Jump to content

Erfaring med bunnstoff fjerner?


skyhawk

Recommended Posts

Bunnstoffet på min Bayliner 275 har i årevis vært lagt lagvis oppå hverandre. (Selvpolerende bunnstoff er benyttet). Dette har ført til svært ujevne flater. Ved neste sesong må jeg gjøre noe med dette.
Sliping krever spesielt utstyr med tanke på støv. Da er spørsmålet: Er bunnstoff fjerner noe som anbefales - noen erfaringer?

IMG_1879-2.jpg

Link to post
Share on other sites

De fleste effektive virkemidler i malingsfjernere har blitt ulovlige. De gode gamle merkene selges uten disse, og fungerer ikke lenger. Klarer du å få tak i malingsfjerner som benyttes til fly så vil nok dette gjøre jobben - der er det andre regler som gjelder. Men så er det jo dette med miljøet og helsa da...

 

Tror du må belage deg på sliping eller overlate til en proff å blåse med egnet blåsemiddel.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Jeg fryktet nok at bunnstoffjerner ikke er det mest effektive. Det er miljøregler knyttet til en slik jobb. Sikkert best å overlate dette til en som driver profesjonelt med blåsing.

 

Er det noen som har anbefalinger til hvem som gjør slikt i Bergen?

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt denne oppskriften når jeg skulle fjerne oljemaling i større mengder. Skal være tilnærmet lik gode gamle Jotuns Reprin, før alt skulle være så miljøvennlig og vannbasert.

 

Vet ikke hvor godt den virker på bunnstoff.

 

MALINGSFJERNER

 

Lag din egen lutblanding

 

Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift:

 

1 kg soda (lut), kaustisk soda

6 l vann (kaldt)

5 ml Zalo

Ca 500 gram tapetklister i pulverfom

 

 

Bruk hansker, og gjerne briller under blandingen av ingrediensene.

 

Hell vannet i en plastbøtte, tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Unngå søl (briller/hansker!). Bland aldri motsatt !!

 

Hell i Zalo under lett omrøring, og deretter tapetklister litt etter litt. Bruk helst drill med visp under denne blandingen.

 

Massen strykes på overflaten som skal renses, bruk fiberkost (går ikke i oppløsning). La den virke 1-2 timer (gjør prøvefjerning med skrape). Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann.

 

Skrap av massen, eller bruk høytrykksspyler (lavere trykk på treverk).

 

Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min.

 

La overflaten tørke godt før videre behandling.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Overskriften til @Wallas Service var den samme jeg brukte på å fjerne gammel maling på husveggen. Jeg brukte tapetpulver, ikke slik ferdigblandet tapet. Var det det du også gjorde Wallas Service?

 

Jeg la plastikfolie over (den typen som brukes til å beskytte vegger når man måler tak. Billig på Biltema.) Lot dette virke noen timer. Deretter bare å skylle av med vannslange. Gammel hard maling som var umulig å skrape bare rant av...

 

Håper den fungerer på bunnstoff, for jeg bør gjøre samme jobben snart...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiskene bryr seg ikke mye om hvordan bunnstoffet ditt ser ut så hvorfor du gidder vet du vel best selv.
Hvis du skal ha flere knop høyere toppfart kommer du til å bli skuffet.
Trolig kommer båten ikke til å få fartsøkning så la bunnstoffet være i fred om det er målet.
Virker som du har mye bunnstoff å slite på så la være å smøre på noe mer på noen sesonger er mitt råd. 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget ville jeg prøvd på et lite avgrenset område for å se om den skader gelcoaten. Jeg har også mange lag på min baltc. De to siste sesonger har jeg bare flekket der hvor det flasser. Det gikk bra i fjor men du verden så mye rur jeg har på skroget i år. Har vært under og skrapet i dag men jeg tror jeg skal prøve og fjerner alt til høsten og begynner på nytt. Håper å få tilbake de 4 - 5 knopene båten mangler.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Grand Banks jr skrev On 23.7.2020 at 0.16:

Overskriften til @Wallas Service var den samme jeg brukte på å fjerne gammel maling på husveggen. Jeg brukte tapetpulver, ikke slik ferdigblandet tapet. Var det det du også gjorde Wallas Service?

 

Jeg la plastikfolie over (den typen som brukes til å beskytte vegger når man måler tak. Billig på Biltema.) Lot dette virke noen timer. Deretter bare å skylle av med vannslange. Gammel hard maling som var umulig å skrape bare rant av...

 

Håper den fungerer på bunnstoff, for jeg bør gjøre samme jobben snart...

 

Prøvde du blandingen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...