Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Eller kanskje bare koble opp en bryter mellom start og forbruk, slik som skissert her? Nei, det går jo ikke. Da må bryteren gå mellom startbatteri og BEP. Redigert 27.Juli.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Et alternativ er vel å kople lader bare på startbatteriet? Da vil BEP sørge for at begge batteriene lades. Men mulig lader er begrenset i A ved bruk av én utgang, så forbruk vil lade raskere ved å kople det direkte til lader? Hvordan vil lader oppføre seg dersom man (via BEP) parallellkopler alle batteriene? Altså at to ladeutganger i prinsippet koples til samme batteripol. Et alternativ kan være å sette en strømbryter mellom BEP og forbruk. Må skrues av ved lading fra lader, og på når man vi lade fra dynamo. Men dette ødelegger jo ønsket om automasjon. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 index skrev On 27.7.2020 at 9.45: Det stemmer. Men du kan jo evt endre dette ved å kople BEP'en på motsatt side av hovedbryter. Dvs at med bryter av får den ikke strøm. Vis hele sitatet Liker denne tanken her jeg. Koble bep til hovedbryter for motor. Når lader brukes er motor bryter vanligvis av. Laderen har flere utganger og vil gjerne kunne definere batteri type på utgangene for start og forbruk. Er AGM på start og vanlige på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Ah, fikk ikke med meg at det er ulike batterityper. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 10.37: Liker denne tanken her jeg. Koble bep til hovedbryter for motor. Når lader brukes er motor bryter vanligvis av. Vis hele sitatet Da burde det fungere bra. Jeg har det motsatt, men det er på grunn av at jeg har kun en billig lader med en utgang. Så da vil jeg at BEP'en skal fordele lading derfra også. Jeg ser at startbatteriet ditt er av type Optima, disse velges ofte da man kan gå ned i størrelse/Ah og beholde samme startkapasitet. Så jeg ville ikke ha skiftet uten å ha prøvd det en sesong først. Det går minimalt med strøm på en vanlig start, så lenge du har nok CCA skal det mye til for å tappe det ned. Redigert 27.Juli.2020 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Mener jeg leste i bruksanvisningen til laderen at bridge ikke var lurt, men lurer på om det skjer noe kortslutning eller noe i denne hvis det skjer at det blir forbindelse der? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Jeg antar at laderen blir forvirret av seg selv. Altså at utgang A måler volt og hvor mange ampere som går inn på batteriet, og at utgang B gjør det samme. Da vil volt være høy, men antall ampere som går inn fra feks A vil være lavere enn om B ikke hadde prøvd å dytte inn ampere samtidig. Resultatet kan da feks være at A prøver å øke volt ytterligere for å dytte inn flere ampere, og vil klare det, men B ikke forstår hvorfor volt øker når den ikke øker volt. Det blir med andre ord ikke noen kortslutning, men det blir lading med korrupte måledata. Og da blir ladingen sannsynligvis avbrutt, eller i alle fall feil i forhold til optimal lading. Blanding av ulike typer batterier vil gjøre dataene ennå mer uforståelig for utgang A og B. Dette var en kvasiforklaring, men slik jeg tenker vil skje. Vet ikke om det stemmer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Tenker at dette ikke blir et stort problem. Tenker å benytte en koblingsplate for å hente jord fra batteri og frem til der bep og lader er med en 16mm kabel til koblingsplate, så kjører jeg kabler fra koblingsplate ut til bep og lader. Tenker det går siden begge ikke er i bruk samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Har en liten utfordring. Åpningen inn på laderen er ikke plass til mer enn 10mm bredde som den lille her har, men den er bare for opp til 10mm kabel.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Klippe vekk tråder på 16mm for å tilpasse? