MarexSuncab_FD Startet 24.Juli.2020 Del på Facebook Startet 24.Juli.2020 Hei, Hadde en annen tråd om tilsvarende utfordring tidligere i vår, men den diskusjonen gled ut i en del andre problemstillinger. Interessant, men tenker at det letteste er å lage en ny tråd. Utfordringen min er at min eldre 3GMD som brukes noen timer hver helg, starter forholdsvis greit. Gir full gass, kinner en stund, så kommer den. Jeg lar den gå noen minutter på 1500 rpm, men når jeg skal ned i turtall for å sette den i gir, dør den. Selv etter den er god og varm, dør den. Tomgangsturtallet er ca 1000, så det hjelper ikke skru dette opp. Har tømt grovfilteret og luftet systemet. Matepumpen er ny og høyttrykksspumpen overhalt i fjor av eksperter. Da ble også ventilklareringen justert. Når jeg først kommer meg av gårde, går motor bra. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 (redigert) Rusk eller vann i tank? Vannutskiller tømt? Ventilasjon i tank - når du åpner drivstofflokket får du vakuumlyd? Samme problem med lite drivstoff eller full tank? Hva med om du kjører uten lokk? Alder på drivstoff? Tilstand på drivreim og hjul. Slurer det? Svart, hvit eller grå eksos ved varm motor? Elektrisk drivstoffpumpe? Får den strøm? Virker den? Kompresjonstest? Går lett inn og ut av gir? Finfilter? Drivstoffslange i klem? Helt sikker på at utlufting ble fullstendig? Jo mer du kan fortelle, jo bedre. Luftfilter? Redigert 24.Juli.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Byttet kobberpakning på lufting på finfilter? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Litt mer informasjon; Når jeg detaljstuderer turtall, så stuper den fra 1000 til ca 800-700 når jeg setter i gir. Og da kveles motor. Men som sagt, når jeg får den til å virke, er alt ok. Ingen feil på røyk etc. Diesel: Denne er ny Vannskiller: Tømt Luftfilter: OK Drivhjul: OK Synes det er merkelig at den går greit når den først er i gir. Det er ganske skummelt, når jeg legger til, dør jo motor, og det er ingen mulighet å sette i revers for å bremse fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Trangt cutlesslager? Greier du å bevege akslingen lett for hand når motoren ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Hei, ja akslingen går lett. Som sagt, når jeg først får fart på sakene kan jeg kjøre i mange timer - helt til jeg drar gassen helt ned Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Høres jo veldig ut som at tomgangen skulle vært stilt opp. Kan ikke helt se hvordan dette skulle skje, men kan det være noe med gass/gearspaken slik at når man flytter fra fri til gir, så slakkes gassvaieren og turtallet faller? Kan jo være verdt å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Skal forsøke. Også i fri får jeg den ikke til å gå med mindre jeg gir mer gass. Når hendelen er helt oppe (altså ikke noe gass, går den ikke). Jeg må frikoble giret og gi ekstra gass for at den ikke skal dø Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Hei, Var nede i båten i dag og skulle justere tomgang. Så da at det var noe som ikke stemte på enden av regulatorkabelen. Under ser dere et bilde som jeg tok fra en Youtube video som viser hvordan den skal se ut. Problemet er at på min, så er fjæren helt rustet vekk. Jeg kan bevege gassen som normalt, og hendelen på motoren beveges lett. Så litt usikker på hva funksjonen til den fjæren egentlig har.... Men nå må jeg se om jeg kan skaffe ny. Noen som vet om dette kan være en medvirkende faktor til tomgangsproblemene? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Hvis det er denne fjæren som blir komprimert når du skal stoppe motoren, kan du ha funnet feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.