Jump to content

Tips til første familieseilbåt til maks 200.000 kr?

Sunsail

Recommended Posts

Hei!

Jeg har akkurat klart å overtale mannen til å gå med på å kjøpe seilbåt. Vi ser nå etter båt til maks 200.000,-.

Vi er en familie på fire med to barn på seks og åtte år. Vi ser for oss å bruke båten på dags-, helgeturer og ferier.

Vi ønsker ståhøyde i det meste av båten, mannen er 183 cm. Byssa bør romme stekeovn, og eget toalettrom er et must.

Vi er ikke interessert i å kjøpe oss alt for mye arbeid. Normalt vedlikehold er helt greit, men noe oppussingsprosjekt tror jeg at vi skal styre unna.

Vi ønsker å kjøpe en populær båt, da vi antar er det er lettere å få hjelp, og enklere å få tak i deler. Dessuten, når vi skal selge, har vi kanskje ikke tapt så altfor mye. Jeg lurer på om en Jeanneau Rush 97 (Attalia) er et godt valg, eller om det finnes bedre alternativer?
https://www.finn.no/185658149

Sunsail skrev 15 minutter siden:

Takk for innspill! Mener du at Maxi 95 er tung å seile?

Maxi har nok mer fokus på volum en seilegenskaper, men det er fortsatt en bra båt. Propellen er laaaangt unna roret så båten kan være litt tricky i trange havner. Akterkabin er det fordeler og ulemper med. Når ungene er eldre er det nok en stor fordel, men når de er yngre vil de kanskje sove nærmere foreldrene? Men samtidig har en separate soveplasser i akterkabinen slik at de ikke sover i samme seng. Maxi har rattstyring som det både er fordeler og ulemper med.

Comfortinaen er mye raskere og er generelt en sprekere båt.

Rush 97 er en solid havseiler, med store vinduer, slik at en får en mer åpen følelse.

Jeg er en slags gjest

Hei, jeg har ikke noen annen erfaring enn min Maxi 95a, for å si det mildt så er det en veldig stor og stabil båt for å være kun 31fot.

Seilte over fra skjærhalden -> tjømø så videre opp til Tønsberg i går med 15m/s i kastene og temmelig høye bølger (eneste båten i tillegg til oss var colorline og redningsskøyta så var kanskje dumt) men man føler man har full kontroll hele veien. Det er ikke den raskest seileren og du blir dratt i fra av de fleste men gud den tåler en støyt. Pluss ståhøyde for meg på 187 i byssa hjelpe på opplevelsen :thumbsup:

Med cockpit kalesje og dieselvarmer binder du fint sammen salongen med akterkabinen men så spørs det hvor små barn man har og om de tørr å sove så "langt" unna mor.

Hei, budsjettet bør holde til en 80-tallsbåt på 32-33 fot i OK stand og det er mye fint å velge i.Gode eksempler er nevnt, andre er Omega 30/34, Scanmar 33, Hero 101, Albin Nova eller Delta og First 305/325. Viktigere enn type er tilstand. Motor og seil kan fort koste like mye som du betaler for båten om noe går i stykker så prøv å finne en der dette er byttet for ikke så alt for mange år siden.

Maxi 95 med gode seil kan seiles helt ned i 2-3 m/sek så det er ikke noen dårlig seiler heller. En annen fordel er at den er så godt balansert at du kan seile med fulle seil over et stort vindregister. Anbefaler å finne et nyere eksemplar ( 1981-1982), da får du gjerne steikeovn, nyere styring, og den nyeste masten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...