Jump to content

53 % økning i grunnstøting melder RS. På tide å innføre bonus for skadefrie.?

Ida Marie III

Recommended Posts

Fra 1 mai til 14 juli har det vært en 53 % økning i grunnstøting i følge RS...

Blir det dyr forsikring til neste år..? 

Er det på tide at forsikring selskapene innfører bonus til dem som kjører skadefritt...som en gjør på bil...

Eller er det riktig at vi andre tar regningen for dem som " gir faen" ...?

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/norges-mestvinnende-racerbatforer-frode-sundsdal_-_-aldri-sett-sa-mye-idioter-i-bat-1.15097459

Kontakt forsikringsselskapet og be om lavere premie. Jeg gjorde dette tidligere i år, og fikk min premie redusert fra drøyt 7000/år til litt over 5000. Kundebehandleren sa at de ikke ønsket å miste kunder som aldri hadde skader, så det var ikke et argument jeg trengte å bringe opp selv, jeg bare sa at jeg bytter selskap om de ikke kuttet i premien.

hakonrk skrev 4 minutter siden:

Kontakt forsikringsselskapet og be om lavere premie. Jeg gjorde dette tidligere i år, og fikk min premie redusert fra drøyt 7000/år til litt over 5000. Kundebehandleren sa at de ikke ønsket å miste kunder som aldri hadde skader, så det var ikke et argument jeg trengte å bringe opp selv, jeg bare sa at jeg bytter selskap om de ikke kuttet i premien.

Viktig å ta en slik runde i blant!

Men det burde være goder for å ikke få skader, allerede nå betaler jo de som kan føre og ta vare på båten for de som ikke gjør det, og etter denne sommeren er det jo sannsynlig at selskapene vil sette opp premien for alle fordi en del har gått på grunn.  

Redigert av Havelle (see edit history)
Kallethekid skrev 19 minutter siden:

Det er merkelig at ikke dette har blitt innført for lenge siden. Ville jo tro at forsikringsselskapene ønsker seg kunder med få eller ingen skader. 

Ja det kan du egentlig si...

Men det hadde vel selskapene innført for lenge siden om de ønsket det selv...

Er det noe båtfolk som kundegruppe burde "forlange" innført..? 

Og hvordan event da gå frem...?

Akkurat dette temaet ble tatt opp i en annen tråd nå nylig også ifbm. grunnstøting på grunner som er godt merket i kartet. Noen mener jo på at alle grunner skal merkes med stake. Jeg foreslo at det i enkelte tilfeller burde vært en avkorting i utbetalingen dersom årsaken er inkompetent manøvrering/navigering. Jeg snakker altså ikke om at det ikke skal utbetales erstatning, men en avkorting.  En slik ordning hadde antagelig fått mange til å skjerpe seg, samt å tilegne seg mer kompetanse. Snakker ikke da kun om teoretisk kunnskap, men om den kompetansen som kreves for å føre et fartøy på en sikker måte innenfor de behovene man har. Men så lenge man ikke er selvassurandør vil man enten være med på å subsidiere andres inkompetente oppførsel, eller være en mottaker. De aller fleste båtfolk er nok allikevel både kompetente og ansvarlige, men ønsker å ha en forsikring i tilfelle uhell. 

Alle kan gå på grunn og de fleste gjør det før eller siden. Jeg har selv gjort det i et lite øyeblikks uoppmerksomhet. Båten ble merkelig nok ikke skadet (Bavaria seil!) men hadde den blitt det så ville regningen fort kommet opp i hundretusener. Det er slike uhell som kan skje alle og jeg ønsker oppgjør uten avkortning eller bonustap om det skjer. Jeg regner med at også Komodo, Ida Marie III og  Lars H kan komme til å gå på grunn en gang, selv om de synes de er aldri så kompetente og forsiktige. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Jeg regner med at også Komodo, Ida Marie III og  Lars H kan komme til å gå på grunn en gang, selv om de synes de er aldri så kompetente og forsiktige. 

Kan bare snakke for meg selv,  men jeg er intet glansbilde. Jeg har gått på grunn mange ganger, og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen. Hovedårsaken til våre  grunnberøringer er at vi stadig roter oss inn i grunne områder for å finne nye fortøyningssteder. Så langt har ikke skadene vært større enn at jeg har fikset det selv uten å bruke forsikringen. 

Utfordringen med forslaget mitt over blir å skille på hva som skyldes inkompetent adferd og uhell.

Her er beskrivelsen av mitt uhell: På vei hjem etter slippsetting står kona til rors mens jeg ordner ting med deler av rigg som har vært demontert ifm. slippsettingen. Hun spør om hvilken side av staken vi kan gå på. Jeg sier begge fordi jeg tror vi er ved en annen stake, en stake vi allerede har passert. Da sier det pang og vi står på grunn. 

Jeg har 50 års erfaring med å føre egen og andres  båter og har D5L. Mitt poeng er at en slik tabbe kan ALLE gjøre, uansett erfaring og fartstid. 

