Jump to content

Hviken daycruiser anbefales til mitt bruk


GrindK

Recommended Posts

Hei

Har planer om å bli båteier neste år, og vi har kommet fram til at vi ønsker oss ein daycruiser. Båten skal ligge på Mjøsa i første omgang, men kommer nok til å tatt med på fjorden en gang i blandt, og spesielt i ferien. Ser for oss at det blir noen enkle overnattinger når båten er på mjøsa, og kanskje noen flere netter i ferien. Vi er to voksne og eit barn (1 år til neste sommer) 

 

Båter vi har som alternativer på er Finnmaster T8, Ibiza 811, Uttern D77 og askeladden C83. Sistnevnte er vell egentlig utelukket da budsjett er ca 1mill. 

 

Noen betraktninger og tips her, evt flere vi bør sjå på? Vi har ikkje sett fysisk på noen av båtene foreløpig, men satser på at vi får sett de på "båter på sjøen" i høst.

Ting vi ønsker i båten: pantry, varmevifte/varmer, toalettrom, baugthruster, stikkøye til 1 (og etterhvert 2) barn, toalett med septiktank og mulighet for tømming med slange (pga mjøsa) 

 

Kan også nevne at det blir min første båt så har ikkje stor erfaring med båtlivet, bortsett fra føribg av redningsbåt/Mob-båt ifm platformjobben min. Er daycruisere av denne størrelsen relativte lettmanøvrerte? 

 

Helsing

Nybegynner

Link to post
Share on other sites

Jeg var i sammes situasjon, For noen på siden, når de nevnte båtene kom på markedet. 
 

Jeg hadde først blinka ut T8. Denne var ny på markedet, og satte ny standard for romslige og praktiske løsninger. Romslig, braktisk, og generelt fin kvalitetsfølelse. Men traff ingen selgere som ville selge den til meg. Endte opp med å kjøpe en D77 usett. 
 

Etter fem sesonger så vil jeg oppsummere. 
 

Ting jeg liker:

Meget smart uteplass. Ligger ofte med solseng nede, og seterygg nedslått, også under fart. Da fungerer byssa fortsatt. Samt lett tilgang til badeplattform. Slipper å trø over seterygger. Super til badering og soling. Meget bra badeplattform. Kjekt å ha tilgang til kjøleskap og bysse mens en ligger i solsengen. 
To sportsstoler, ved førerplass ser tøft ut på T8 og 811. I praksis fungerer en førerplass, og sofa til passasjer topp. Mye cruisingfart, da er det fint å sitte alene ved førerplass, og de andre til venstre. Samt når en ligger ved kai, og kalesjen er oppe, så vendes førerplassen mot salongen, funker, fleksibelt. 
D77 har stor kalesje. Funker topp ved kai. Full ståhøyde. Men mye vindfang, funker dårligere å kjøre med. Men havnekalesje er standard, bruker den daglig, og kalesje når en ligger i ro. Løse sidepaneler på kalesje, litt styr og sette opp, men fører til at kun takdelen kan brukes separat, praktisk i sola. 
Bra plassering av bysse, ikke så stor, men funker. Det er flere sitteplasser i de andre, men 6-8 er nok å ha ombord. 
D77 er minst og billigst av de nevnte. Tror du får det du betaler for. D77 er stor nok til liten familie. 

Egentlig ikke så mye jeg ikke liker. Men denne type båt har alt, men begrenset kapasitet på plass, strøm og kloakk, og annet, sammenlignet med cabincruisere.  Så det er fortsatt en daycruiser, som fungerer Meget bra på dagsturer og et par overnattinger. 
 

lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Litt i tillegg. 

Angående byggekvalitet, så har det vert noen ting som er enkelt/billig. 

Vindskjerm er litt skranglete. Bedre på Ibiza og Finnmaster. Tror faktisk vindskjermen til Finnmaster er bygd i Norge, av samme leverandør som Ibiza benytter. Enkelte ting har løsnet. Noe har lekt. Ting har gått i stykker. Men det er ting som radio, plotter, kokeaperat, som også er montert i de andre båtene. 

Senga har tynne madrasser, men løses med overmadrass. 

 

Angående å kjøre en slik båt, så er det generelt greit. Den har bauthruster, men litt underdimensjonert. Disse båtene har mye vundfang. Blåser det kraftig fralandsvind, og du skal legge til langsetter brygge, så sliter thrusteren. Lær deg å bruke spring. Samt lær deg å bruke ratt og motor, så er det god respons. 

 

Jeg har varmer. Den leveres med to uttak. Et som defroster, og et nede. Lurt å få et ekstra montert oppe. Men kokeaperat har varmekokk, så det fungerer også som varmer. 

