Mr_TJ Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Drenerings pumpa vår durer fælt (Jabsco selvsugende membranpumpe. Orginalnummer: 37202-2012). På utsiden høres den ut som en gammel snekke diesel. I tillegg til at vi må holde pumpeknappen inne hele tiden (og den er faktisk ganske hard) suger den dårlig. Det hjelper å rense forfilteret, men den drar uansett ikke skinnet av pølsa... Er den bare slik eller må det byttes noe på den? Evt finnes det ei større og mer effektiv pumpe jeg kan bytte til? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Du kan gjøre et forsøk med å demontere pumpa så langt du kommer også. Kanskje det er noe i den som blokkerer? Jeg mener å huske at jeg gjorde det en gang. Jeg har også spylt opp slangen fra dusjen med hageslangen en gang også. Samt brukt Mudin avløpsåpner. Den trenger litt stell her ombord er mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mr_TJ Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Supert, takk, da har jeg noe å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 (redigert) Kanskje Bavaria har vært så fornuftige at de har montert et filter mellom avløpet og pumpa slik at pumpa ikke ødelegges av hår og fett? Om du finner et slikt filter så start med å rense det. Om det ikke er filter, åpne pumpa og rens den. Monter så et filter mellom avløp og pumpa senere 😊 Redigert 26.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Bitteliten skrev 6 minutter siden: Kanskje Bavaria har vært så fornuftige at de har montert et filter mellom avløpet og pumpa slik at pumpa ikke ødelegges av hår og fett? Om du finner et slikt filter så start med å rense det. Om det ikke er filter, åpne pumpa og rens den. Monter så et filter mellom avløp og pumpa senere 😊 Bavarias seilbåter, eller i det minste Havelle, har et slikt filter :) Ville overrasket meg om ikke motorbåtene hadde det også. Men mulig det er det han mener med "forfilter"? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Ja. Avløpsvannet renner inn i en liten tube med gitter rundt. Det er et forfilter. Jeg fant likevel litt grums forbi dette i pumpa. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det må i være bedre å bytte ut til membranpumpe?😊 Sikkert hår som har lagt deg i pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Mr_TJ skrev for 5 timer siden: I tillegg til at vi må holde pumpeknappen inne hele tiden (og den er faktisk ganske hard) Et tips kan også være å bytte bryteren til en av/på. Jeg gjorde det på en 37 sport jeg hadde (veldig enkelt), men man må jo da passe på at den ikke ‘går varm’. Det hjelper lite på både støy, og effekt (etter at du har renset filteret), men gjør jo bruken enklere. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
vindmann Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Kaptein Bang skrev 3 minutter siden: Et tips kan også være å bytte bryteren til en av/på. Jeg gjorde det på en 37 sport jeg hadde (veldig enkelt), men man må jo da passe på at den ikke ‘går varm’. Det hjelper lite på både støy, og effekt (etter at du har renset filteret), men gjør jo bruken enklere. Har gjort det samme på min Bavaria seilbåt. Brukte en uttrekksbryter av denne typen, passer i hullet: https://www.watski.no/Uttrekksbryter-11bRB Pumpens lyd og sugeevne («suger ikke skinnet av pølsa») høres ellers ut som om den virker helt etter boka...dessverre😄 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev 40 minutter siden: Det må i være bedre å bytte ut til membranpumpe?😊 Sikkert hår som har lagt deg i pumpen. Det er membran pumpe som sitter i dusj i Bavaria, sikkert i de fleste andre båter også. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Lazyjack skrev for 7 timer siden: Det er membran pumpe som sitter i dusj i Bavaria, sikkert i de fleste andre båter også. Inntrykket jeg fikk fra trådstartet og et generelt inntrykk er at det ofte er brukt denne løsningen: Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Pumpa er festet til skrogsiden med 4 skruer til en treplate. Skru løs pumpa og monter 4 gode dempeføtter mellom pumpe og treplate. Ny opplevelse i vår båt etter denne økta. https://megaflis.no/flexit-dempefotter-sett-a-4-stk.html?gclid=EAIaIQobChMIme_moPTs6gIVQ9OyCh3-wwPLEAQYAiABEgIlUvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev On 27.7.2020 at 7.37: Inntrykket jeg fikk fra trådstartet og et generelt inntrykk er at det ofte er brukt denne løsningen: Det er vel heller denne typen: https://www.lasashop.no/products/jabsco-dusj-lensepumpe-16lmin-37202 Samme i min Bavaria, det er sluk i gulv og en slange som går til et skap der det først sitter en Jabsco sil («Jabsco Pumpgard») og så denne bråkepumpen fra Jabsco. Samme løsning på begge bad. Skal jommen teste forslaget ditt, @aebi. Verdt et forsøk før man skifter ut en forholdsvis dyr pumpe. Skal teste det samme med vannpumpen, sitter på samme plate. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.