Goddis77 Startet 25.Juli.2020 Del på Facebook Startet 25.Juli.2020 Har kjøpt meg en Quick SBC 300 NRG+ batterilader som skal monteres i båten som vi anskaffet oss tidligere denne sesongen. Med laderen fulgte det med kabelsko for montering på laderen. Er disse beregnet på 10mm eller kan jeg bruke 16mm på disse? Og finnes det et verktøy jeg kan kjøpe for å gjøre dette selv? Strekket mellom lader og batteriene vil være 2 - 3 meter. Har også skaffet en BEP volt sensitivt rele som jeg tenkte å montere for å lade begge batteribankene med dynamoen under gange. Streket vil da være det samme for denne. Har mistenkt at forbruksbatteriene ikke har blitt ladet av dynamo, noe som jeg fikk bekreftet i dag når jeg fikk skrudd meg ned i lukene til batteriene. Det ene batteriet målte 10,6v mens det andre var på 10,78v. Dette var med batteriene frakoblet hverandre. Er det håp for å gjenopplive disse her, eller bør jeg anskaffe nye med en gang? Det er en Perkins 6354 motor i denne båten, og startbatteriet er på 50Ah. Er det nok for denne motoren, eller burde denne kanskje også oppgraderes? Er montert baugpropell på båten og ankervinsj, og jeg regner med at de en koblet til startbatteriet de også. Men det har jeg ikke fått oversikten over enda. Tips eller kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Denne fungerer fint for disse kabelskoene. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737 Prøv å lade batteriene opp så fort som mulig. Altså start "i dag" og få ladet dem godt opp med god lader. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Du får også 16mm2 kabelsko på Biltema dersom de som følger med er mindre. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Det var en liten gammel manuell lader som lå i båten som sikkert er brukt av forrige eier. Trygt å la denne gå på batteriene uten tilsyn tenker du? Er med kabelklemmer. Kanskje koble batteriene sammen igjen og lade begge i samme runde? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 (redigert) Vedr størrelse på startbatteri så har jeg valgt 110Ah batteri nettopp fordi jeg har baugpropell og ankervinsj koplet til dem. Det går mye strøm til dem, og dynamoen min klarer ikke å levere nok til dem. Jeg vil også ha litt ekstra dersom jeg blir tvunget til å kinne motoren i forbindelse med lufting av dieselsystemet. Redigert 25.Juli.2020 av Grand Banks jr Rettet "komme" til "kinne " (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Vedr størrelse på startbatteri så har jeg valgt 110Ah batteri nettopp fordi jeg har baugpropell og ankervinsj koplet til dem. Det går mye strøm til dem, og dynamoen min klarer ikke å levere nok til dem. Jeg vil også ha litt ekstra dersom jeg blir tvunget til å komme motoren i forbindelse med lufting av dieselsystemet. Tenkte litt det samme når jeg ser at dette bare er på 50Ah. At her er det ikke nok til å dra runde det som trengs over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Jeg er kanskje naiv, men jeg har aldri opplevd problemer med å lade batterier. Så jeg lader uten tilsyn. Men når det er nytt utstyr (for deg) så er det bra å være der k alle fall den første timen og sjekke at batteriene ikke får varme soner, og at kablene til laderen samt klemmene ikke blir varme. Varme = ikke lade uten tilsyn, samt at noe sannsynligvis er feil. Hvis ingen varme etter en times lading så hadde jeg fortsatt ladingen uten tilsyn. Men det er nå bare meg da. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Her er det diskutert litt angående kabelskopressing: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
pipe Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Det viktigste først. Ta den gamle laderen som lå i båten og sett i gang å lad så fort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Da er ladingen i gang. Får følge med på dette her en stund nå og se hvordan det går. Har vært futt i kjøleskap og radio senest i går, så de kan ikke være helt defekte håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Det er bra. Det lades der med lav ampere så det vil ta mange timer å lade opp. Og det er mulig laderen ikke klarer å topplade batteriene. Med så lav ampere regner jeg ikke med at batteriene blir varme i det hele tatt. Gjør de det så må du avbryte. Jeg fant denne tabellen et sted. Muligens her inne. Ikke sikker. I følge denne er batteriene flate og du må putte inn 100Ah på det ene forbruksbatteriet alene. Det betyr ca 33 timers lading dersom lader ikke klarer med enn 3 A. Dette er ca tall. Bare som en pekepinn. Men hvis batteriene er koplet til i båten (som forbruksbatterier) kan du starte motoren og lade med litt høy tomgang. Du bør da måle rundt 14V på batteriene mens motoren går. Da får de mer/ raskere lading. Hvis de da tar imot feks 20A hver så lades de på 5 timer. (Jeg vet ikke hvilken dynamo du har, og strengt tatt kan jeg ikke så mye om dynamoer i praksis.) Hvilespenning kan du måle etter noen timer uten å være koplet til (tror jeg) , men jeg pleier å vente 10-15 minutter for å lese av. Litt utålmodig og gir meg greit nok resultat mtp batteriets tilstand. 