Goku Startet 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2020 Hei Jeg har brukt en del tid på å lese på forumet, men har ikke postet noe før nå. Jeg har nå en Finnmaster 62 dc, men har planer om å kjøpe en større båt når ungene blir noen år eldre. Jeg liker å lese det som leses kan, og har derfor allerede begynt planleggingen av ny båt med tilsvarende lesing av det som finnes av tester av både motorer og båter i aktuell størrelse (24-26 fot som Ibiza, Uttern, Finnmaster, Askeladden). Siden kona mi ikke er så glad i støy og jeg selv har hørselsproblemer etter en arbeidsulykke så er støynivået på motorene viktig. Det som jeg stusser litt på er støymålingene som enkelte av testene har publisert. Der kan det være store forskjeller på støymålingene mellom Yamaha og Suzuki. Støymålingene fra "vi menn båt" av Ibiza 25 touring med 300hk suzuki gir følgende tall: 4000o/min: 82db, 4800 o/min: 89db, 5200 o/min:90db, 5750 o/min: 92db. Det i seg selv er ikke fryktelige tall men sammenlignet med Yamaha 300hk på Ibiza 811t er det stor forskjell: 4000 o/min: 78db, 5000 o/min: 82db, 5600 o/min: 84db. Begge testene er utført av Vi menn båt, og det er 3 år imellom dem (2013 og 2016) En annen test fra 2012 fra båtmagasinet med Suzuki 300hk på 25" Ibiza oppgir 99db ved 5900o/min. Da begynner det å svi litt i ørene. Er det noen som har prøvd begge disse 300hk motorene? Er det virkelig så stor forskjell på støyen eller kan det være at det er andre faktorer som har bidratt til at støymålingene er forskjellige? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 jeg tenker at skal slike støytall være direkte sammenlignbare så må de testes på samme båt og med samme støymåler..? Uansett, kjøp en båt med nok hk, slik at du kan cruise uanstrengt på relativt moderat turtall. På full gass så blir det mer bråk uansett hva det står på dekselet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Goku Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 Så du tror ikke det er så stor forskjell på yamaha og Suzuki? Ja jeg har en litt underdimensjonert motor på min nåværende båt. Så jeg vil helst unngå det på neste. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 det blir jo helt subjektivt, og så har jeg ikke erfaring med disse 300 hesterne. Men mitt inntryk er at Suzuki oftest er mer stillegående på tomgang og lave turtall enn feks min Yamaha F115, mens på høyere turtall så bråker de alle sammen Båten har også endel å si, feks min Yamrin 5940 med lukket kabin, her blir det store resonansflater som "spiller med" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nie Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Som ivar sier så må denne type målinger gjøres på like båter hvis det skal gi noen mening. I de turtallsområdene som du refererer til, er farten såpass høy at vindstøy fra fartsvind utgjør en stor del av støybildet og graden av vindstøy vil variere stort i forhold til aerodynamikken for selve båten og turbulenser som oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
Goku Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Takk for innspill. Jeg tenkte at det kanskje kunne sammenlignes siden det var samme båtmerke i nesten samme størrelse. Men da skal jeg ikke legge så stor vekt på disse målingene i forhold til neste båt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Desibel støy er en ting, men frekvens og motorkarakteristikk kan ha like mye å si på opplevd støy! Utforming på hekken på båter har jo også veldig stor innvirkning. En ting er sikkert og det er at jeg ikke skal ha totakter Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Goku Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg har en 115hk yamaha i dag, og den blir ganske masete i lengden når jeg kjører den på høyt turtall. Maks hastighet ved 5500o/min er 33 knop så jeg pleier å kjøre den på ca 25-27 knop. Jeg regner med at v6-motorer har en mer behagelig lydkarakter enn rekke-4? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg har ikke kjørt Yamaha, men Suzuki 300. Kan bekrefte at Suzuki er høylytt når den draes over 5000 rpm. Høres hissig ut. Tøft for noen, slitsomt for andre. Jeg er vant til Verado som er stillere på høyt turtall. Men Suzukien er meget stille på lave turtall, fint når en er ute i snekkefart. I denne type båt så pleier det å være tilstrekkelig motor, så marsjfart er på et helt annet turtall, behagelig støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
Goku Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg fant akkurat en sammenligningstest av 250hk fra 2005. De bruker samme båt så da blir resultatene ganske nøyaktige. Mercury hadde minst støy, etter fulgt av yamaha, suzuki og evenrude. Det var små forskjeller på suzuki og yamaha, og helst ved maks turtall, så det stemmer godt med dine observasjoner sørlandet2:) https://www.batliv.no/allerbm-anytec-bm-bladarkiv/motortest-4-250-hk-utenbords/674016 Jeg vurderer en Ibiza twin cab som neste båt så denne testede motoren kan ikke være så langt ifra de som sitter på 2009-2011-modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 31.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2020 Vær oppmerksom på at det har skjedd en del endringer siden den testen ble utført (for 15 år siden). Det refereres f.eks. til at Suzuki har størst slagvolum med 3.6 liter, men jeg tror det var for rundt 10 år siden at Yamaha F225 F250 og F300 kom med 4.2 liters slagvolum. Større slagvolum gjør at man kan ta ut samme effekt ved lavere turtall og for mange gir det et mer behagelig støybilde. På lavt turtall er det min erfaring at alle firetaktere er veldig støysvake og det vil som regel være andre lyder som dominerer støybildet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.