Letne Startet 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2020 Vi har kjøpt vår første seilbåt, en gammel Wauquiez 33. Da vi tok ned den gamle rullegenoaen for litt sjekk og taping la jeg merke til at disse stagene er veldig slakke, kan få masten til å bevege seg ved å røske litt i akterstaget. De er mye slakkere enn stagene som går ut på siden av masten. Hvor stramme skal stagene være? Skal fallet på forseilet støtte opp riggen? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Letne skrev 21 minutter siden: Skal fallet på forseilet støtte opp riggen? Nei. Når det kommer til hvor stramme stagene skal være er det vanskelig å svare spesifikt da din "stram" kan være annerledes enn min "stram". Sånn generelt er den store majoriteten av nybegynnerrigger og "turseilere" alt for slakke. Det er ikke nødvendigvis et tegn på for slakk rigg at du kan få masta til å vibrere/riste ved å nøkke i et vant, men du skal ikke kunne synlig bøye masta bare ved å dytte på vantet. Jeg har bare trimmet brøkdelsrigger, så konkrete tips til spenning håper jeg andre kan bidra med. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Hei Du bør gå inn på seldenmast.com og laste ned en del PDF'er som inneholder det meste du trenger av informasjon om hvordan sette og behandle stående rigg. I den grad det er noe spesielt med den riggen du har på din båt, så bør produsenten kunne gi deg informasjon om dette. Wauquiez eksisterer fortsatt som verft, og er helt sikkert villige til å gi deg nødvendig informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Fallet på forseilet skal ikke støtte opp riggen. Forstaget skal være omtrent like stramt som toppvantene. Seldén gir topp informasjon. Det hele kommer også an på hvilken type wire du har. Du har den vanlige 19-trådige som tøyer mest. Så er det en type der kordelene er formet som trekanter, mye mindre tøying. Så er det rigger der stående rigg er laget av stålstenger, disse tøyer minst. Du må vite hva du har. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Hvis båten er ny for deg og den er mer enn 10 år gammel så bør du bruke noen kroner på en proff riggsjekk. Kan være mye som trenger ettersyn om riggen ‘står og slenger’. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Se, her er Seldéns trimguide. Den er fin lesning for alle som vil leke med riggen sin. Under følger et avsnitt som konkret tar for seg det du spør om: "Tension the backstay to 15% of the breaking load of the wire. Over a short period (a few hours) the load may be increased, but not to more than 30% of the breaking load of the wire. To achieve this loading, you will need a backstay tensioner. Make two marks on this so that you know when the normal (15%) and maximum (30%) loads have been reached. Use the “folding rule method” to find the correct setting. Since the backstay makes a wider angle with the mast, the forestay load will be about 40% of the breaking load of the wire when you put the “maximum load” on the backstay" For å måle riggspenningen trenger du en riggspenningsmåler (easy peasy), eller en tommestokk, et skyvelære og litt elektrikertape. Framgangsmåten er beskrevet av Seldén, men jeg limer det inn her i alle fall: Start with the cap shrouds only hand-tight. The rig is stayed with the lower shrouds and the forestay and backstay. • Tape the upper end of the folding rule to the starboard cap shroud. The lower end of the folding rule must be approximately 5 mm above the upper end of the wire terminal. Measure the distance between terminal and folding rule exactly. This is index 0, let’s call it point A. • Tension the starboard cap shroud until the distance is A + 1.5 mm between the terminal and the folding rule. Measure using the vernier callipers. • Leave the folding rule attached to the starboard shroud, and move across to the port side and tension the shroud rigging screw the equivalent amount. • At intervals, check the starboard side to see how much the folding rule has moved from the end terminal. When there is a gap of A + 3 mm, the cap shrouds are tensioned to 15% of the breaking load of the wire (3 x 5% = 15%). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Det er akkurat den strammemetoden man skal være litt forsiktig med. Den avhenger av hvilket materiale som er brukt i riggen. Som nevnt over, det er i hovedsak tre forskjellige: Rod Rig, hvilket er stålstenger, tøyer minst under belastning Dyform Strand, kordelene er trekantformet, ligger under Rod i strekkfastket Vanlig 19-trådig, rene strikken i forhold til de to over. Hulda har Dyform. Det er ikke mulig å komme opp mot halvparten av anbefalingen til Séldens 'tape og tommestokk-metode'. Det som er faren ved ikke å vite, om man har en plast- eller trebåt, er at skroget begynner å gi etter om man strammer eks. en Rod etter tapemetoden. Redigert 27.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Oddsen for at trådstarters Wauquiez 33 fra 80 tallet har dyform eller rod-rigg er rimelig minimal, men det er selvfølgelig lurt at man kaster et blikk på utstyret sitt før man skrur i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Enig i det. Tenkte at det kanskje var fler enn oss tre som leser denne tråden. Det jeg finner noe på siden er at Seldén presenterer tape-metoden uten å fortelle at denne metoden ikke gjelder alle. Jeg vil tro at også Seldén leverer dyform på forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
Letne Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Takk for gode råd. Har sett på Seldens sider, men de bruker max breaking load, og verdien her er ukjent for den riggen vi har. Har søkt på nett etter dokumentasjon men Wauquiez har fint lite. Vi skal få tatt en riggsjekk til høsten. Det er moro å seile. Vi var ute i litt vind i går med revet genoa og hadde 6-7 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Det er det som er så fiffig med metoden. Du trenger ikke tallet på hvor mange N stagene dine tåler. Wire (av den vanlige 1x19 typen) strekker seg likt - altså at 3mm strekk representerer 15% av bruddlasten uavhengig av dimensjonen. Forutsetter uskadde stag og terminaler selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Hulda skrev 28 minutter siden: Enig i det. Tenkte at det kanskje var fler enn oss tre som leser denne tråden. Det jeg finner noe på siden er at Seldén presenterer tape-metoden uten å fortelle at denne metoden ikke gjelder alle. Jeg vil tro at også Seldén leverer dyform på forespørsel. de beskriver jo strekk for både Dyform og Rod...og att metoden funker for disse rigger også........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Jepp, og så behøver man ikke annet kostbart spesialutstyr enn tommestokk og tape. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Gunga Din skrev Just now: de beskriver jo strekk for både Dyform og Rod...og att metoden funker for disse rigger også........ Metoden funker på alle materialer. Den gangen jeg sjekket Seldén for noen år siden, hadde de kun en verdi for stramming. Min rigg strammer jeg slik at den ikke pumper, og slik at vantene ikke slenger på le side, og masten ikke luter eller slår s-kurve uansett last. Og da er det greit for meg. Må gjerne ha en testseilas eller to før jeg treffer. Bruker litt tid og energi på akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Hulda skrev 42 minutter siden: Seldén presenterer tape-metoden uten å fortelle at denne metoden ikke gjelder alle. Hulda skrev 8 minutter siden: Jepp, og så behøver man ikke annet kostbart spesialutstyr enn tommestokk og tape. Vent litt... Roterte du akkurat 180 grader, eller var du enig hele tiden om at tommestokkmetoden fungerer for alle stag? Her er sitat fra trimguiden i alle fall: It can also be used for Dyform- or rod rigging, but please take the difference in stretch into account compared to 1 x 19 wire. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Nei null rotasjon. Poenget mitt er at forskjellige materialer har forskjellig strekkfasthet. Jeg kan ikke bruke målene til Seldén. Da ryker gjengene på strekkfiskene. Når riggen min står helt fint, er jeg på rundt halvparten av det Seldén spesifiserte den gangen. Hvis Hulda har kraftigere wire, enten tykkelse eller annet materiale, så må tapemetoden tilpasses. Det er helt umulig for meg å trekke til så hardt. Det er poenget mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Letne skrev 1 time siden: Takk for gode råd. Har sett på Seldens sider, men de bruker max breaking load, og verdien her er ukjent for den riggen vi har. Har søkt på nett etter dokumentasjon men Wauquiez har fint lite. Vi skal få tatt en riggsjekk til høsten. Det er moro å seile. Vi var ute i litt vind i går med revet genoa og hadde 6-7 knop ? Som flere skriver over trenger dere ikke vite dette. Vil advare dere mot å seile før dere har strammet riggen. Fall er ikke sterkt nok til å støtte rigg og kan ryke, riggen eller riggfester kan ta skade med påfølgende slitasje, brudd eller lekkasje fra der riggen er festet i dekket. Det skal ikke ta lang tid eller være komplisert å stramme riggen. En tapebit og en tommestokk har de fleste, og har dere det ikke er det bare å kjøpe inn med en gang ;) Filosofen med båter, har vi lært av smertelig erfaring, er at man bruker mesteparten av sin tid på å ta vare på båten, slik at båten tar vare på en når det virkelig trengs. Jobb først, moro etterpå. Og seiling er veldig moro :) Redigert 27.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Og så ett triks til: Jeg bestemmer lutingen av masten med å henge noe tungt fra storselfallet og ned mot dekket. For å dempe at det svinger hit og dit, senker jeg loddet i en bøtte vann. Da ser jeg luting akterover, om masten står i lodd sideveis og om den har korrekt bue. Sikter mot mastesporet. Loddet kan være hva som helst. Jeg trenger noe som veier en kilo eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Hulda-metoden forutsetter en relativt tung båt som ligger uten slagside. en enklere metod er å heise opp ett langt målebånd og måle avstand masttopp til røstjern....da får man det eksakt ! ett tips jeg bruker, tar av masten etter hver sesong, er att innen jeg slakker strekkfiskene, så setter jeg tape på gjengene, da vet jeg på våren hur hardt jeg skall stramme og masten står rakt Redigert 27.Juli.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Ja, enig i sideveis helling. Resten er uansett relevant. Vinglebøtta vi hadde før, Conqubin 38, var fall med taustump fra side til side metoden som fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.