Jump to content

Montering batterilader og batterier med lav spenning


Goddis77

Recommended Posts

Ang for og imot å bruke en eller to utgangen på lader: Laderen er ikke så smart at en kan sette individuelle parametre på hver utgang av den enkle grunn at det kun er en lader der utgang er delt i to ved hjelp av et ladeskille. Den eneste ‘misjonen’ dette ladeskillet vil ha er å hindre sammenkobling av 2 batteribanker. Mitt forslag ville vært master utgang til forbruk og så la dynamo lade forbruk via VSR. Start skal normalt ikke trenge lading men som forslått av @hegra kan det jo være hendig å kunne gi startbatteriet et piff feks. noen ganger ila vinteren ved å kople VSR via bryter.

Link to post
Fantino skrev for 7 timer siden:

Ang for og imot å bruke en eller to utgangen på lader: Laderen er ikke så smart at en kan sette individuelle parametre på hver utgang av den enkle grunn at det kun er en lader der utgang er delt i to ved hjelp av et ladeskille. Den eneste ‘misjonen’ dette ladeskillet vil ha er å hindre sammenkobling av 2 batteribanker. Mitt forslag ville vært master utgang til forbruk og så la dynamo lade forbruk via VSR. Start skal normalt ikke trenge lading men som forslått av @hegra kan det jo være hendig å kunne gi startbatteriet et piff feks. noen ganger ila vinteren ved å kople VSR via bryter.

 

Støtter dette.

 

Da blir det det å sette det opp slik som dette her nå, og montere en bryter for å kunne dra start lading via laderen når det trengs :smiley:

Link to post

Da er lader, bep og bryter ferdig montert.

Er brukt 16mm kabel på alt sammen.

 

Laderen har stått pigg ladet i to timer nå, og det ser bra ut det her. Lader, kabler og batterier er kalde og fine , mens det er en varm lunk på bep'en, men det regner jeg med er normalt. 

 

Må stripse opp litt bedre på noen steder ser jeg. 

 

 

20200728_183533.jpg

20200728_183537.jpg

Link to post

Var en tur i båten igjen i dag. Laderen var på FLOAT modus, så da har batteriene fått seg en topping.

Målte batteriene rett etter at jeg tok av laderen til 13,2v. Da var alle batteriene sammenkoblet med BEP DVSR.

Dette er da rett under det som tabellen viser for OL modus i FLOAT modus.

 

De batteriene jeg har er jo egentlig batterier for SL modusen er det ikke? Vil jo tolke de jeg har som vedlikeholdsfrie vanlige batterier.

Skulle jeg gått over til SL modus synes dere? Eller vil AGM batteriet ikke like dette?

 

BEP holdt seg sammenkoblet mens vi var i båten, men regner med denne kobler seg fra når batteriene går under 12,8v ?

image.png.bb541b677f04341234dd9ce9ff33ad7a.png

 

image.png.57e7e3daf77f36b2a17067a615430549.png

Link to post

Hvis BEP sjaltet inn startbatteri pga spenning har du vel ikke koplet sense fra forbruk til BEP via bryter slik diskutert tidligere? Eller var bryter på?
 

Float/absorpsjonsspenning er et tema som har vært flittig diskutert her. Selv har jeg satt float til 13.2V og absorpsjon til 14.4V (fra stort solcellepanel/MPPT) da jeg har to store banker med AGM som jeg ikke ønsker å ‘tørke ut’. Kommer an på hvordan du ser for deg å bruke lader. Er det ‘en gang innimellom’ for å toppe batterier så kan du sikkert legge deg høyt, skal du ligge med landstrøm hele tida så ville jeg valgt en profil med lavere spenning for å unngå å tørke ut batteriene.
 

Sliter også med logikken når jeg ser tabellen, da profil for åpne bly/syre har lavest spenning. I mitt hode kan disse etterfylles og sjekkes og er dermed mindre utsatt for å bli ødelagte av for høy/langvarig lading.

Link to post

Da har vi vært på helgetur med båten. Båten lader fint både på lande og dynamo, men merker at den ene kabelen blir varm når jeg går for motor og lader med dynamo.  Er en av kablene som går inn til BEP releet. Kabelen ligger nærme varmtvannskabelen for defrosteren, og jeg har flyttet denne nå.

 

Hva tenker vi om varm kabel? Er det en grense her (mener den er maks 70 grader?), eller bør jeg eliminere varmen med en gang?

Kan gå opp til 25mm, eller koble opp en 16mm kabel til. Den ene kabelen er jo nå ikke i bruk, og jeg kan legges på BEP'en den også, og dermed har jeg 2 stk 16mm kabler der. Hva tenker dere?

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har vi vært på tur igjen. 

 

Etter at jeg har festet kablene skikkelig og bort fra defroster, så er kablene fine og uten varme. 

 

Forbruks batteriene tenker jeg at nok har fått seg en smell. 

 

Vi hadde de fulladet før turen, og de ble jo enda ladet under turen. Etter ett døgns bruk er de droppet til 12,03 volt målt rett på polene.

 

Brukt kjøleskap, TV, radio, litt lading telefon, samt vannpumpe. Burde ikke droppe så mye så fort. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...