Jump to content

Ødelagt kause på ankerline


breivika

Recommended Posts

Oppdaget til min store forskrekkelse at båten hadde havnet i fjæra i natt, i liten kuling. Årsaken viste seg å være ødelagt kause (se bilde). Ankerlina er et blytau med ferdig spleiset kause og kjøpt på Biltema for tre fire år siden. Var festet til ankeret med en sjakkel. Ankring på sandbunn.

 

Hvordan skjedde dette?  - dårlig kvalitet på tau? Vanskelig å se for seg at lina skulle ha gnagd seg mot noe på bunnen. Andre som har opplevd noe lignende? 

DSC_1336.JPG

Link to post
breivika skrev 47 minutter siden:

Ja, du har nok rett - målte tauet som var igjen og det var 10 meter kortere enn opprinnelig tau. Men fortsatt et mysterium hvordan dette kan ha skjedd, tauet var helt og fint da jeg la det ut for 14 dager siden. Nok et argument for å heller bruke kjetting? 

Ja, vil si det. Tau blir jo lett gnagd i stykker og tåler ikke å være belastet og i bevegelse om det er nær skarpe gjenstander. 
 

Alt blir jo en balansegang, men generelt sett vil jeg si at reglen er at jo mer kjetting man har, jo bedre er det. 

Link to post

Hvis du ligger på svai over tid med noe ekstra lengde på tau uten noe oppdrift, vil synketau og spesiellt blytau legge seg på bunnen. Så kan det tvinnes rundt steiner, skarpe kanter på moring, eller i ditt tilfelle, mest sansynlig rundt ankeret hvis det som sagt bare var sandbunn. Og deretter kan det fort gnages av...

 

Er ingenting i veien for å bare bruke tau til en moring, men da bør det først og fremst være tykkere, 20-30mm+.  Ikke kast bort penger på svindyre "moringstau" / blytau eller synketau, bruk heller billig Danline eller lignende å gå heller opp i dimmensjon. Ca på midten henger du fast noe ekstra oppdrift i hardplast som er laget for nedsenking, f-eks trålkuler/flottører. Ikke fall for fristelsen å bruk en oppblåsbar bøye under vann. Noen meter under bøya på toppen kan du henge på en daumann, f-eks en kettlebell slik at det ikke ligger noe tau i overflaten. Det er uansett viktig at du får inspisert alt dette etter første sesong. (og helst hver sesong da) Men gjerne også etter bare etter 1-2 uker da det ofte går som her, en liten feil på en fortøyning vil ofte avsløres etter bare få dager. Finner man ikke noe muffens da eller etter første sesong, kan du være ganske trygg det vil holde en stund.

Link to post

Har en svær betongklosse ute, så har relativt kort tau ja. MEN hvis du derimot bare bruker et mindre anker som du selv drar opp hver høst ville jeg faktisk vurdert kjetting likevel, da du uansett må ha litt lengde på det for at anker ikke skal draes løs. Og pga du tar det opp hvert år så får du også bare halvparten så mye korrosjon på kjetting, og selvfølgelig årlig inspeksjon. Du kan godt bruke tau på den øverste delen, dybden minus 1 meter er jo greit, og da får du heller ikke så mye vekt på bøya.

En annen sak, jeg vet ikke hvor stor båt eller anker du har, men hvis du bruker litt tyngere bunnkjetting (ca dobbel så tykk som du hadde tenkt deg ;)) Så kan du også gå betydelig ned på lengden, typ 5-10 meter i stedet for 20 meter.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
breivika skrev for 2 timer siden:

30 meter tau på opp til ti meters dyp, men det blir kanskje litt mye?

Vanskelig dilemma dette. Så vidt jeg har forstått er dette permanent fortøyning med anker som moring? Da kan du strengt tatt ikke korte ned på tauet, da ankeret trenger mest mulig rett drag. Generelt på et utfar ville jeg anbefalt kort tau, men i dette tilfellet ville jeg hatt lang kjetting festet i en bøye.

Jeg er en slags gjest

Link to post

Semipermanent kan en vel si, og med et overdimensjonert anker ? Ment til bruk som bøye for min 15 fots landstedsbåt når det er kuling fra nord (for å komme litt ut fra fjæra, ligger vanligvis på drafortøyning), og som gjestebøye for litt større småbåter i penere vær.

 

Har fungert fint fram til nå, kjekt å kunne ta en årlig statussjekk .. Mer solide og vanlige moringer har også blitt prøvd i årenes løp, men de ryker jo før eller siden de og (spørs om det ikke kan være en av de eldre moringene som har gnisset mot ankerlina.. ). 

 

Vurderer å legge ut to anker neste gang, i en V-form der båten utgjør spissen. Da kan det ene ankeret overta hvis det andre ryker.. - men det er kanskje litt "overkill"? Det blir nok uansett med kjetting denne gangen. 

Link to post

Forklatting kan være en god løsning, men da legges ankerne etter hverandre, ikke i en V. 
 

Stusser litt på at du sier at ting ryker etter hvert. Mine foreldre har landstedbåt på hytta, og det har naboene også. Moringen som de bruker ble lagt ut rundt 1975. Kjøper kraftig kjetting, og får dykker til å inspisere hver vår før båten blir lagt ut. Kjettingene holder i mange år før de må byttes. 
 

Har hatt båt liggende i den morigen siden 1975. Før brukte vi dykkere av varierende kvalitet, i løpet av årene båter har ligget der har de løsnet en gang eller to fordi dykkeren ikke festet sjakkel med ståltråd (eller zip), og ikke dro til ordentlig. 
 

Nå har vi ordentlig dykker, min bror, og alt fungerer. 
 

Grunnen til at jeg nevner det er at det ikke skal være noen grunn til at du skal akseptere at båten ligger utrygt :)
 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Også kjetting blir slitt og må byttes.

Jeg hadde utrolig flaks da jeg skulle fortøye båt første gang etter vinteropplag.

Dro tau og bøye og deler av kjettingen rett inn til brygga da jeg skulle stramme opp tauene. 

Kjettingen ligger å gnikker og slites i leddene der den går fra bunnen og opp til bøya.

Der det røyk var det ingenting igjen om på begge sider var det bare en mm gods igjen.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

10mm er jo passe til hundelenke :wink: Her er forresten et interessant regnestykke hvis man skal kjøpe (langlenket) kjetting til fast fortøyning, meterpris fant jeg på en tilfeldig butikk og vil selvfølgelig variere noe, men vekta er selvfølgelig den samme:

 

10mm 1.8 kg pr meter, 102,-
19mm 6.6 kg pr meter, 285,-

 

Det man ønsker med kjetting er både beskyttelse mot gnag, men også rykkdemping, og mer holdekraft på evt anker, moringsring eller annen "lettere" fortøyning.
Dermed vil mer vekt i vannet være bedre såfremt det klares å hånteres.. Ta så følgende eksempel:


20 meter 10mm kjetting gir 36 kg stål i vannet til 2040,-
7 meter 19mm kjetting gir 46 kg stål i vannet til 1995,-

 

(tanken her er at man bruker tau fra bunn og opp)

 

Men så må man også huske på at 19mm kjetting vil ha minst dobbelt så lang levetid som 10mm! ergo vil prisen egentlig
være 1000,- for den tykke kjettingen, evt kan i stedet kjøpe 14 meter og få 92 kg stål i vannet :tongue:

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...