Jump to content

Montering batterilader og batterier med lav spenning


Goddis77

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Quick SBC 300 NRG+ batterilader som skal monteres i båten som vi anskaffet oss tidligere denne sesongen.

Med laderen fulgte det med kabelsko for montering på laderen. Er disse beregnet på 10mm eller kan jeg bruke 16mm på disse? Og finnes det et verktøy jeg kan kjøpe for å gjøre dette selv?

 

20200725_205942.jpg.1973f804566d90ea6b7e7cb1ac7046d5.jpg   20200725_210036.jpg.9859690ae6e3c0bc920bc16c96550b8b.jpg  20200725_210908.jpg.e0adb398859661e1d7b5e9c53be7342a.jpg

 

Strekket mellom lader og batteriene vil være 2 - 3 meter.

 

Har også skaffet en BEP volt sensitivt rele som jeg tenkte å montere for å lade begge batteribankene med dynamoen under gange. Streket vil da være det samme for denne.

 

Har mistenkt at forbruksbatteriene ikke har blitt ladet av dynamo, noe som jeg fikk bekreftet i dag når jeg fikk skrudd meg ned i lukene til batteriene. Det ene batteriet målte 10,6v mens det andre var på 10,78v. Dette var med batteriene frakoblet hverandre.

Er det håp for å gjenopplive disse her, eller bør jeg anskaffe nye med en gang?

 

20200725_192416.jpg.410577ef0999f4b98a70bc25a944b2ee.jpg    20200725_192425.jpg.5be02a5340cedb228f380e6973ccf240.jpg

 

Det er en Perkins 6354 motor i denne båten, og startbatteriet er på 50Ah. Er det nok for denne motoren, eller burde denne kanskje også oppgraderes?

Er montert baugpropell på båten og ankervinsj, og jeg regner med at de en koblet til startbatteriet de også. Men det har jeg ikke fått oversikten over enda.

 

20200725_190955.jpg.af4b0f45eed76a9798dbe3d65a81c5b0.jpg

 

Tips eller kommentarer?

 

 

Link to post

Denne fungerer fint for disse kabelskoene.

 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737

 

Prøv å lade batteriene opp så fort som mulig. Altså start "i dag" og få ladet dem godt opp med god lader.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vedr størrelse på startbatteri så har jeg valgt 110Ah batteri nettopp fordi jeg har baugpropell og ankervinsj koplet til dem. Det går mye strøm til dem, og dynamoen min klarer ikke å levere nok til dem. Jeg vil også ha litt ekstra dersom jeg blir tvunget til å kinne motoren i forbindelse med lufting av dieselsystemet. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr
Rettet "komme" til "kinne " (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Vedr størrelse på startbatteri så har jeg valgt 110Ah batteri nettopp fordi jeg har baugpropell og ankervinsj koplet til dem. Det går mye strøm til dem, og dynamoen min klarer ikke å levere nok til dem. Jeg vil også ha litt ekstra dersom jeg blir tvunget til å komme motoren i forbindelse med lufting av dieselsystemet. 

 

 

 

Tenkte litt det samme når jeg ser at dette bare er på 50Ah. At her er det ikke nok til å dra runde det som trengs over lengre tid.

Link to post

Jeg er kanskje naiv, men jeg har aldri opplevd problemer med å lade batterier. Så jeg lader uten tilsyn. Men når det er nytt utstyr (for deg) så er det bra å være der k alle fall den første timen og sjekke at batteriene ikke får varme soner, og at kablene til laderen samt klemmene ikke blir varme. Varme = ikke lade uten tilsyn, samt at noe sannsynligvis er feil. 

 

Hvis ingen varme etter en times lading så hadde jeg fortsatt ladingen uten tilsyn. Men det er nå bare meg da. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er bra. Det lades der med lav ampere så det vil ta mange timer å lade opp. Og det er mulig laderen ikke klarer å topplade batteriene. Med så lav ampere regner jeg ikke med at batteriene blir varme i det hele tatt. Gjør de det så må du avbryte. 

