Grand Banks jr Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 nomen skrev 38 minutter siden: Du gjør lurt i å skifte ut den motoren, men ikke sett inn samme. Med mindre du er helt sikker på at den er helt iorden og til en god pris. Det finnes så mamge bedre alternativer Har du eksempler? Jeg tenker det at å bytte til en nyere VP som går på samme gir ville være fornuftig. Men da stopper det med VP41. Nyere enn det må jeg skifte gir etc også. Komodo skrev 53 minutter siden: Da kan det være smartere å kjøpe ny motor, evt. en brukt motor av nyere årgang. Brukt motor som er overhalt ville jeg vært superskeptisk til. Hvorfor skeptisk? Pga mulig dårlig arbeid? Hadde vi bestemt oss for at vi skulle hatt båten i 5-10 år til hadde jeg nok vurdert ny motor, men rimeligste jeg har vært borti koster ca 200.000 med gir. Skal vi først bytte motor bør vi ha noe med ca 170 hk. for å få rett fart på skroget. Hvilken motor tenker du på av "nyere årgang"? - Selv tenker jeg at den beste motoren per nå ville vært en VP 41P. Men de er det jo ikke akkurat flust av, og de er ofte priset veldig høyt. Kan nesten få en helt ny Hyundai Seasall moderne marinemotor for litt mer. Men mulig motorene selges for lavere enn prisantydning på Finn.no ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Jeg hadde samme motor i forrige båt, og var fast bestemt på å ikke bruke noe penger på den om den ga seg. 40B er ikke særlig nyere, så jeg tenkte en 41B kunne passe uten for mye endring, men helst en Yanmar. Det er dyrt, og kan også være vanskelig å få nye deler til 40A, og den er fortsatt like gammel når du er ferdig. Om du ikke skal ha båten så mye lenger selv, kan en god 40B være et greit alternativ uten å bruke så mye penger på den. En nyere 41B blir vel kanskje fort 75k +/-? Om du først bruker litt på å sette den i stand, er det vanskelig å ikke fortsette, om det ryker noe annet. Om du har tid og lyst, gjør det meste selv, gode brukte deler etc, så kostnadene blir lave, kan det jo være hensiktsmessig. Men du kommer fort opp i det du får en 40B for. Når det er sagt, kan det jo være vanskelig å vite hva du får i en 40 B også. Link to post
Gullfisk Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 (redigert) Hvilket gir har du i dag da? Tror ikke girene som 40A er levert med, tåler 41motor, om jeg husker riktig fra jeg undersøkte. Ellers vil nok en Yanmar 4LH, eller 6LP, gjøre den mere attraktiv i markedet vil jeg tro. Redigert 28.Juli.2020 av Gullfisk (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 @Gullfisk, ved å satse på annen motor må vel "krybba" bygges om? Da er det støping som må til, eller er det andre måter å gjøre det på? MS3 er giret jeg har. Ut fra hva VP gruppa på Facebook sier kan jeg benytte MS3 på TAMD40B og også en som har brukt det på VP41 uten problem. Mulig, når jeg får summet meg litt, at jeg kan ta av toppen og få den kontrollert og evt planet. Har også en mekanikervenn som påtar seg små oppdrag, så mulig han kan hjelpe meg å sjekke de andre tingene. Da er det bare å overbevise kona om at det er ok å bruke tid på motoren. Hva må av for å komme til toppen? Eksosmanifold, kjølere, dyser, glødeplugger, dieselrør. Noe mer? Hvilket verktøy trenger jeg utenom piper, fastnøkler og momentskralle? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 18 minutter siden: @Gullfisk, ved å satse på annen motor må vel "krybba" bygges om? Da er det støping som må til, eller er det andre måter å gjøre det på? MS3 er giret jeg har. Ut fra hva VP gruppa på Facebook sier kan jeg benytte MS3 på TAMD40B og også en som har brukt det på VP41 uten problem. Mulig, når jeg får summet meg litt, at jeg kan ta av toppen og få den kontrollert og evt planet. Har også en mekanikervenn som påtar seg små oppdrag, så mulig han kan hjelpe meg å sjekke de andre tingene. Da er det bare å overbevise kona om at det er ok å bruke tid på motoren. Hva må av for å komme til