Netr00m Startet 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2020 Hei. Jeg kjøpt meg en polar 25 nå i sommer, og har hatt den siden starten av juni. I den står motor av typen Sole Diesel mini 62. Ser at temperaturen på motor aldri går over 60 grader, til tross for at den skal ligge på 70-85 ihht manual. Jeg antok dette var termostaten, bestilte ny og byttet i går. Kjørte litt rundt, og nåla går sakte med sikkert opp til ca 60, og stopper der som før. Antar at det da må være instrumentet eller måleren i motor som er i ulage, og at temperaturen egentlig er riktig i motor. Er det noen som har andre antagelser enn meg? Kan det være noe annet? Og er det noen som har tips til hvordan man kan måle hvor feilen er enkelt? Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Mål med IR termometer på varmeveksleren, eller der din temperaturmåler sitter. Da får du raskt fastslått hva som er riktig. Jeg regner med at du har en motor med kjølevæske som kjøles ned av saltvann. Hvis saltvannsskjølt så stemmer det med 60 grader eller lavere. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Netr00m Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Har motor med kjøleveske og varmeutveksler ja. IR termometer var lurt. Skal teste det. Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) 31 minutes ago, Grand Banks jr said: Hvis saltvannsskjølt så stemmer det med 60 grader eller lavere. 29 minutes ago, Netr00m said: Har motor med kjøleveske og varmeutveksler ja. Da er det vel en viss mulighet for at det er en saltvannstermostat i bruk der det skulle vært en ferskvannstype, altså feil type? (Ca 60 grader i stedet for ca 80 grader.) Redigert 26.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Netr00m Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 orginal termostat som er kjøpt så den skal jo være riktig. Noen som har opplevd feil på måler? Har sjekka og IR febertermometeret vårt har innstilling for overflate temp, så skal teste det når jeg er i båten neste gang. Hva jeg gjør dersom det viser 75 og nåla viser 60 er en annen sak. Kan jo bare leve med det selvfølgelig, men liker at ting er i orden... Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 Du kan teste termostaten ved å legge den i en gryte med vann på komfyren og øke temperaturen sakte mens du har et steketermometer oppi. Du vil se at termostaten gradvis åpner når vannet når åpningstemperaturen til termostaten. Dette er en fin måte å sjekke termostater på. Selv nye kan være defekte. Hvis nåla virker men skalaen i instrumentet er feil så kan du regne ny skala, eller lage en omregningstabell. Men hvis alt er originalt kan det jo være greit å finne ut hva som er defekt. PS: Vet ikke hvordan det er med dine instrumenter, men med gamle Volvo Penta instrumenter så kan man oppleve at termometer viser for mye dersom jordingen er dårlig (på instrumentet). Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 (redigert) Ja, brukte forholdsvis nylig denne framgangsmåten på min Volvo Penta termostat. La den oppe i gryta i et vannbad og varmet opp til den åpnet ved noen og åtti grader. Dette var veldig lett å se. Det var ikke noe komplisert i det hele tatt. Hvis ny termostat åpner ved ca 60 grader i stedet for ved ca 80 grader, da er den beregnet for en oppkobling med saltvannskjøling. (Forutsatt at dette fungerer likt med en litt gammel Volvo Penta.) Redigert 26.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Netr00m Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Netr00m skrev On 26.7.2020 at 13.57: Har motor med kjøleveske og varmeutveksler ja. IR termometer var lurt. Skal teste det. Tok litt tid før jeg var i båten igjen. Testet med termometer. Det viste 65 grader på overflaten av kjøleveskebeholderen, selv om måleren viste 50. Så da vet jeg at den viser feil. Så får jeg se om jeg klarer å leve med det, eller hva jeg kan gjøre... Takk for innspill folk! ? Link to post
index Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Netr00m skrev for 13 timer siden: Så får jeg se om jeg klarer å leve med det Det klarer du helt sikkert "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn