Jump to content

Ingen lading fra Volvo Penta MD Dynamo

AndersH

Recommended Posts

En kompis har en Nidelv 24 med VP hvor dynamoen ikke lader. Jeg har målt på utgangen på dynamoen og spenningen stiger ikke overhodet når motor startes. Siden jeg måler 12,2v likestrøm direkte på dynamoen antar jeg laderegulatoren er på selve dynamoen? 

Noen som har en slik dynamo for salg, evt vet hvor mang kan få tak i en rimelig? 

20200721_225301.jpg.939cf54c3f86dcccdec99a3dc64610e6.jpg

20200721_225247.jpg.06ac5152f893503250a7d6a2cb847b7f.jpg

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Lyser ladelampen med tenning på før motoren startes? Starter dynamoen å lade dersom motoren ruses opp på høyt turtall?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når den er blitt så gammel som den er (kunne være oldefar til mange dynamoer jeg har sett) ville jeg nok uansett plukke den fra hverandre og sjekke børster, men også lager, rotor og ta en titt på isolatorene i den.

Alternativ kan han bare handle en original Valeo som erstatter denne 9AR2712P.
Den gode vennen koster da vel rund 3.500,- pluss mva.

Alternativ, når den f.eks. verken lader krevende forbruk eller skal være noe ordentlig,
finnes det en rekke plagiater der ute som koster mest psyko-logiske  2.200,- - 3.400,-

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...