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Den gang jeg vurderte daycruiser/weekend cruiser la jeg min elsk på Nidelv 690 Sport.

 

Jeg ville ha en sosial cockpit med u-sofa som kunne gjøres om til solseng. Jeg ville ha bysse i cockpit og toalett i eget rom, med septiktank. Jeg ville ha soveplass til 2-3 i lugaren, pluss 1-2 i cockpit. Høyt cockpit-telt, mulighet for ankervinsj foran og bak samt baugpropell. Innenbordsmotor var den gang en selvfølge pga tyverier. Jeg ville ha en båt egnet for vannsport, bading og spise reker. Den skulle være minst mulig og kunne trekkes på henger. Nidelven sjekket av alle boksene, men det gjorde Draco 24 også, og mange flere. Nidelven var den gang for dyr, men i dag er de overkommelige i pris.

 

I dag ville jeg kanskje gått for utenbordsmotor, men Nidelven er fortsatt flott synes jeg. Byggkvaliteten er i kjent Nidelv-stil... god.

Link to post
Share on other sites

Mange flotte båter i dette segmentet.

Forsøk å lag en liste over hva som er viktig for deg, og hva du kommer til å bruke båten mest til. Obs: det kan være vanskelig å være ærlig, og det visuelle kan fort spille deg et puss.

Så kan du gi terningkast til de ulike båtene du kikker på.

 

Høyest samlet poengsum er riktig båt for deg. Og så vet du hvorfor.

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 22 timer siden:

Jeg var i sammes situasjon, For noen på siden, når de nevnte båtene kom på markedet. 
 

Jeg hadde først blinka ut T8. Denne var ny på markedet, og satte ny standard for romslige og praktiske løsninger. Romslig, braktisk, og generelt fin kvalitetsfølelse. Men traff ingen selgere som ville selge den til meg. Endte opp med å kjøpe en D77 usett. 
 

Etter fem sesonger så vil jeg oppsummere. 
 

Ting jeg liker:

Meget smart uteplass. Ligger ofte med solseng nede, og seterygg nedslått, også under fart. Da fungerer byssa fortsatt. Samt lett tilgang til badeplattform. Slipper å trø over seterygger. Super til badering og soling. Meget bra badeplattform. Kjekt å ha tilgang til kjøleskap og bysse mens en ligger i solsengen. 
To sportsstoler, ved førerplass ser tøft ut på T8 og 811. I praksis fungerer en førerplass, og sofa til passasjer topp. Mye cruisingfart, da er det fint å sitte alene ved førerplass, og de andre til venstre. Samt når en ligger ved kai, og kalesjen er oppe, så vendes førerplassen mot salongen, funker, fleksibelt. 
D77 har stor kalesje. Funker topp ved kai. Full ståhøyde. Men mye vindfang, funker dårligere å kjøre med. Men havnekalesje er standard, bruker den daglig, og kalesje når en ligger i ro. Løse sidepaneler på kalesje, litt styr og sette opp, men fører til at kun takdelen kan brukes separat, praktisk i sola. 
Bra plassering av bysse, ikke så stor, men funker. Det er flere sitteplasser i de andre, men 6-8 er nok å ha ombord. 
D77 er minst og billigst av de nevnte. Tror du får det du betaler for. D77 er stor nok til liten familie. 

Egentlig ikke så mye jeg ikke liker. Men denne type båt har alt, men begrenset kapasitet på plass, strøm og kloakk, og annet, sammenlignet med cabincruisere.  Så det er fortsatt en daycruiser, som fungerer Meget bra på dagsturer og et par overnattinger. 
 

lykke til. 

 

Takker for mange gode betraktninger og at du tar deg tid til å hjelpe en glad amatør :-)  Har nå sett litt meir på D77 (sjølv om T8/811 egentlig var favorittene) og den seiler opp som eit meget godt alternativ her. Ser jo blandt annet at den ser ut til å ha størst stikkøye/lagerplass blandt alle båtene eg har sett på, og det har eg forstått ofte er eit minus med disse båtene.  I tilegg har d77 stor lufteluke i kabin, som de andre båtene mangler. Er forsåvidt også enig at 2 eller 3 kapteinstoler som i T8 og 811 ikkje er nødvendig, og at benk til regjeringen+avkommet er sikkert like smart! 

 

 

Sørlandet2 skrev for 21 timer siden:

Litt i tillegg. 

Angående byggekvalitet, så har det vert noen ting som er enkelt/billig. 

