Fantino Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Ang for og imot å bruke en eller to utgangen på lader: Laderen er ikke så smart at en kan sette individuelle parametre på hver utgang av den enkle grunn at det kun er en lader der utgang er delt i to ved hjelp av et ladeskille. Den eneste ‘misjonen’ dette ladeskillet vil ha er å hindre sammenkobling av 2 batteribanker. Mitt forslag ville vært master utgang til forbruk og så la dynamo lade forbruk via VSR. Start skal normalt ikke trenge lading men som forslått av @hegra kan det jo være hendig å kunne gi startbatteriet et piff feks. noen ganger ila vinteren ved å kople VSR via bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Fantino skrev for 7 timer siden: Ang for og imot å bruke en eller to utgangen på lader: Laderen er ikke så smart at en kan sette individuelle parametre på hver utgang av den enkle grunn at det kun er en lader der utgang er delt i to ved hjelp av et ladeskille. Den eneste ‘misjonen’ dette ladeskillet vil ha er å hindre sammenkobling av 2 batteribanker. Mitt forslag ville vært master utgang til forbruk og så la dynamo lade forbruk via VSR. Start skal normalt ikke trenge lading men som forslått av @hegra kan det jo være hendig å kunne gi startbatteriet et piff feks. noen ganger ila vinteren ved å kople VSR via bryter. Støtter dette. Da blir det det å sette det opp slik som dette her nå, og montere en bryter for å kunne dra start lading via laderen når det trengs Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Da er lader, bep og bryter ferdig montert. Er brukt 16mm kabel på alt sammen. Laderen har stått pigg ladet i to timer nå, og det ser bra ut det her. Lader, kabler og batterier er kalde og fine , mens det er en varm lunk på bep'en, men det regner jeg med er normalt. Må stripse opp litt bedre på noen steder ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Du bør ha forbruk direkte og stsrtbatteri via BEP. Så brenner du ikke releet så lett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Forbruk er direkte på lader, og start går via start slik det er koblet nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Det høres bra ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Var en tur i båten igjen i dag. Laderen var på FLOAT modus, så da har batteriene fått seg en topping. Målte batteriene rett etter at jeg tok av laderen til 13,2v. Da var alle batteriene sammenkoblet med BEP DVSR. Dette er da rett under det som tabellen viser for OL modus i FLOAT modus. De batteriene jeg har er jo egentlig batterier for SL modusen er det ikke? Vil jo tolke de jeg har som vedlikeholdsfrie vanlige batterier. Skulle jeg gått over til SL modus synes dere? Eller vil AGM batteriet ikke like dette? BEP holdt seg sammenkoblet mens vi var i båten, men regner med denne kobler seg fra når batteriene går under 12,8v ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Hvis BEP sjaltet inn startbatteri pga spenning har du vel ikke koplet sense fra forbruk til BEP via bryter slik diskutert tidligere? Eller var bryter på? Float/absorpsjonsspenning er et tema som har vært flittig diskutert her. Selv har jeg satt float til 13.2V og absorpsjon til 14.4V (fra stort solcellepanel/MPPT) da jeg har to store banker med AGM som jeg ikke ønsker å ‘tørke ut’. Kommer an på hvordan du ser for deg å bruke lader. Er det ‘en gang innimellom’ for å toppe batterier så kan du sikkert legge deg høyt, skal du ligge med landstrøm hele tida så ville jeg valgt en profil med lavere spenning for å unngå å tørke ut batteriene. Sliter også med logikken når jeg ser tabellen, da profil for åpne bly/syre har lavest spenning. I mitt hode kan disse etterfylles og sjekkes og er dermed mindre utsatt for å bli ødelagte av for høy/langvarig lading. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Fantino skrev 26 minutter siden: Hvis BEP sjaltet inn startbatteri pga spenning har du vel ikke koplet sense fra forbruk til BEP via bryter slik diskutert tidligere? Eller var bryter på? Gjorde ikke det nei. Da misforstod jeg deg nok tidligere. Kan vurdere den metoden hvis ikke dette fungerer tilfredsstillende Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Aha - Ok. Med DVSR vil vel batteriene koples sammen uansett om det lades fra dynamo eller landstrømlader da - dvs så sant ikke sense mot forbruk er koplet bort/via bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Det stemmer det. Koblet vekk start fra lader inntil videre, og har en bryter der for senere kunne koble slik du skisserer hvis jeg heller foretrekker det. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Da har vi vært på helgetur med båten. Båten lader fint både på lande og dynamo, men merker at den ene kabelen blir varm når jeg går for motor og lader med dynamo. Er en av kablene som går inn til BEP releet. Kabelen ligger nærme varmtvannskabelen for defrosteren, og jeg har flyttet denne nå. Hva tenker vi om varm kabel? Er det en grense her (mener den er maks 70 grader?), eller bør jeg eliminere varmen med en gang? Kan gå opp til 25mm, eller koble opp en 16mm kabel til. Den ene kabelen er jo nå ikke i bruk, og jeg kan legges på BEP'en den også, og dermed har jeg 2 stk 16mm kabler der. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Er det 16mm2 fra startbatteri til BEP, of video til forbruk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Det høres merkelig ut at denne skal bli varm, om den kun lader startbatteriet via BEP. Burde ikke vært merkbart varm i det hele tatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Har kjøpt meg et ir termometer for å måle temp. Sjekker status på neste tur. Må dobbeltsjekke hvilken kabel som blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Når bep aktiveres så lades start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Da har vi vært på tur igjen. Etter at jeg har festet kablene skikkelig og bort fra defroster, så er kablene fine og uten varme. Forbruks batteriene tenker jeg at nok har fått seg en smell. Vi hadde de fulladet før turen, og de ble jo enda ladet under turen. Etter ett døgns bruk er de droppet til 12,03 volt målt rett på polene. Brukt kjøleskap, TV, radio, litt lading telefon, samt vannpumpe. Burde ikke droppe så mye så fort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.