toppen? Eksosmanifold, kjølere, dyser, glødeplugger, dieselrør. Noe mer? Hvilket verktøy trenger jeg utenom piper, fastnøkler og momentskralle? Det spørs litt på plass og mål. Jeg laget en måltegning for gamle motoren med aksel flens, og forsøkte å sette på målene til alternativ motorer, for å se hvor den havnet i forhold til aksel. Slik kunne jeg se hvilke som kunne passe uten å måtte flytte på aksel og stevnlager, og om den kom for høyt. Utfordringen var etter husken, at volvo giret er veldig lite og smalt, og hadde vel ganske lite dropp mellom inngående og utgående aksel. Kom vel til at 41 var det enkleste, og var villig til å prøve eksisterende gir. Tenkte at om jeg ikke makset propell, og brukte det litt pent, at det kunne holde om kon ikke var slitt. Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 55 minutter siden: Hvorfor skeptisk? Pga mulig dårlig arbeid? Ja. Det har vært ganske mange tråder her inne hvor folk har problemer med "nyoverhalte" motorer. Men det kommer jo selvsagt an på hvem som har overhalt motoren. Hvis det er en kar du kjenner eller vet har et godt rykte, så stiller jo saken seg annerledes. Profesjonelle VP-verksteder driver vel ikke med overhaling av så gamle motorer. Grand Banks jr skrev 55 minutter siden: Hvilken motor tenker du på av "nyere årgang"? - Selv tenker jeg at den beste motoren per nå ville vært en VP 41P. 41P ble vel produsert fram til 2005 om jeg husker rett. Det er den eldste motoren jeg ville vurdert å sette inn. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Noen som vet om en tråd eller video der demontering og sjekk av topp er uført som jeg kan se på? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Litt av hvert her ikke akkurat 40 motoren men prinsippet er likt https://www.youtube.com/results?search_query=headgasket+change+tmd+tamd41+ Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Komodo skrev 53 minutter siden: 2005 om jeg husker rett. Det er den eldste motoren jeg ville vurdert å sette inn. Det er noe der. Da jeg bestemte motor til Hulda i 1995, var motoren min fremdeles i produksjon og meget levende. 25 år etter begynner den å bli en museumsgjenstand. Den tutler og går, starter momentant. Har mange år igjen. Men i dag ville den ikke blitt vurdert i det hele tatt. Link to post
Puffin Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Grand Banks jr skrev On 27.7.2020 at 22.30: @finnarne, takk for tilbudet. Båten ligger i Søm båthavn (rett ved Marex) og jeg bor på Fevik. Men nå kan det være at problemet er fikset med det tettemiddelet. Nå har jeg akkurat blitt ferdig med å kjøre motoren med det, og nå skal motor bli kald før jeg kan teste den skikkelig. Jeg tar gjerne kontakt dersom jeg plutselig skulle trenge å gå videre med dette Da lurer jeg på hvordan denne historien endte. Holdt det seg tett lenge? Hvor lenge hadde du middelet i motoren før du byttet til bare kjølevæske? Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Puffin skrev for 3 timer siden: Da lurer jeg på hvordan denne historien endte. Endte opp med å kassere den motoren (TMD40A) og kjøpte en brukt TAMD41B. Beholdt MS3 giret. Tok opp båten. Løftet ut motor. Rev ut all gammel isolasjon og fikset opp motorrommet fra bunnen av, og løftet inn ny motor. Da TMD40A var tatt ut av båten ble den kjapt demontert for å se om man kunne finne noen åpenbar årsak, og jeg mener å huske at det var sannsynlig defekt topp-pakning eller topp som var årsaken. Så det var rett beslutning å ikke bruke mer tid og penger på den motoren. TAMD41B har fungert veldig fint hele tiden. Giret slurer litt nå, men jeg vet at mest sannsynligvis er kon slitt. Har hatt symptomer lenge. Har et MS3C gir liggende i deler i garasjen, men som mangler noen deler. Et gir jeg fikk som takk for hjelpen fra en kamerat som jeg hjalp med et overhalt MS3C gir. Så jeg tenker å bruke vinteren på å sjekke over det, samt se om jeg kan benytte det. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn