jeb Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Hei, som overskriften over kan denne alba-combi brukes på en eldre Ford motor for å få opp motor data på kart plotteren se link http://www.albacombi.com/product/alba-combi-analogue-nmea2000-converter/ Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Ingen som vet Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Clasg Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Det er nok unuligt at svare på, når du ikke skriver hvilken motor der er tale om. Prøv at søge på ALBACOMBI i søge feltet, og du finder flere tråde om emnet 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Ja det skal gå så lenge sensorene ikke går via noe elektronikk før de når Albacombien, har denne selv, men bruker den på en eldre Mercruiser uten elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Installerte denne på dobbelinstallasjon av Cat 3208. Hadde ikke NMEA 2000 nettverk så jeg brukte direkte på nettbrett, fungerte veldig bra:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
jeb Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Takk for svar, det ser ut for meg at denne kun henter signalene fra ledningsnettet som kommer fra motoren dermed kan man få dette opp på kart plotteren. får man mer eksakt data fra denne enn fra andre instrumenter. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Ytterstad Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 jeb skrev Just now: Takk for svar, det ser ut for meg at denne kun henter signalene fra ledningsnettet som kommer fra motoren dermed kan man få dette opp på kart plotteren. får man mer eksakt data fra denne enn fra andre instrumenter. Ønsker du turtallet også? Evt. hvordan overføres dette signalet til turteller i dag? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 (redigert) Ja kunne tenke meg turteller også , det står rpm inn på enheten Tar vel kun den som kommer i fra motor som i dag står på analoge turtelleren tror jeg Men før jeg jeg kjøper hadde det vært flott om andre hadde fått dette til å fungere Jeg tenker også om det er mulig å få autopiloten også opp der Redigert 28.Juli.2020 av jeb (see edit history) Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
joelle Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Jeg har installert denne Alba på min Perkins 4108. som separat instrument display har jeg en Raymarine ST70+, og plotter en C120W. ikke noen hokus pokus å få konvertert dem analoge signalene fra motor og få dem opp på skjermen. Eneste jeg ikke klarte å få opp var vann å diesel. kan se dem når jeg er innlogget på Alba, men fikk dem ikke opp på skjermen. Snakket med Raymarine om dette å fikk svar at problemet ligger i ST70+ displayen å ikke i alban. Er veeeldig enkel å "programere" Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Takker for svar , jeg kommer kansje til å gå for denne. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
HansH Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Har du kartplotter som har funksjonalitet for å vise alle slike data via NMEA2000? Det er jo litt varierende hva enkelte plottere er i stand til å vise. Ellers er jo AlbaCombien ut til å være et veldig fleksibelt og bra instrument. Hvis jeg tolker annonseteksten riktig så kan den hente ut alle former for sensordata, forutsatt at de ligger i området 4 til 20 milli-Ampere, (4-20 mA). Dette kan du jo sjekke underveis ved å måle signalet som går til dagens instrumenter, evt om det fremgår av dokumentasjonen du har for motor etc. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 har mulighet at få opp instrumenter på plotteren. men har valgt en separat display siden jeg synes det blir mer oversiktlig. Har til tross 28 fot snekke, å da trenger enn hele 12 tommer til kartet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Den er grei. Men hvis du har NMEA2000 eller Raymarine SeaTalk ng inngang på plotteren så har du direkte tilgang til samme data og kan veksle mellom kart og instrumentdata hvis du skulle ønske i tillegg til eller i stedet for separat skjerm. Forutsetter da at du legger opp et NMEA2000 backbone nettverk til ca kr 1.000 som denne AlbaCombien blir en del av. Da kan du også koble innpå alt mulig annet hvis du utvider med flere duppeditter. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Jeg sitter og vurderer denne på 2 stk TAMD71a motorer i båten. Dere som har montert disse, kobler dere den opp SAMMEN med eksisterende instrumentering? Ikke noen "konflikt" eller endringer i målingene om man bare parallelkobler med dagens instrumenter? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.