 

Jeg fant denne tabellen et sted. Muligens her inne. Ikke sikker. 

 

1359786827_Screenshot_20200628-073835_SamsungInternet.jpg.ac6c7bb54f12b3f8a9f60bf3e34a19e0.jpg

 

I følge denne er batteriene flate og du må putte inn 100Ah på det ene forbruksbatteriet alene. Det betyr ca 33 timers lading dersom lader ikke klarer med enn 3 A. Dette er ca tall. Bare som en pekepinn. 

 

Men hvis batteriene er koplet til i båten (som forbruksbatterier) kan du starte motoren og lade med litt høy tomgang. Du bør da måle rundt 14V på batteriene mens motoren går. Da får de mer/ raskere lading. Hvis de da tar imot feks 20A hver så lades de på 5 timer. (Jeg vet ikke hvilken dynamo du har, og strengt tatt kan jeg ikke så mye om dynamoer i praksis.)

 

Hvilespenning kan du måle etter noen timer uten å være koplet til (tror jeg) , men jeg pleier å vente 10-15 minutter for å lese av. Litt utålmodig og gir meg greit nok resultat mtp batteriets tilstand. 😉

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Goddis77 skrev 13 minutter siden:

Har vært futt i kjøleskap og radio senest i går, så de kan ikke være helt defekte håper jeg. 

Det er ett godt tegn.
Ser det andre batteriet du kaller forbruks batteri er ett 100A startbatteri.(power line 1000SA)
Det virker som det ikke er spart på kronene når det gjelder batterier i den båten så kan det gå til noe annet en forbruk`?

Link to post
pipe skrev 7 minutter siden:

Det er ett godt tegn.
Ser det andre batteriet du kaller forbruks batteri er ett 100A startbatteri.(power line 1000SA)
Det virker som det ikke er spart på kronene når det gjelder batterier i den båten så kan det gå til noe annet en forbruk`?

 

Sønnak batteriene på 100Ah og 115 er koblet sammen på forbruk, mens Exide batteriet på 50 er til start.

 

20200725_234109.jpg.738d78b076a9359a3018dd9a6e0537f7.jpg

Link to post

Ok, du kan midlertidig kople det til med en startkabel mellom pluss på startbatteri og pluss på forbruk. Når du gjør det så må du følge godt med på batteriene og startkabelen og "kjeftene " . De skal ikke bli varme. Kan gå mye strøm gjennom startkabelen. 

 

Da får du ladet forbruk midlertidig via dynamo. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du kan enkelt finne ut av det. Mål spenningen på forbruk og kjør baugpropell et sekund. Synker spenningen mye, for så å returnere, så er det det batteriet som brukes. 

 

Samme kan du teste på startbatteriet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev Just now:

Du kan enkelt finne ut av det. Mål spenningen på forbruk og kjør baugpropell et sekund. Synker spenningen mye, for så å returnere, så er det det batteriet som brukes. 

 

Samme kan du teste på startbatteriet.

 

Når jeg tenker meg om så droppet voltmeteret på instrument panelet når jeg bruker baugpropell, og det er startbatteriet som vises der. 

 

Så da er det nok koblet til start. 

Link to post

Høres ut som en god plan. Viste lader fremdeles ca 3 A? 

 

Hvis du har tilgang på en Ctek lader eller tilsvarende så hadde jeg koplet den på i stedet. Men du kopler vel opp den nye laderen i morgen,  så da blir det skikkelige saker. 😎

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tenkte å skaffe på veie litt kabler og slikt for å koble opp lader og bep voltsensitivt rele.

Tanken er at BEP VSR skal brukes når dynamo er i drift for å lade start og forbruk, mens laderen skal ta seg av batterbankene separat, da denne har egne utganger for hver batteripakke.

 

Slik jeg har skissert det under, så tror jeg at jeg da får en utfordring med at BEP vil koble seg inn også ved bruk av lader, og dermed vil dette ikke fungere. Enig?

 

image.png.4c6edc1fca7f689e050f4dcaee8440a8.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...