Jump to content

Bo i båt hele året i Larvik/Sandefjord?

Kapt.Landkrabbe

Recommended Posts

Hei på dere! Dette er mitt første innlegg her, og jeg har faktisk aldri hatt båt. Jeg står imidlertid midt oppi et samlivsbrudd, og har oppdaget at min egenkapital når kona kjøper meg ut av huset ikke holder til ny bolig (og jeg har lite lyst ut på leiemarkedet igjen). Derimot burde det holde til en båt som det skulle være mulig å bo i. Og når jeg først har startet research på det området så blir man jo helt bitt! Nå har jeg ikke LYST til å bo i en leilighet på land! :smiley:.

Når det er sagt; det er fryktelig mange ting jeg ennå ikke vet, og for å ta det viktigste først: Hvor legger man en båt på rundt 40 fot i Larvik/Sandefjord-området? Mine to barn på 5 og 7 skal også bo hos meg annenhver uke, og det skal være ålreit for dem også. De båtene jeg har sett på (f.eks Bayliner 3988) har både dusj og WC ombord, men slik jeg forstår det vil man likevel være avhengig av sanitæranlegg på land, som også må inkludere lett tilgang på vaskemaskin.

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer på området?

Hei, og velkommen?

Har særdeles liten kunnskap om hvordan det er å bo i båt i Larvik/Sandefjord da jeg knapt har vært der, men har likevel litt tanker om det å bo i båt generelt?

Å bo i båt innebærer at man (stort sett) må ta hensyn til flere ting, blant annet:
- Hvilken type båt

- Byggemateriale kan også bli noe å vurdere

- Bostedsstatus, UFB eller adresse hos venner?

- Postboks eller post hos venner?

- Strøm 220V og 12V, hva trengs for å leve godt? Hvor stor batteribank trengs hvis du tenker ta deg noen netter i uthavn?

- Det rent mekaniske, motorløsninger, seil, økonomi i forhold til bruk, fartsbehov, osv.

- Teknisk utstyr som varmtvannsbereder, vannpumper, kartplotter, autopilot, ankervinsjer, osv., hva trengs?

- Varme om bord, elektrisk + diesel?

- Sanitærforhold, toalett, dusj, klesvask

- Matlaging, komfyr/stekeplate, kjøleskap/fryser

- Skal båten ligge i ro eller brukes?

- Oppbevaring av verdslig gods
- Underholdning, TV, internett

Kan skrive ned noen tanker om enkelte av punktene over, men det er helt sikkert mye jeg har glemt i farten? 

Aller først litt om hva jeg så etter da jeg skulle ha båt til å bo i. Ville ha seilbåt fordi jeg liker å seile + man ofte får mer boareal for pengene ved å velge seilbåt. Den skulle være bygget i glassfiber (mindre vedlikehold og lukt framfor enkelte andre byggemetoder). Motor måtte den jo også ha, men strak aksling (jeg er noe allergisk mot drev?). Ståhøyde over alt. Toaletter og muligheter for dusj. OK muligheter for oppvarming. 220V stikk i alle lugarer og salongen + det obligatoriske 12V-opplegget til lys, kjøleskap og vannpumper. Pottebrenner, siden den krever mindre vedlikehold enn en dieselvarmer og ikke bruker strøm (enkelte bruker strøm, men min gjør ikke).

Sanitærforhold

Så lenge du har store nok vanntanker og septiktank + muligheten til å fylle vann vinterstid er ikke nødvendigvis et sanitæranlegg på land et absolutt must, men det er helt klart greit. En båt i den størrelsen du ser på har gjerne to bad, der det ene eventuelt kan dedikeres til vaskemaskin og tørking av klær, mens det andre fungerer som toalett og dusj. Selv dusjer jeg ombord i helger og slikt, men ellers tar jeg dusjingen på jobb. Vanlig toalettbesøk ombord er jeg ikke redd for (med 275-liters (eller var det 300 liter?) septiktank). Likevel, må jeg på do før jeg skal hjem etter å ha vært på jobb, besøk eller lignende benytter jeg meg jo av fasilitetene der.