Jeg trenger vel ikke å minne om ordtaket, det finnes to typer osv. 

Mulig noen mener det ikke kan skje dem men jeg tror ikke man skal være for sikker på det ?

Merkelig artikkel.

Vil kanskje tro det har vert en økning i båttrafikken på minst 53% fra mai til juli?

Ville vert mer interessant å høre hvordan utviklingen i juli er i år, sammenlignet med tidligere år, korrigert for økningen i antall båter. 

Samtidig så sitter alle(også politikerne, båtforbund, forhandlere, og forsikringselskapene) på brygga å snakker om alle de nye tullingene på sjøen, samtidig gjøres det lite.

Hadde det ikke vert bedre å gjøre kurs og opplæring tilgjengelig? Tenker da på "saktegående" båter med toppfart mindre enn 49 knop. 

Slik det er i dag er det ikke så lett å tilegne seg kunnskap. Alle er da ikke født på sjøen. Å en teoretisk båtførerprøven gir, i mine øyne liten eller ingenting for å håndtere en båt for nye båteiere. 

I det minste rart at forsikringsselskapene ikke tilbyr noen form for kurs. Eller mest sannsynlig så tjener de penger i år også, og med det velger å ikke gjøre noen tiltak.. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Lazyjack skrev 16 minutter siden:

Her er beskrivelsen av mitt uhell: På vei hjem etter slippsetting står kona til rors mens jeg ordner ting med deler av rigg som har vært demontert ifm. slippsettingen. Hun spør om hvilken side av staken vi kan gå på. Jeg sier begge fordi jeg tror vi er ved en annen stake, en stake vi allerede har passert. Da sier det pang og vi står på grunn. 

Var det ditt uhell, eller var det kona di sitt uhell? Hvorfor spurte kona di om hvilken side av staken hun skulle gå? Var hun ikke i stand til å vurdere situasjonen selv? Har hun kompetanse til føre båt på egenhånd? Brukte hun noen hjelpemidler for å navigere (kart, kompass, kartplotter)? 

Krasse spørsmål, men eksempelet ditt synliggjør jo behovet for konkret kunnskap. 

Lazyjack skrev 1 time siden:

Alle kan gå på grunn og de fleste gjør det før eller siden. Jeg har selv gjort det i et lite øyeblikks uoppmerksomhet. Båten ble merkelig nok ikke skadet (Bavaria seil!) men hadde den blitt det så ville regningen fort kommet opp i hundretusener. Det er slike uhell som kan skje alle og jeg ønsker oppgjør uten avkortning eller bonustap om det skjer. Jeg regner med at også Komodo, Ida Marie III og  Lars H kan komme til å gå på grunn en gang, selv om de synes de er aldri så kompetente og forsiktige. 

Selvsagt skal du få erstatning hvis du går på grunn og ikke er grovt uaktsom, men du ville da tapt dine skadefrie år eller bonus som det heter på bilspråk. Det ville kanskje hevet terskelen for å ta småting på forsikringen også. 

Furu skrev for 2 timer siden:

Men er vel heller ikkje alle som har grunnstøtnings forsikring ? Har kun brann/tyveri på mine båter

De aller fleste har nok kasko.

Lars H. skrev for 1 time siden:

Skulle de plutselig gi alle "oss" som er skadefrie rabatt, da måtte de vel sette opp grunnpremien? De driver jo forretning.

Det måtte de, men er det så urettferdig da? 

Komodo skrev 34 minutter siden:

Var det ditt uhell, eller var det kona di sitt uhell? Hvorfor spurte kona di om hvilken side av staken hun skulle gå? Var hun ikke i stand til å vurdere situasjonen selv? Har hun kompetanse til føre båt på egenhånd? Brukte hun noen hjelpemidler for å navigere (kart, kompass, kartplotter)? 

Krasse spørsmål, men eksempelet ditt synliggjør jo behovet for konkret kunnskap. 

Hun var matros med rorvakt, jeg var navigatør. Poenget mitt er at menneskelige feil skjer og vil skje.

Jeg er for en slik løsning som TS er inne på.

Ikke fordi jeg er feilfri, men fordi jeg er villig til å strekke meg "det lille ekstra" for å unngå grunnstøtinger.

Dessuten er jeg villig til og har muligheten til å utbedre slike (mindre) skader selv. Og dermed unngå å bruke forsikringen(har 10 000 i egenandel)

Med "det lille ekstra" mener jeg f.eks nøye instruere annenpart i hvor det skal kjøres, bruke plotter med riktig oppløsning på kartet (egentlig utrolig at folk ikke engang klarer det), bruke vaktmann i baug og lav fart i urent farvann, bruke jolle til rekognosering.

Det er ikke så mye som skal til, og det enkleste er jo å kjøre i lav fart. Om man berører grunn da, er det stort sett selvtilliten som blir skadet.

Og som nevnt, går man på en merket grunne, blir det avkortning. Det får da være måte på!!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Skulle de plutselig gi alle "oss" som er skadefrie rabatt, da måtte de vel sette opp grunnpremien? De driver jo forretning.