😉 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Goddis77 skrev 13 minutter siden: Har vært futt i kjøleskap og radio senest i går, så de kan ikke være helt defekte håper jeg. Det er ett godt tegn. Ser det andre batteriet du kaller forbruks batteri er ett 100A startbatteri.(power line 1000SA) Det virker som det ikke er spart på kronene når det gjelder batterier i den båten så kan det gå til noe annet en forbruk`? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Det er det som er greiene her. Forbruk er ikke tilkoblet dynamo. Dette fikser jeg med bep releet når det monteres. Må få handlet inn på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 pipe skrev 7 minutter siden: Det er ett godt tegn. Ser det andre batteriet du kaller forbruks batteri er ett 100A startbatteri.(power line 1000SA) Det virker som det ikke er spart på kronene når det gjelder batterier i den båten så kan det gå til noe annet en forbruk`? Sønnak batteriene på 100Ah og 115 er koblet sammen på forbruk, mens Exide batteriet på 50 er til start. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Ok, du kan midlertidig kople det til med en startkabel mellom pluss på startbatteri og pluss på forbruk. Når du gjør det så må du følge godt med på batteriene og startkabelen og "kjeftene " . De skal ikke bli varme. Kan gå mye strøm gjennom startkabelen. Da får du ladet forbruk midlertidig via dynamo. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Godt mulig baugpropell er på forbruk her. Må nesten få sjekket det. Er egen bryter for den. Den øverste er for kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Du kan enkelt finne ut av det. Mål spenningen på forbruk og kjør baugpropell et sekund. Synker spenningen mye, for så å returnere, så er det det batteriet som brukes. Samme kan du teste på startbatteriet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Har gått en liten time nå. Ingen varme i batterier eller kabler. Litt lunk i laderen, men det skal den nok ha. Da tar jeg kvelden og sjekker status i morgen tidlig Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Grand Banks jr skrev Just now: Du kan enkelt finne ut av det. Mål spenningen på forbruk og kjør baugpropell et sekund. Synker spenningen mye, for så å returnere, så er det det batteriet som brukes. Samme kan du teste på startbatteriet. Når jeg tenker meg om så droppet voltmeteret på instrument panelet når jeg bruker baugpropell, og det er startbatteriet som vises der. Så da er det nok koblet til start. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Var nede og sjekket båten nettopp. Kablene og batteriene var kalde og fine de. Så da lar jeg den forsette å lade utover. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Høres ut som en god plan. Viste lader fremdeles ca 3 A? Hvis du har tilgang på en Ctek lader eller tilsvarende så hadde jeg koplet den på i stedet. Men du kopler vel opp den nye laderen i morgen, så da blir det skikkelige saker. 😎 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det er planen ja Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Tenkte å skaffe på veie litt kabler og slikt for å koble opp lader og bep voltsensitivt rele. Tanken er at BEP VSR skal brukes når dynamo er i drift for å lade start og forbruk, mens laderen skal ta seg av batterbankene separat, da denne har egne utganger for hver batteripakke. Slik jeg har skissert det under, så tror jeg at jeg da får en utfordring med at BEP vil koble seg inn også ved bruk av lader, og dermed vil dette ikke fungere. Enig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Det stemmer. Men du kan jo evt endre dette ved å kople BEP'en på motsatt side av hovedbryter. Dvs at med bryter av får den ikke strøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.