. Da begynte den å riste og støye som besatt, og det første jeg tenkte det var at oj, der dro jeg en nylontrosse inn i propellen. Forsøkte å feilsøke litt og forsto egentlig mindre av den feilen. 

 

Så googlet jeg og fant en beskrivelse fra en på dette forumet som først hadde gjennomført en dyr reparasjon uten at det hjalp. Så justerte han tomgangsskruen en halv omdreining og så var problemet løst.

 

På min så kunne det se ut som at noen tidligere hadde justert tomgangen ved å stramme justeringen på gasswiren. Resultatet av dette ble at innslaget forover og bakover ble for "hardt" samtidig som det var litt tilfeldig hva turtallet på på tomgang ble. Justerte så strammingen på gasswiren og skruen for tomgang og så var problemet løst.

 

Snakket med en annen båteier på veien med samme motor som også hadde litt av det samme problemet som meg. (Hardt innslag, og mye vibrasjon på tomgang.)

 

Det ser ut til å være ganske viktig å justere strammingen på gasswire og tommgangsskruen riktig. Hvis ikke så ser det ut som at det kan dukke opp noen rare feil som egentlig har en ganske enkel løsning. Motoren ble ellers "som ny" etter justering av gasswire og tomgangsskrue.

 

Bare et lite tips på basis av min erfaring fra "turen hjem".

 

Har tenkt på denne gummikoblingen som røyk. Det kan jo være en sikkerhtsfaktor som er bygd inn i systemet, at den skal ryke. Har vært borte i det prinsippet mange ganger før, ikke på båtmotorer men i andre maskintyper, at man legger inn et "svakt ledd" som skal ryke for å hindre større skader. Hvis man for eksempel får et kraftig tau inn i propellen, så er det kanskje en fordel om det er "et svakt ledd" som ryker for å unngå større skader. (Men det skulle jo helst ha vært plassert der det var enkelt å skifte ut.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...