Erik Startet 6.Juni.2003 Del på Facebook Startet 6.Juni.2003 Hei. Får endelig satt inn oljetrykksmåler på AQ130 /B-20'en i dag (håper jeg). Men hvilke utslag skal denne ligge innenfor dersom motoren er 'frisk' ? Hvor store forskjeller skal det være mellom tomgang (1000 omdr) og full fres (4800-5000 omdr.) ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TMe Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Rent generellt så har en motor i god stand liten variasjon i oljetrykket. Dette fordi pumpa har en betydelig overkapasitet og at driftstrykket reguleres/bestemmes av en overstrømningsventil. Går du inn på BM og søker på oljetrykk vil du finne over 200 innlegg av forskjellig kvalitet og trolig flere forfattet av undertegnede. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Oljetrykkslampa på biler slår gjerne ut ved 0,5 kg. Slik sett er vel alt over dette OK? Jeg synes imidlertid dette er svært lavt. Du vil se at trykket varierer mye etter turtall og varierende temp. På mine motorer har jeg gjerne 4,5 kg ved varm motor og høyt turtall. Ved varm motor og tomgang ramler trykket til 2-2,5 kg Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Hei REM. Du har jo to stk. AD 31-motorer (jeg har bare en). På min motor så har jeg lavere oljetrykk en det du har på dine. Når jeg starter opp på kald motor så ligger trykket på litt over 4 kg ved lavt turtall. Etter ca. 30 min. kjøring faller oljetrykket til litt under 4 kg. ved 3500 rpm. Hvis jeg da slakker ned så viser måleren i underkant av 1 kg. på tomgang. Etter noen minutter så stiger trykket opp mot 2 kg. på tomgang. Har i den senere tid opplevd at måleren har gjort små "hopp" av og til. Hvis jeg kakker litt på glasset på måleren så hopper nålen litt for så å stabilisere seg enten litt lavere eller høyere en den var før jeg kakket på glasset. Synes også at viseren stiger litt i "rykk og napp" når jeg øker turtallet. Har du opplevd dette eller vet hva det kan komme av. Jeg kjører på Felleskjøpets 10W-40 olje og har nytt oljefilter. Hva kan dette komme av - instrumentet, giveren eller oljepumpa? Har vurdert å bytte ut instrumentet eller giveren, men de koster jo noen kroner og det er jo litt dumt å skifte de ut for så å oppdage at ingenting har forandret seg. I tillegg så forandrer alle viserne på instrumentpanelet posisjon når jeg slår av og på instrumentbelysningen. Noen går litt opp mens andre går litt ned. Antar at alarmen vil gi lyd fra seg hvis nivået blir for lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Hvis nålen gjør et hopp den ene eller andre veien når du kakker på glasset - da kan du med stor sannsynlighet gå ut fra at det er selve instrumentet som er "størt og stivt". Det enkleste er selvfølgelig å skifte det, det koster vanligvis ikke så mange kronene - men det er heller ingen trolldom å plukke det fra hverandre og spandere noen små oljedråper på en "urmakerleamikken" som du finner inni. mvh Poseidon PS Manometrene er veldig standardiserte båte i innmonteringsdiameter og i tilkobling. Det kan derfor være at du får det for en brøkdel av "Volvopris" i en annen sjappe. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
saga Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Takk for innspillet Poseidon. Skal forsøke å smøre det opp i helgen. CRC for elektronikk (6-66?) går det bra? Du nevner at instrumentene er ganske standardiserte. Kan man bare sette på hvilket som helst instrument og at det passer til giveren? På min forrige båt så måtte jeg skifte ut den gamle giveren på temperaturen når jeg skulle montere temperaturmåler. Med den gamle giveren som stod i motoren viste instrumentet 20 grader mer enn hva som var riktig. Går ut i fra at oljetrykket i motoren er OK og at det bare er instrumentet som begynner å bli litt gammelt, men jeg får liksom ikke fred på meg når jeg er på sjøen. Blir sittende å skotte bort på oljetrykksmåleren for å se hva den viser og om trykket faller. Samtidig vil jeg bli veldig i tvil hvis den dagen kommer at oljetrykksmåleren konker ut midtfjords. Har motoren fortsatt oljetrykk eller er det bare instrumentet? Hvis det ikke hjelper å smøre opp så blir det til at jeg kjøper nytt instrument. Prisen er på ca 600-700 kr. for et originalt VDO-instrument. Egentlig bare en dråpe i havet når det gjelder båt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Det jeg nevnte var at manometrene var nokså standardiserte - og da forutsetter jeg at det virkelig er et manometer du har. Altså et som har et veldig tynt rør fra motoren - i en vanlig elektrisk ledning. Er du med? Manometrene lages i bestemte hulldiametere som er standard, og i tillegg har du altså muligheten for et par forskjellige tilkoblingsnipler på baksiden, der hvor det tynne røret festes til manometeret. I tillegg må du selvfølgelig passe på at det har et fornuftig måleområde. 0 - 5 barg er et kurrant område for smøroljetrykk. (Som eksempel på standardisering: Det ene manometeret ombord i Poseidon for øyeblikket, det plukket jeg fra en utrangert oppvaskmaskin som kom i land fra en boreplattform ) Hvis du tar med det gamle i butikken (enten før eller etter du har "fixet" det, så finner du helt sikkert det du trenger. Tar du en titt i Biltema eller Clas Ohlson eller lignede kataloger (eller hjemmesider) så får du sikkert en grei oversikt over hva som finnes og til hvilke priser. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
