Terje338 Startet 24.Juli.2020 Del på Facebook Startet 24.Juli.2020 Heisann, er på jakt etter ein god propell til vår frakte båt. Prøvde først 3blads alu mercury propell men den sugde mykje luft. Satt så på ein Mercury 4 blads 13x15 propell og det vart mykje betre. Men no er propellen skada etter kontrakt med fjæresteinene så ser eg etter ein ny. Problemet er og få montert motoren langt nok ned. No står den så langt ned så mulig før sinkanoden tek borti kanten på båten. Ønsker og finne ein stålpropell som har godt grep og sug lite luft, topp fart er uvesentlig. Er vel 13" diameter på den vi har idag, kan ein gå opp mykje på ein slik 80hk 4taksts Mercury? Større diameter må vel gi betre grep? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Terje338 skrev for 2 timer siden: Problemet er og få montert motoren langt nok ned. No står den så langt ned så mulig før sinkanoden tek borti kanten på båten. sinkanoden på motorbraketten? Kan du i såfall sette på en slags "spacer" så du går klar? Dersom det er sjanse for ny kontakt med "moder jord" så ville jeg fortsatt vurdert alu propell, den er snillere med innmaten i giret om du treffer noe , og billigere å erstatte om den blir helt blomkål. Vet ikke hva du hadde men Mercury har 4 blads spitfire i både alu og stål Terje338 skrev for 2 timer siden: Er vel 13" diameter på den vi har idag, kan ein gå opp mykje på ein slik 80hk 4taksts Mercury? Større diameter må vel gi betre grep? Er som regel ikke så mange diametre å velge i i en gitt stigning for motorene i denne klassen. De propellene med stor diameter (opptil 14") har veldig lav stigning. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terje338 Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Både sinkanoden og kabelen for styringa er litt i vegen. Ein kunne alltids kjøpt ein slik brakett som fløtter motoren lengre bak. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 (redigert) Det er mulig du har rett om det kanskje er lurt og holde seg til alupropell. Dette er båten som får mykje juling da den blir brukt til og transportere 150sauder kvart år og mange tonn med søppel etter fjørerydding. Det er store mengder med plast og fiskeutstyr som driv på land kvart år rundt øynene våre og då er denne båten perfekt til å få fraktet det til allfarvei til videre destruering, men dessverre så kan dette gå hardt utover propellen.... Redigert 24.Juli.2020 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 litt mer prakk når styringa også begynner å krasje med ting i båten. Flytting av motor bakover vil også kunne gjøre at det ikke trengs like mye senking Ravns har bl.a disse men må vel sikkert gå an å få laget til noe lokalt , feks ved å bolte isammen solde alu profiler ..? https://www.ravnsgarage.no/set-of-2-spacers Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terje338 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Ej trur nok at ein må lengre bak en 50mm for at styrewiren skal gå klar. Vi prøvde og shimse litt under montering, men det vart berre tull. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 ja, ser for meg du må 10-15 cm bak for å gå klar? Her er en som tok i litt ekstra : I noen tilfeller kan det være like greit med hydraulisk styring, feks en modell hvor sylinderen sitter på motor hvis det er trangt. Her en Baystar compact , ca 51 cm tot bredde. : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 (redigert) Hvis du skal ha større/grovere propell, vet jeg bare om Solas sin Amita4. Den kommer i flere varianter. For Mercury er det 13" diameter, men det finnes også en variant som er 13,75" i diameter beregnet for Suzuki. Den kommer i tillegg i 2 varianter med h.h.v. 13 og 15 splines/tenner. Du skal vel ha 15 spline til Mercuryen tror jeg. Regner med at du kan bruke en slik sammen med propellmutter-sett for Mercury. Går jo an å kontakte Telmo og høre. Tror det er Telmo som er importør for Solas her i Norge. Hvis det er lang bestillingstid, så finner du denne propellen hos Skruvat på lager også. https://www.skruvat.no/batdeler/Propeller-Amita-4-P356894.aspx Men som sagt: Jeg ville forsikret meg først om den er kompatibel med din motor. Regner med at Mercury kanskje har en veiledning om max dimensjon til sine motormodeller som gjør at det er 13" diameter som kommer opp som "offisielt" alternativ Redigert 25.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 solas har jo også Rubex serien med utskiftbar hub - burde jo gå å bruke mercury hubkit + 13,825" diameter skulle jeg tro? (Jeg ser Solas lister opp opptil 14" diameter for Merc , men da med 11" stigning) https://www.rubexprops.com/boat-propellers/Suzuki/?motor=I1150A&ver=a&model=115HP DF115SS 4-Stroke (15 Spline) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Ja, Rubex-serien med utskiftbar hub er veldig grei. Bruker Rubex-propper selv. Men det ser ut til Rubex alu bare er 3-blader og ikke 4-bladern. Riktignok med ganske stor diameter (13,825") som du sier. Vil sikkert gi bra grep disse også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.