Jump to content

Tips til glatt belegg for å kle daviter? Ønsker å dra Rib sidelengs opp på plattform.

Kaptein Bang

Recommended Posts

Jeg ønsker å dra en 300cm Rib med 9,9 hk sidelengs opp på plattform. Jeg har kraftig vinsj installert (den røde sirkelen), og har to tre-davitere som er festet til beslagene på plattformen. Disse går rett ut.

Jeg ser for meg å lage en davitløsning (den gule ‘krybben’ av tre - se tegning) som vippes ned, og så dra ribben sidelengs opp. Mentalt ser jeg for meg at ribben glir lett opp sidelengs, og legger seg perfekt med kjølen rett over plattformkanten. Det skal naturligvis være to ‘gule krybber’.

For at dette skal gå så enkelt som mulig, tenker jeg at jeg bør kle gliflaten med noe. Har noen tips til hva det kan være? Hva skal jeg kle innordningen med? 

Jeg kan selvfølgelig kjøpe meg en Hurly eller Anchorlift-davit, men det hadde jo vært litt kult å fått til dette på en enkel og rimelig måte.

Har du tips til materialvalg, eller konstruksjonen forøvrig? Setter pris på innspill. 

image.jpeg

Been there, done that. Friksjonen er ikke problemet. Tyngdekraften er din uvenn her. Jeg klarte ihvertfall ikke å dra den opp sidelengs med Hurley vippegreier. Vi endte opp med å droppe vippingen og tre av mannskapet dro den opp med baugen først. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 23 minutter siden:

Jeg klarte ihvertfall ikke å dra den opp sidelengs med Hurley vippegreier.

Jeg tenker uansett å bruke den elektriske vinsjen. Den er kraftig, og tidligere dro den opp en mye større rib sidelengs, men da på en annen daviter (som jeg ikke har).

Belegg vil jo ha to funksjoner: 

1. Mindre friksjon

2. Mer skånsomt.

Men kanskje det ikke er nødvendig? Kun pussa ‘trebjelker.....

Jeg har ingen erfaring med annet enn vanlige davitere.  

Det kan jo være at du vil få ekstra glatt krybbe ved å smøre på noe glidemiddel a la det rørleggere bruker når rør skal monteres sammen. Legges det på tynt så kan det kanskje fungere godt, samtidig som det ikke forurenser slik silikonmiddel nok gjør? Det skal jo ikke være skadelig for mennesker, så da er det kanskje ikke skadelig for sjøen som vi er så glad i?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...