boddiz Startet 25.Juli.2020 Del på Facebook Startet 25.Juli.2020 Se bilde. Kan noen forklare med noen setninger hva som skal/må gjøres her? Ikke bunnstoffet før, så er skikkelig amatør. 20-fots Skibsplast fra 1986 om det skulle være relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Må du ha ny primer? Er det gelcoat som er hvit der, eller primer? Skal båten ligge ute lenge, eller bare ut på dagtid og ellers på henger? - Hvis du skal bare ha på henger, eller det er hvit primer på båten så kan du bare flekkmale med bunnstoff der det mangler. Hvis det mangler primer og båt skal ligge ute vil jeg tro det beste er å fjerne alt gammelt, og deretter legge på primer i X lag samt deretter bunnstoff så det dekker. Deretter de neste årene kan du bare flekke der det blir slitt bort. -- Fjerning av bunnstoff : Bunnstoff er skikkelig giftig. Du må ikke finne på å pusse uten å ha skikkelig vern for munn og nese. Folk har blitt ødelagt av dette. Mener skikkelig ødelagt helsen sin. Jeg liker derfor best mekanisk fjerning (skrape) og synes det virker interessant med våt sandblåsing. Ellers er det kjemisk fjerning med kaustisk soda og tapetlim, eller annen malingsfjerner jeg ville brukt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boddiz Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 23 timer siden: Må du ha ny primer? Er det gelcoat som er hvit der, eller primer? Det er vel gelcoat tror jeg. Jeg vet ikke om jeg må ha ny primer... hva er det som avgjør dette? Evnt hvordan kan jeg finne utav dette? Grand Banks jr skrev for 23 timer siden: Skal båten ligge ute lenge, eller bare ut på dagtid og ellers på henger? Skal ligge ute hele våren/sommer ja... Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 I utgangspunktet må det ikke gjøres annet enn å påføre nytt bunnstoff der det mangler. Flekke over der det er bart, og evt en tynt strøk over det hele til slutt. Du trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 @index, hvis det ikke er primer under så bør det vel primes? Er ellers enig i at det ikke trengs noe annet enn flekking dersom det er primer under. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 36 minutter siden: @index, hvis det ikke er primer under så bør det vel primes? En båt som ikke ligger på sjøen året rundt er ikke avhengig av primer. Det bevises vel av at den har holdt i 34 år uten primer, den holder nok i 100 år til med lett stell... Det er viktig å ikke gjøre ting for vanskelig, særlig ikke første året. båthold skal ikke være skummelt og vanskelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Point taken. Tenkte bare på hva som er best. Flekking er nok godt nok. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boddiz Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Vil dette bli jevnt med flekking? Er relativt "dype" flak som har gått av. Tenkte at dette måtte pusses ned/skapes og alt legges på på nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 "Krater" i bunnstoff påvirker fart overraskende lite sier de som har peiling. Groe derimot påvirker fart mye. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boddiz Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Ok, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.