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 13.55: Tenker å benytte en koblingsplate for å hente jord fra batteri og frem til der bep og lader er med en 16mm kabel til koblingsplate, så kjører jeg kabler fra koblingsplate ut til bep og lader. Tenker det går siden begge ikke er i bruk samtidig? Vis hele sitatet Jord (batteri minus) er felles for alle. Det er pluss som skaper utfordringen ved å lade to batterier med to ladeuttak der BEP kopler dem sammen (pluss og pluss) . Ikke problem dersom du kopler slik som ble nevnt over med hovedstrømsbryter etter BEP for forbruksbatterier. Hvor langt strekk er det fra lader til koplingspunkt (batteri/ før hovedstrømsbryter)? Kanskje 10mm2 er nok. Evt klippe vekk så du får 10mm2 igjen på en 16mm2 kabel. Hvis lader beregner 10mm2 så holder nok det med mindre du skal ha veldig langt strekk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 15.01: Har en liten utfordring. Åpningen inn på laderen er ikke plass til mer enn 10mm bredde som den lille her har, men den er bare for opp til 10mm kabel.. Vis hele sitatet Skjønner ikke helt hva du mener med "åpningen inn på laderen" men hva er diameteren på den skruen på laderen som du skal feste kabelen/kabelskoen til ? Gi et svar på dette, så skal du få en løsning. Redigert 27.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 10.37: Liker denne tanken her jeg. Koble bep til hovedbryter for motor. Når lader brukes er motor bryter vanligvis av. Vis hele sitatet Det går sikkert greit om du snakker om et vanlig VSR. Men koblingsskjema du har funnet frem viser et DVSR som kobler sammen batteriene samme hvilke batteri som lades. Selv om hovedbryter til start slås av vil et DVSR rele gi strøm til motorkretsen om laderen settes på og det er jo ikke ønskelig. Vil bare gjøre deg obs på forskjellen mellom de to reletypene om du ikke var klar over det. Skal du bruke DVSR kutter du den røde loopen og forlenger den til nøkkel eller hovedbryter startbatt. Da vil DVSR være utkoblet så lenge nøkkel eller hovedbryter til start er av. Dette er vist på skjemaet. Bruker du vanlig VSR kan du også bare sette en bryter på den tynne minusledningen som går til VSR. Med denne bryteren av vil ikke releet koble sammen. Det gjelder bare og huske og slå den på når du går for motor slik at alle batteri lades. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Jannmar skrev On 27.7.2020 at 17.08: Skjønner ikke helt hva du mener med "åpningen inn på laderen" men hva er diameteren på den skruen på laderen som du skal feste kabelen/kabelskoen til ? Gi et svar på dette, så skal du få en løsning. Vis hele sitatet Inngangene på laderen har noen kanter som gjør at bare de 10mm skoene som fulgte med laderen passer. De 16mm som maritim selger er for store til å få plass. Løste dette med å kutte tråder på kabelen, og feste 10mm skoene. Fungerte fint. hegra skrev On 27.7.2020 at 19.15: Det går sikkert greit om du snakker om et vanlig VSR. Men koblingsskjema du har funnet frem viser et DVSR som kobler sammen batteriene samme hvilke batteri som lades. Selv om hovedbryter til start slås av vil et DVSR rele gi strøm til motorkretsen om laderen settes på og det er jo ikke ønskelig. Vil bare gjøre deg obs på forskjellen mellom de to reletypene om du ikke var klar over det. Skal du bruke DVSR kutter du den røde loopen og forlenger den til nøkkel eller hovedbryter startbatt. Da vil DVSR være utkoblet så lenge nøkkel eller hovedbryter til start er av. Dette er vist på skjemaet. Bruker du vanlig VSR kan du også bare sette en bryter på den tynne minusledningen som går til VSR. Med denne bryteren av vil ikke releet koble sammen. Det gjelder bare og huske og slå den på når du går for motor slik at alle batteri lades. Vis hele sitatet Takker for oppklaringen her. Kan være at jeg må revurdere designet jeg tenkte. Ser at laderen har bryter for å sette hvilket type batteri som lades, men dette gjelder for alle utgangene og ikke per utgang. Dermed forsvinner litt poenget synes jeg. Lurer derfor på om jeg rett og slett bare skal sette laderen på "master" inngangen og heller la BEP releet fungere på tradisjonell måte uten brytere. Hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Skal de ulike batteriene ha ulik vedlikeholdslading? I så tilfelle bør du vel ha to ulike ladere. Men dette kan jeg lite om. @Joerg Becker kan mye om dette mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Akkurat nå er kablene koblet opp på denne måten her. