valvolainen Startet 27.Juli.2020 Del på Facebook Startet 27.Juli.2020 (redigert) Har fått en lekkasje i hylsa til akselen. Dette skjedde antakeligvis når propellen gikk ad skogen, i marsfart med dertilhørende grove vibrasjoner før jeg rakk å slå ned på farten. Det drypper en dråpe i sekundet fra hylsa, helt inne ved flensen som ligger an mot skroget. Har lagt litt papir under kondomet for å være sikker på at dette ikke stammer derfra, men det drypper likevel. Ser ut som om dråpene oppstår rundt hylsemutteren eller på baksiden av denne. Ikke så lett å komme til mutter for stramming, og den sitter ikke så løst at jeg kan rikke den med fingre. Båten er en tilårskommen nimbus 3000. Ved bytte av propell ble også cutlesslageret byttet, og ingen slark i den utvendige delen av hylsa ble observert. hvordan går jeg frem her? Redigert 27.Juli.2020 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Har denne båten stevnlager som er skrudd i helen? I så tilfelle tipper jeg du må på land og ha ut stevnalgeret. Kurant jobb, men det tar jo litt tid. Sjekk ut @VegJoh sin tråd om akkurat det samme: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
valvolainen Svart 27.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 For en fantastisk informativ tråd Vannet må jo nødvendigvis trenge inn på utsiden av stevnlageret for å trenge inn på utsiden av hylserøret, så det ser jo ut som om jeg har akkurat samme symptomer som veg-joh. Der forskjellene synes å være er innfestingen av stevnlageret. Ser ut som om jeg har to unbracobolter som går inn fra utsiden. Den eneste synlige delen av hylsa er det som ligger inne i båten med kondomet, også er det 'borte' i hele lengden på rundt meteren til stevnlageret. Vil det da si at jeg egentlig kan løsne de to unbracoboltene og skru ut stevnlageret med en rørtang el. lign med cutlesslageret intakt? Det hadde jo vært flott, jeg syter litt med å ta av roret, da jeg trenger enorm høyde for å få dette ut, og det klarer jeg ikke på slippen i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Prøvd å tenke litt på hvordan dette henger sammen. Jeg har jo ingen synlig hylsedeler innvendig før mutter som det lekker fra. Innbiller meg at hylsesystemet består av følgende 4 deler: 1. Stevnlager 2. Innvendig brakett som stevnlgeret festes i og hylsa tres igjennom, med gjengeparti som boltene i stevnlageret festes i. Denne er støpt i skroget? 3. Hylse 4. Skive og mutter på hylsa som sitter på innsiden av skroget rett aktenfor volvokondomet I så fall bør det holde å skru ut mutter på innsiden av skroget, løsne bolter i stevnlageret for så og trekke ut hylsa. Henger dette på greip? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 (redigert) Har en slik tisvarende akselhylse på den ene båten, men har aldri hatt den ute. Lurer på om dette firmaet eventuelt kunne være behjelpelig med råd og deler ved behov: https://sleipner.no/kategori/1704/propellutstyr/ https://sleipner.no/produkt/19160/utvendig-stevnlager-i-bronse-komplett-med-cutlessl/ https://sleipner.no/forhandlere/ Redigert 28.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Kan være at hylserøret ditt har sprukket i gjengene ved mutterne også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.