Jump to content

Lekkasje i akselhylse

valvolainen

Recommended Posts

Har fått en lekkasje i hylsa til akselen. Dette skjedde antakeligvis når propellen gikk ad skogen, i marsfart med dertilhørende grove vibrasjoner før jeg rakk å slå ned på farten. Det drypper en dråpe i sekundet fra hylsa, helt inne ved flensen som ligger an mot skroget. Har lagt litt papir under kondomet for å være sikker på at dette ikke stammer derfra, men det drypper likevel. Ser ut som om dråpene oppstår rundt hylsemutteren eller på baksiden av denne. Ikke så lett å komme til mutter for stramming, og den sitter ikke så løst at jeg kan rikke den med fingre. Båten er en tilårskommen nimbus 3000.

Ved bytte av propell ble også cutlesslageret byttet, og ingen slark i den utvendige delen av hylsa ble observert.

C8B5479C-A64E-44B6-A848-70CF21A3C56C.jpeg

95B325EE-5539-47AE-B8FB-1C7C564895F1.jpeg

hvordan går jeg frem her?

Redigert av valvolainen (see edit history)

For en fantastisk informativ tråd:smiley:

Vannet må jo nødvendigvis trenge inn på utsiden av stevnlageret for å trenge inn på utsiden av hylserøret, så det ser jo ut som om jeg har akkurat samme symptomer som veg-joh.

Der forskjellene synes å være er innfestingen av stevnlageret. Ser ut som om jeg har to unbracobolter som går inn fra utsiden. Den eneste synlige delen av hylsa er det som ligger inne i båten med kondomet, også er det 'borte' i hele lengden på rundt meteren til stevnlageret. 

Vil det da si at jeg egentlig kan løsne de to unbracoboltene og skru ut stevnlageret med en rørtang el. lign med cutlesslageret intakt? Det hadde jo vært flott, jeg syter litt med å ta av roret, da jeg trenger enorm høyde for å få dette ut, og det klarer jeg ikke på slippen i hjemmehavn. 

Prøvd å tenke litt på hvordan dette henger sammen. Jeg har jo ingen synlig hylsedeler innvendig før mutter som det lekker fra.

Innbiller meg at hylsesystemet består av følgende 4 deler:

1. Stevnlager
2. Innvendig brakett som stevnlgeret festes i og hylsa tres igjennom, med gjengeparti som boltene i stevnlageret festes i. Denne er støpt i skroget?
3. Hylse
4. Skive og mutter på hylsa som sitter på innsiden av skroget rett aktenfor volvokondomet

I så fall bør det holde å skru ut mutter på innsiden av skroget, løsne bolter i stevnlageret for så og trekke ut hylsa. 
Henger dette på greip?

20200728_073627454_iOS.jpg

Har en slik tisvarende akselhylse på den ene båten, men har aldri hatt den ute. Lurer på om dette firmaet eventuelt kunne være behjelpelig med råd og deler ved behov: https://sleipner.no/kategori/1704/propellutstyr/
https://sleipner.no/produkt/19160/utvendig-stevnlager-i-bronse-komplett-med-cutlessl/

https://sleipner.no/forhandlere/

Redigert av Arne2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...