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Det jeg tenkte var å kanskje bare bruke master utgangen på laderen og koble denne til forbruk via koblingsskinne. Så setter jeg opp BEP med ene kabelen rett på start, og den andre rett på koblingsskinne for forbruk. Da vil jo begge batteriene lades ved kjøring (dynamo) og ved lading, hvor BEP styrer dette. Blir jo rett det tenker jeg.? Litt sent på kvelden her, så trenger noen ekstra øyne på dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 20.35: Inngangene på laderen har noen kanter som gjør at bare de 10mm skoene som fulgte med laderen passer. De 16mm som maritim selger er for store til å få plass. Løste dette med å kutte tråder på kabelen, og feste 10mm skoene. Fungerte fint. Vis hele sitatet Grunnen til at jeg spurte om diameteren på festeskruen for kabelen på laderen var at om den f.eks var 6mm kunne du ha brukt en kabelsko for 16mm2 kabel med 6mm hull, og bare filt vekk noe av dens bredde, slik at den passet på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev On 27.7.2020 at 20.42: Skal de ulike batteriene ha ulik vedlikeholdslading? I så tilfelle bør du vel ha to ulike ladere. Men dette kan jeg lite om. @Joerg Becker kan mye om dette mener jeg å huske. Vis hele sitatet Det kommer litt an på hvordan batteriene brukes og hvilken kjemi det er. Så, først kikker man på databladet til batteriet det dreier seg om, så til mulighetene, og år ikke annet tilgjengelig velges det laveste spenning. Forskjellige spenninger dreier seg vanligvis om Bulklading og Absorption. Disse spenninger kan være umiddelbart kritiske. Ellers: De fleste bly-baserte batterier kan holdes vedlike (Float) med ca. 13.3 - 13.6V @ 25 °C Unntak er AGM som enten floates med 13.2 - (maks) 13.4V @ 25 °C når spenningen er permanent tilkoblet, eller opp til 13,8V @ 25 °C når disse står i konstant syklisk drift. Jørg Redigert 27.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Goddis77 skrev On 27.7.2020 at 15.01: Har en liten utfordring. Åpningen inn på laderen er ikke plass til mer enn 10mm bredde som den lille her har, men den er bare for opp til 10mm kabel.. Vis hele sitatet En bør være obs at skruterminalene er kraftig nok for å bære stive kabler. (!) Er det ikke det (gjelder ogsa for dynamoer med tynne terminaler/skruer) da kan man fint lage f.eks. en "halv" meter med noe tydelig tynner kabel, så på en kraftig stud (isolert skruterminal) og så videre med kraftige kvadrat. Jørg Redigert 27.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Hva tenker dere om tegningen jeg har skissert. Vil det fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Vil du lade startbatteri først, deretter forbruk? Lader + må vel da koples på startbatteri+, så en kabel fra startbatteri+ til BEP og videre til forbruk +. (Evt via en koplingsskinne for forbruk+) Da vil BEP åpne opp lading av forbruk når startbatteri er fullt. Dynamo må koples mot startbatteri (det er slik i dag, ikke sant?). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Vil egentlig lade forbruk på laderen og la dynamoen heller ta seg av start. For meg ser det ut til at det jeg har skissert vil gi dette, hvor det da blir sånn at startbatteri lades først via dynamo, før forbruksbatteriene får sin del etterpå. På BEP releet, går dette begge veier, eller bare den ene veien. Mener altså om det er slik at hvis start er fullt, så åpnes det for forbruk, eller om det også er motsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Normalt vil BEP prioritere ett bestemt batteri (start) og først åpne opp for å lade det sekundære (forbruk) når det prioriterte batteriet er tilnærmet fullt. Ok, da misforstod jeg deg. Da kan du kople start+ til BEP og kabel derfra til forbruk+. (Direkte eller på koplingsskinne.) Samt kople lader rett til forbruk+. (Direkte eller på koplingsskinne.) Da vil forbruk få lading når lader startes, samt at det vil få lading når dynamo er i gang og start er ladet opp til et visst nivå. Start vil ikke få lading fra lader, med mindre det av en eller annen grunn skulle ha høyere spenning enn BEP har som innslagsvolt. Det er i alle fall slik jeg forstår dette oppsettet. Og det er slik jeg tolker den siste tegningen din. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Får ta en ekstra runde med meg selv i morgen og se om jeg ender på dette designet. Tror egentlig at dette kan fungere bra, men vi får se Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.