Sondre93 Startet 22.Juli.2020 Del på Facebook Startet 22.Juli.2020 Hei. Gasswiren på båten min er ganske hard, må bruke litt krefter for å få satt den i gir. Må wiren byttes eller er det en måte å slakke den opp på et vis? Ser at gasswire varierer veldig i pris og ikke vet jeg hvor lang wire jeg skal ha, men den jeg har nå vet jeg er alt for lang da det det ligger en del kabel til overs som har kveilet seg sammen lengere ned. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 lengden ( oftest i fot) står gjerne stemplet på kabelen. Ville tatt av kabelen på giret for å se om det da går lettere, eller like tungt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
zooper Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 (redigert) Om du retter ut kabelkveilen, går den tregt da? Det finnes verktøy til å smøre opp strømper. Har du derimot kjørt en stund med en kabel som er tung kan det hende at den er så korrodert at den kan ryke. Jeg ville vurdert å bytte både kabel og strømpe om smøring ikke flytter fjell. Bruk smøremiddel egner for vaier i strømpe i maritime miljø. https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/vaiersmorer-2000020437?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0zp9VnbgzzZBQBDyUAwm56wNoPI2WnK4FX6Wk1FcHisZea_vH-yfM2BoC9pEQAvD_BwE Redigert 22.Juli.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 zooper skrev 1 time siden: Om du retter ut kabelkveilen, går den tregt da? Det finnes verktøy til å smøre opp strømper. Har du derimot kjørt en stund med en kabel som er tung kan det hende at den er så korrodert at den kan ryke. Jeg ville vurdert å bytte både kabel og strømpe om smøring ikke flytter fjell. Bruk smøremiddel egner for vaier i strømpe i maritime miljø. https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/vaiersmorer-2000020437?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0zp9VnbgzzZBQBDyUAwm56wNoPI2WnK4FX6Wk1FcHisZea_vH-yfM2BoC9pEQAvD_BwE Det har jeg ikke prøvd. Problemet er at wiren er alt for lang til å kunne rettes ut. Da vil den bare bli kveilet under gulvet og motorkassa isteden. Jeg tror wiren er alt for lang, det kan umulig være normalt at wiren skal være så lang. Bare på tipping så vil jeg tro den er minst 6 meter lang. Jeg har en iphone ladekabel på 5 meter og gasswiren er en god del lenger en den. Kan det gå an å kutte ned wiren tror du? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Denne er sikkert ikke så gammel, prøv å legg den ut med slakere radier for å sjekke om problemet ligger der. Om du kan korte ned må du nesten se på innfestingen på giret, er festeanordningen krympet fast i wiren er det kanskje litt vanskelig? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Vaierfester og strømper er konstruert veldig forskjellig - på noen vil det være veldig enkelt å kutte, på andre ikke fult så enkelt. Jeg vil anta at din ikke er så enkel siden forrige eier ikke gjorde dette. Ta noen bilder av både vaierfester og strømper ester i begge ender, så kan vi si noe konkret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.