saga Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Poseidon Tror nok ikke at mitt instrument er et manometer da. Det jeg vet er at på min motor så står det en oljetrykksmåler foran oljekjøleren. Derfra går ledningen via en koblingsboks på motoren og videre frem til kabelstokken med multikontaktene frem til instrumentpanelet. Dette er da kanskje ikke et manometer, slik du beskriver det? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Men hvilke utslag skal denne ligge innenfor dersom motoren er 'frisk' ? Er selv ingen ekspert på oljetrykk, og lign. men av egen erfaring med er 2 syl. bensinmotor, var oljetrykket ca 5 til 5.5 k like etter oppstart (kald motor) - som gradvis sank til rundt 3 k ettersom oljen ble varm og mere tynnflytende. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Går der bare en ledning frem til baksiden på instrumentet - og ikke et tynt rør - så er det ikke et ekte manometer, da heller et enkelt voltmeter som leser av en spenning - som i sin tur varierer med oljetrykket, via en sensor som er koblet til motorens smøreoljeløp. Den typen er ikke fullt så velegnet for "alt for mange tommeltotter". Men uansett: hvis instrumentet reagerer når du kakker lett på det, da er feilen med overveiende sannsynlighet å finne i instrumentet. .... og hvis det allikevel ikke virker, så kan det jo ikke bli verre med å gjøre et "reparasjonsforsøk".... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Speedy Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Hei. Ser at det er noe kunnskaper om dette vedr oljetrykk på B20`en. Som sikkert noen har fått med seg tidligere så har jeg nevnt at jeg også kjører med en slik motor i båten min. Da denne motoren er av litt god årgang så følger jeg svært nøye med på mine instrumenter hele tiden slik at jeg skal kunne forutsi om noe er i ferd med å skje. Men det jeg har merket meg er at oljetrykket lilgger stabilt ved 4,8kg ved høyt turtall. Motoren i seg selv skal ikke klare mer enn 4500 omdr. da det originalt er satt inn turtallsperre i fordeleren på motoren ( finnes vel alltids unntak...). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Juni.2003 Del på Facebook Svart 6.Juni.2003 Dersom du vil teste din tilsynelatende elektriske oljetrykksmåler må du kjøpe eller låne deg et vanlig mekanisk manometer med passende måleområde. Demontere giveren på motorblokka og sett innpå en passende slangesokkel og en meter eller to med slange. Avslutte med et T-stykke der du sette manometeret i det ene uttaket og giveren i det andre. Koble til kabelen for giveren samt en jordledning fra motorblokka til T-stykket. Start opp og sammenligne måleverdiene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2003 Takker for alle innspill. Oljetrykksmåler er instalert, og resultatet var nedslående. Får 0,5 bar ved tomgang, og 1 bar ved 4400 omdr. Dette virket veldig lite ut i fra det dere har postet, så jeg har vært i kontakt med en 'ekspert' (Tomspeed i Stavanger). Han kunne fortelle følgende : Ved 1 bar får motoren for lite smøring, det som får minst, er løftearmer/ventiler (på en b20). Dersom 1 bar er korrekt målt, vil motoren derfor rasle. Det gjør den ikke. Dersom 1 Bar er korrekt målt, vil en sannsynlig årsak være gåent veivlager. Da vil det banke. Det gjør det ikke. Han kunne videre fortelle at elektriske givere/instrumenter ala biltema (som jeg har brukt) ofte gir feil utslag. Jeg har derfor skaffet meg ett slikt instument som leser trykket gjennom en tynn slange (manometer?)(Kostet 500,- med tillkobblinger og instrument og alt.). Gjenstår å få montert og avlest, men jeg er ytterst spent på resultatet, for er trykket 1 bar er det vist ingen bønn, motoren må ut, og overhales, så gikk den sommeren fløyten i så fall... Poster resultatet når det er klart, da det kanskje kan være interesant for andre også hvor stor forskjell det eventuelt er mellom elektrisk og mekanisk måling av olje trykket?? PS : Alt over 2 bar var godt nok oljetrykk på en gammel B20 iflg Tomspeed. