Jump to content

VP D1-30 mistenker el forbindelse mellom motor og seildrev


111baat

Recommended Posts

Fikk skifta belg på seildrev med tilhørende skifte av olje og anode av velrenommert firma ifjor sommer. I år ved opptak ser jeg at anode ved propellaksling er kraftig redusert, mye mer enn tidligere. Ser av manual at det skal være total isolasjon mellom motor og seildrev, ref bilde. Skal måle isolasjon over helga. Manual er uklar for meg hvordan dette ivaretaes. Noen som kan forklare, og gi noen hint om hva jeg skal sjekke?

50B12C7B-8738-4314-84B1-C429A58A547E.png

Redigert av 111baat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står jo i det nederste avsnittet i posten over.

 

1. Finn fram et Ohm meter.

2. Mål mellom "bolt on upper housing" og "grounding connection on engine". (Still eventuelt inn på megaohm skala, hvis instrumentet ikke har autorange.)
3. Måleresultat skal vise mer enn 100.000 Ohm. (Dvs det skal ikke være elektrisk forbindelse mellom drev og motor.)

 

Denne målingen blir vel noe mer sikker hvis den gjøres mens båten står på land.

Hvis det er mindre enn 100.000 Ohm, når båten står på land, da er tingene feilmontert.

 

Hvis det eventuelt er koblet opp en forbindelse som ikke skal være der, så vil du typisk lese 0.4 til 1,0 Ohm. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det, så tar med ohmmeter over helga. Men lurer på om noen er kjent med hvordan denne isolasjonen er ivaretatt. Står noe om isolasjonsplate C mellom adapterplate og øvre hus av seildrev. En isolert bolt A angitt. I tillegg skal det også være isolasjon mellom motorblokk og svinghjuldeksel

 

Takker for godt svar forresten

Redigert av 111baat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 7/27/2020 at 11:13 AM, 111baat said:

Ohm er uendelig når jeg kobler ifra kabler på motor jordpunkt.

 

Det er jo rett.

 

On 7/27/2020 at 11:13 AM, 111baat said:

Mens disse er påkoblet, er Ohm på 10 Ohm.

 

Stusset litt på den målingen. I utganspunkte så skulle jo resistansen fortsatt være uendelig.

 

Mulig forklaring: Det elektiske anlegget i båten er koblet til "sjø jord" og så er de 10 Ohmene du måler forbindelsen mellom undervanshuset og "lokal sjø jord" på båten. (via sjø) Hvis det er det som er grunnen så er målingen på 10 Ohm ok.

 

Hvis det er det som er tilfellet så vil du vel måle uendelig ved begge målingene når båten står på land.

Link to post
Share on other sites

Noe man fra tid til annen glemmer på disse installasjonene er isolasjonen til girtilkoblingen. Det holder at splittpinnen til girwiren subber nedpå gods. Dermed blir det en krets mellom gir og gass-tilkoblingene. Vær også obs på at defekter i malingbelegget på drevet vil øke anodeforbruket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...