Varme

De fleste båter i den størrelsen du ser på har dieselvarmer ombord. Enten luftvarmer (som blåser ut varm luft flere steder i båten) eller vannvarmer (varmer via radiatorer og også ofte vannet i varmtvannsberederen). Moderne dieselvarmere er effektive varmekilder, men det er ting som sviver rundt inni der og du må derfor belage deg på årlig service av varmeren hvis du bor ombord over tid. CO-varslere og røykvarslere er obligatorisk! Alternativt går det an å montere en såkalt pottebrenner, disse trenger minimalt med vedlikehold (jeg har bodd ombord siden 2011 og enda ikke hatt noe tull med min Glembring 4kW pottebrenner). Bakdelen med pottebrennere er litt mindre virkningsgrad i forhold til dieselvarmer og at du må ha ei pipe som stikker litt opp. Bortsett fra det er pottebrenner koselig og gir lun og fin varme.

Elektriske ovner kan også være greit å ha ombord. Alltid en fordel med to uavhengige systemer for oppvarming av båten. Litt avhengig av hvor mye du får i landstrøm kan du ha flere ovner ombord slik at du kan holde en jevn varme. 16A kurs gir vel 3600W, men så kan det jo også være andre ting som trekker strøm ombord (lading, lys, kjøleskap, osv.), så for min del kjører jeg maks 3000W elektrisk varme siden jeg kun har 16A kurs på brygga. 

Isolasjon

Vinterstid er det nok kjøligere i Larvik/Sandefjord enn her jeg bor, derfor er det nok en fordel å få isolert litt ombord. Enten den varige og pene varianten med å skru ned paneler og isolere bak med f.eks. Maritims skrogisolasjon eller lignende. Mer åpne felt kan dekkes med skrogtrekk. Brukte dette selv utpå isolasjonen i framlugaren, ellers har jeg isolert bak en del av benkene, skapene og der jeg har kommet til. Betraktelig lunere båt. Et annet alternativ vinterstid er å dekke dekk med vinterisolasjonsmatter (fås i flere typer, blant annet fra Glava og Rockwool). Ser skikkelig leit ut og bør dekkes med god presenning for å tåle vinteren godt, men isolerer bra og senker fyringskostnadene.

Bostedsstatus

Enkelte steder kan man registrere brygga som godkjent adresse, andre steder går ikke dette. Da blir man registrert som ufb (uten fast bopel/bostedsløs) hvis man ikke har gyldig adresse. Bakdelen med dette er at det er litt mer styr å tegne abonnementer, kredittkort, osv. Ellers fungerer det fint (jeg har vært ufb siden 2011, har fast jobb og gir mitt tilbake til samfunnet). Alternativt kan du registrere deg på en adresse på land (venner, foreldre, eller lignende), da har du gyldig adresse. Men det skal samtidig sies at dette ikke er lovlig hvis du har din «regelmessige døgnhvile» et annet sted enn på den adressen du har oppgitt. I praksis er det likevel flere som har ordnet seg slik.

Oppbevaring av verdslig gods

Da jeg flyttet i båt solgte jeg nesten alt jeg hadde, resten gikk på dynga. Likevel, man har jo gjerne litt man vil ha med seg likevel og som gjerne ikke er egnet til å oppbevare ombord i båt. Typisk arvegods og findressen har jeg hjemme hos foreldrene mine. Mesteparten av verktøyparken min (mekanisk og for trearbeid) er oppbevart enten i garasjen der jeg har bilen på avatarbildet mitt stående eller på jobb (trearbeidsverktøyet får gjort nytten der likevel). Så for din del, hva tenker du gjøre med alt det du har? Ombord i en båt er det mindre oppbevaringsplass enn i et hus eller de fleste leiligheter. Og hva med de ukene barna er der, hva må de prioritere å ha ombord for å leve greit? Grunnen til at jeg spør er fordi at det kreves at du/dere må leve noe enklere ombord i båt, i forhold til det man gjerne gjør om man bor i et stort hus. Blir noe helt annet for meg som bor alene, men likevel har jeg måttet senke kravene en del i forhold til hvordan det var å bo i leilighet. For dere som blir tre personer fordelt på rundt 40 fot kan det være greit å gjøre seg noen tanker om dette på forhånd. Sier ikke dette for å skremme på noe som helst vis, men en liten realitetsorientering kan ofte være lurt. Vil du og dine trives med et enklere liv med mindre plass til dere selv og klær og diverse annet dere har?