Vindskjerm er litt skranglete. Bedre på Ibiza og Finnmaster. Tror faktisk vindskjermen til Finnmaster er bygd i Norge, av samme leverandør som Ibiza benytter. Enkelte ting har løsnet. Noe har lekt. Ting har gått i stykker. Men det er ting som radio, plotter, kokeaperat, som også er montert i de andre båtene. 

Senga har tynne madrasser, men løses med overmadrass. 

 

Angående å kjøre en slik båt, så er det generelt greit. Den har bauthruster, men litt underdimensjonert. Disse båtene har mye vundfang. Blåser det kraftig fralandsvind, og du skal legge til langsetter brygge, så sliter thrusteren. Lær deg å bruke spring. Samt lær deg å bruke ratt og motor, så er det god respons. 

 

Jeg har varmer. Den leveres med to uttak. Et som defroster, og et nede. Lurt å få et ekstra montert oppe. Men kokeaperat har varmekokk, så det fungerer også som varmer. 

 

Lykke til.

 

Slike feil du nevner kan en nok finne over alt ja, og med min flaks blir det nok ein "mandagsbåt" uansett tenker eg :-D 

Ser du nevner at baugthrusteren er underdimmensjonert, gjelder det bare d77, eller er det det vanlige i denne båtklassen?

 

zooper skrev for 14 timer siden:

Den gang jeg vurderte daycruiser/weekend cruiser la jeg min elsk på Nidelv 690 Sport.

 

Jeg ville ha en sosial cockpit med u-sofa som kunne gjøres om til solseng. Jeg ville ha bysse i cockpit og toalett i eget rom, med septiktank. Jeg ville ha soveplass til 2-3 i lugaren, pluss 1-2 i cockpit. Høyt cockpit-telt, mulighet for ankervinsj foran og bak samt baugpropell. Innenbordsmotor var den gang en selvfølge pga tyverier. Jeg ville ha en båt egnet for vannsport, bading og spise reker. Den skulle være minst mulig og kunne trekkes på henger. Nidelven sjekket av alle boksene, men det gjorde Draco 24 også, og mange flere. Nidelven var den gang for dyr, men i dag er de overkommelige i pris.

 

I dag ville jeg kanskje gått for utenbordsmotor, men Nidelven er fortsatt flott synes jeg. Byggkvaliteten er i kjent Nidelv-stil... god.

 

Nidelv 690 ser ut til å være ein flott båt det, men vi ønsker både utenbordsmotor og litt nyere båt. men takker for tipset :-) 

Kan også nevne at eg, som du, ønsker å kunne ta båten opp på henger sjølv. Båten bør derfor holde seg under 2500 kg med alt .

 

Havarita skrev for 13 timer siden:

Mange flotte båter i dette segmentet.

Forsøk å lag en liste over hva som er viktig for deg, og hva du kommer til å bruke båten mest til. Obs: det kan være vanskelig å være ærlig, og det visuelle kan fort spille deg et puss.

Så kan du gi terningkast til de ulike båtene du kikker på.

 

Høyest samlet poengsum er riktig båt for deg. Og så vet du hvorfor.

 

 

Godt tips til framgangsmåte. Har allerede merket at det visuelle har ein tendens til å ta over for de nødvendige.

 

 

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

For 1 Million får du en ganske så fin Nimbus Nova (brukt) 

 

Litt for tung båt desverre, og innenbords er ikkje aktuelt, men takk for tipset :-)

Link to post
Share on other sites

Har også vært i akkurat samme situasjon som deg. Vi endte på den tiden opp med en T8. 
Stikkøya i denne er 105cm bred, så to små barn får greit plass her. 
Det jeg likte minst og som var litt ødeleggende for oss var ar det er lite stuverom i båten. Det var rett og slett for lite lagringsplass for oss. 
I tillegg er det fastmonterte bordet plassert rett foran det ene stuverommet som var brukbart. Det ble veldig kronglete med tilgang for å si det mildt. 
Ellers er båten råtøff i mine øyne. 
Har du sett på Nor-Dan SeaRider 820W? Dette er en båt i samme segment som har veldig mange smarte løsninger og er godt utstyrt. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for hvor kraftig baugpropeller er på andre båter, man alle har sin begrensning i kraftig sidevind. Kanskje andre kan dele erfaring med baupropell på denne tupé båt?
 

Som ny båtfører så er det viktig å forstå at rattet styrer hekken på båten, i motsetning til bilen, hvor rattet styrer fronten. Så baugpropell er super for å gjøre endringer på bauens posisjon i trange situasjoner, men det har sin begrensning. Med litt trening så har du meget god manuvreringsevne med en utenbordsmotor. Litt trening så blir det bra. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...