Jump to content

kan denne AlBA-COMBI Analogue To NMEA2000 converter Brukes på en1986 ford motor

jeb

Recommended Posts

jeb skrev Just now:

Takk for svar, det ser ut for meg at denne kun henter signalene fra ledningsnettet som kommer fra motoren dermed kan man få dette opp på 

kart plotteren.

får man mer eksakt data fra denne enn fra andre instrumenter.

Ønsker du turtallet også?  Evt. hvordan overføres dette signalet til turteller i dag? 

Ja kunne tenke meg turteller også , det står rpm inn  på enheten Tar vel kun den som kommer i fra motor som i dag står på analoge turtelleren tror jeg

Men før jeg jeg kjøper hadde det vært flott om andre hadde fått dette til å fungere 

Jeg tenker også om det er mulig å få autopiloten også opp der

sin-datos_compressed.jpg

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Jeg har installert denne Alba på min Perkins 4108. som separat instrument display har jeg en Raymarine ST70+, og plotter en C120W.

ikke noen hokus pokus å få konvertert dem analoge signalene fra motor og få dem opp på skjermen. Eneste jeg ikke klarte å få opp var vann å diesel. kan se dem når jeg er innlogget på Alba, men fikk dem ikke opp på skjermen. Snakket med Raymarine om dette å fikk svar at problemet ligger i ST70+ displayen å ikke i alban. 

Er veeeldig enkel å "programere"

Har du kartplotter som har funksjonalitet for å vise alle slike data via NMEA2000? Det er jo litt varierende hva enkelte plottere er i stand til å vise.

Ellers er jo AlbaCombien ut til å være et veldig fleksibelt og bra instrument. Hvis jeg tolker annonseteksten riktig så kan den hente ut alle former for sensordata, forutsatt at de ligger i området 4 til 20 milli-Ampere, (4-20 mA). Dette kan du jo sjekke underveis ved å måle signalet som går til dagens instrumenter, evt om det fremgår av dokumentasjonen du har for motor etc.

Den er grei. Men hvis du har NMEA2000 eller Raymarine SeaTalk ng inngang på plotteren så har du direkte tilgang til samme data og kan veksle mellom kart og instrumentdata hvis du skulle ønske i tillegg til eller i stedet for separat skjerm. 

Forutsetter da at du legger opp et NMEA2000 backbone nettverk til ca kr 1.000 som denne AlbaCombien blir en del av. Da kan du også koble innpå alt mulig annet hvis du utvider med flere duppeditter.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...