Ingen sier du skal få 80 % nå...

Du får 10 % neste år om du er skadefri da...osv ...det går med bil...intet skulle tilsi at det ikke skulle gå med båt...

Selskapene sparer penger, og en del folk skjerper seg...vinn vinn...

Slik ordningen er i dag kan man få billig forsikring ved å forhandle med selskapene. Jeg betaler kr. 3200,- for helforsikring av min båt for 1 mill, fortøyd i båtforening i Bærum. Har blitt tilbudt forsikring for samme båt til kr. 20000,- , men de fleste har ligget på ca. 7400,-. Har nå så billig forsikring at jeg tror at det er en regnefeil og unngår å minne dem på det.  Har yrkesskippereksamen, men har som mange andre gått på grunn og vært nære på noen ganger. For min del har det vært slurv som har  skylden. Man er på sjøen for å slappe av og det går sakte. Fort gjort å bli litt sløv.

All den tid forsikring (fortsatt) er frivillig på sjøen så er vilkårene etter avtale mellom kunde og leverandør, man velger det man vil ha, eller lar være. 

Men enig i at produktene gjerne kunne vært utformet på andre måter. 

--------

Jeg liker ikke "bonus" og "rabatt" osv. Gi meg prisen, siste krona som skal betales så jeg kan sammenligne pris med andre. 

Mange, alle, slike ordninger er der for å binde kunden, det liker jeg heller ikke. 

Få vekk markedshindringene, ikke be om få flere av de (bonus, rabatt osv). 

---------

Jeg er forøvrig muligens verdens beste forsikringskunde. Er 50, eier mye "rask". Har brukt bilforsikring 4 ganger i mitt liv. To ganger tyveri av bil, en gang gearkassehavari, en gang kjørte jeg i trappa hjemme ;-). Aldri brukt forsikringa til båten, aldri på hytta, aldri brukt reiseforsikring, aldri brukt jobbrelatert forsikring, en gang innboforsikring på huset da vi knuste badekaret når skittentøyet fra sydenferie viste seg å inneholde en flaske billig gin. 

Hper skrev for 1 time siden:

Men enig i at produktene gjerne kunne vært utformet på andre måter. 

--------

Jeg liker ikke "bonus" og "rabatt" osv. Gi meg prisen, siste krona som skal betales så jeg kan sammenligne pris med andre. 

Men bonus ordningen oss forsikring Selskapene på bil, følger med om du bytter selskap...det binder ingen kunder...

Det kan ikke sammenlignes med all verdens Trumf kort etc i matvare bransjen...

Hper skrev for 1 time siden:

Mange, alle, slike ordninger er der for å binde kunden, det liker jeg heller ikke. 

Få vekk markedshindringene, ikke be om få flere av de (bonus, rabatt osv). 

---------

Som sagt,  to helt forskjellige ting...

Ida Marie III skrev 59 minutter siden:

Men bonus ordningen oss forsikring Selskapene på bil, følger med om du bytter selskap...det binder ingen kunder...

Det kan ikke sammenlignes med all verdens Trumf kort etc i matvare bransjen...

Mener det ble sånn at bonus fulgte med til nytt selskap etter påtrykk fra forbrukerorganisasjoner, ikke frivillig fra selskapene sin side. 

Ida Marie III skrev 59 minutter siden:

Som sagt,  to helt forskjellige ting...

Poenget mitt er å ikke skjule pris bak prosenter og dill, få frem den faktiske prisen, den siste krona jeg betaler. Om grunnprisen går opp og "bonusen" øker... så er en fort like langt. 

Og så er det variasjoner i 1001 sider med liten skrift, vilkår, som gjør det enda vanskeligere å sammenligne pris. Særlig i ett marked hvor forsikringen ikke har en lovregulert dekning og en vet hva minimum dekning må være ihht loven. Mener ikke at båtforsikringer skal lovreguleres men som det er nå sammenligner vi stort sett epler og pærer, vilkår og dekning er så ulik fra selskap til selskap. 

Båtorganisasjonene kunne, sammen med forsikringsselskapene, brukt litt energi på å definere 2-3 nivåer på båtforsikring som selskapene sluttet opp om, så kunne en kjøpt evt tillegg utover det. 

Men nå var jo spørsmålet om det ville vært et poeng å belønne ansvarlige og forsiktige båteiere som har få eller ingen skader. Det vil selvsagt gå ut over ferske båteiere som ikke har rukket å spare opp noen bonus/skadefrie år. Med mer differensiering tror jeg en positiv effekt kunne blitt at ferske båteiere skaffet seg mer «fornuftige» båter de første årene for å bygge opp en bonus. Når jeg tok lappen for bil var det nesten urimelig dyrt å forsikre en rask/kul bil når man var 18-19 år og de fleste måtte defor starte med en mer fornuftig/kjedelig variant før de hadde bygget opp litt bonus. Kjedelig akkurat da, men i ettertid tror jeg de fleste hadde godt av å ikke begynne med den bilen de egentlig ønsket seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...