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 7.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2003 Nytt Oljetrykks måle instrument instalert, og jeg skal si det var forskjell. Først : Byttet Oljefilter, og da steg det gamle instrumentet litt, lå da på litt over 1 bar på tomgang, og opp mot 1,5 ved lett rusing. MEN : Installerte nytt, manometerbasert instrument (slik man bruker i racing iflg Tomspeed). Dette viste 50 psi på tomgang, og opp mot 70 psi ved lett rusing. Så da er ihvertfall ikke trykket for lavt MEN ER DET FOR HØYT ??? Jeg har enda ikke kjørt full rulle og testet, (kun fri gears rusing). Hvor høyt kan det nå før det evt er varsku???? PS : Måleresultatene mellom elektrisk og mekanisk instrument var jo dramatiske, hvordan kan det ha seg? (Tror 50 psi = 5 Bar???? eller...) Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 7.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2003 50 psi = 3,4 bar har jeg funnet ut, så da er det jo ca der det skal være?? Men fortsatt er det ett stykke mellom 1 bar og 3,4 bar som de to instrumentene viste. Dette fant jeg foresten ut på : http://www.convert-me.com/en/ Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Majali Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei, nå har jeg sett over det jeg har av dokumentasjon på motoren min, men jeg kan ikke finne ut av hva som er korrekt oljetrykk ved driftstemperatur (ferskvannskjølt). Nå har jeg kun en lampe som lyser (sansynligvis etter at motoren har havarert... ) Noen som vet? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Speedy Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei Majali Ser at du lurer på oljetrykk på B20`en din. Dette har vært et godt diskutert tema her tidligere. Følg linken ( hvis jeg fikk det til) så kan du se hva fagfolk har uttalt seg om tidligere vedrørende din forespørsel. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...887067;start=12 Det er alltid lurt å søke gjennom basen for det har vært utrolig mange og interessante problemstillinger som har vært diskutert i dette forumet. Tips til søk er å bruke verktøyet oppe på toppen av headingen til siden. Her kan du velge Kategorier eller bare bruke søkefunksjonen. Legg inn aktuelle søkekriterier og se hva som dukker opp. Har forøvrig samme motor i min båt med saltvannskjøling . Gammel men går fint. Sliter litt med at forgasser begynner å bli sliten slik at det går unna en god del bensin... Tror jeg har funnet en aktuell leverandør på dette her i Norge nærmere bestemt på Kongsberg. der har jo Forsvaret et militært overskuddslager med utrolig mye deler til denne motoren. Denne motortypen ble mye brukt i bl.a. de gamle beltevognene og Forsvaret er jo kjent for å ha store lager av alt mellom himmel og jord.......... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei Speedy og takk for svaret. Skulle selfølgelig søkt først, har tilogmed lest den tråden tidligere :lol: Men ingen er feilfrie . Nå som jeg har lagt ned såpass mye penger i noe som tilslutt blir en "splitter ny" motor, så vil jeg gjerne gardere meg litt med en indikator. Når det gjelder deler til din motor, så er det sikkert at cylmo (som det høres ut som du har kontaket) har mange deler. Men hva er det du trenger? jeg har en sånn Zenith 150 forgasser som du kan få av meg hvis det er det du trenger? (vet ingenting om tilstand annet at den ser ut til å være endel skrudd på....) Men hvis du har en sånn Solex PAI44 forgasser som jeg har, så fikk jeg et tips om å kjøpe en 32/36 Weber fra en Ford granada, disse visst veldig gjerrige på bensin når de går på første "trinnet" og skuffer godt på når 36mm slår inn også. Tenkte jeg skulle prøve å finne en sånn. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Speedy Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Har ikke hørt om Cylmo men kjenner til noe som heter http://www.hmkf.no/ Hva sier du til denne: FORGASSER, KOMPLETT 1200 Ta en titt på siden, se under salg til medlemmer og følg anvisningene mot BV202 og se hva mer du kanskje kan finne av interesse..... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Veldig billig Må se litt ekstra der ja. Cylmo har nettadresse: www.cylmo.no og de har kjøpt restlageret etter de faset ut BVèn av forsvaret. Ellers får du nye innsug og forgassere på www.misab.se men de koster 4100.- Hva slags forgasser er det?, jeg har en Zenith, tror den er 32 mm som sto på den gamle motoren (se hjemmesiden under motor) den har fungert helt fint, men den nye har en annen innfestning med 4 skruer så jag kan ikke bruke den. Men den likner da veldig på den du sendte bilde av? Bare si ifra hvis jeg skal ta noen bilder av den Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.