Underholdning/TV/internett

Du får 32-toms TV som går på 12V, alternativt større som du kan kjøre med konverter de gangene du ikke har landstrøm. De fleste 12V TV’ene har innebygget kortleser, så da kan du få inn nesten det du vil av kanaler via RiksTV. Flere båthavner har wifi, hvis ikke finnes det routere som går på 12V og 4G-nettet, med tilnærmet ubegrenset med datapakker tilgjengelig.

Å bo i båt gjør man gjerne fordi man vil dette og ser sjarmen med det. Kanskje man ønsker komme nærmere naturen, leve friere, osv. Men økonomisk sett? Tja.. Du får ikke med deg noen eventuell prisstigning (båter har generelt sett bare sunket i verdi de siste ti årene), strømmen er dyrere, oppvarming er dyrere, det er trangere enn hus og mye av de dagligdagse praktiske gjøremålene krever mer. Men! Drømmer du om å bo i båt? Drømmer du om frihetsfølelsen, leve enklere, få flere opplevelser og leve nærmere naturen? Kjør på?? Blir spennende å følge med videre?

@Mariell bodde i båt i Sandefjord, men båten ble vel solgt da han flyttet utenlands (tror jeg). Han har ikke vært aktiv på forumet på noen år, men det kan jo hende at han ser denne tråden likevel.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Kan skrive ned noen tanker om enkelte av punktene over, men det er helt sikkert mye jeg har glemt i farten? 

Tusen takk for et særdeles grundig og informativt innlegg med masse gode råd! Her er det mye å tenke over ;-). 

Utfordringer rundt UFB-status dukker stadig vekk opp når man søker på temaer rundt det å bo i båt, men all den tid du har fått det til å fungere helt siden 2011 satser jeg på at det lar seg løse :). 

Når det gjelder verdslig gods så har jeg allerede gjort meg noen tanker om hva jeg kan og burde selge. Kona godtar nok at noe blir stående igjen her en tid, og ellers har jeg vært inne på tanken om et minilager. Men som du påpeker så omfatter jo dette også ting barna gjerne vil ha med seg, så det kan fort dukke opp utfordringer jeg ikke har tenkt på her. Kanskje det er andre her inne som har erfaring med barn i båt?

Det er uansett ikke tvil om at et liv i båt gir helt andre kvaliteter enn å sitte på land resten av livet. Jeg elsker havet, det har jeg alltid gjort, men har alltid tenkt at båt neppe blir aktuelt fordi hus og hjem må prioriteres. Jeg har imidlertid padlet masse kajakk de siste 15 årene, og trives best når bølgene slår over dekk. Og nærheten til naturen, fred og ro, mulighet til å kunne stikke av med hele hjemmet når man føler for det...finnes det noen med hodet i orden som ikke vil ha det sånn? :D. Seriøst, jeg tror det rett og slett er bra for helsa. 

Men jeg har absolutt null peiling på seiling, og heller ingen erfaring med å føre motorbåt (tror Båtførerprøven blir prioritet dersom jeg gjennomfører dette). Dessuten finnes det jo både et vinterhalvår, høststormer og det som verre er. Det kan jo skremme vettet av en stakkars landkrabbe! :D. Derfor er det fint og ekstremt verdifullt med balanserte og ærlige innspill. Tusen takk igjen for det!

Key Freak skrev for 2 timer siden:

@Mariell bodde i båt i Sandefjord, men båten ble vel solgt da han flyttet utenlands (tror jeg). Han har ikke vært aktiv på forumet på noen år, men det kan jo hende at han ser denne tråden likevel.

Takk skal du ha! Håper Mariell dropper innom tråden. 

Kapt.Landkrabbe skrev 46 minutter siden:

Tusen takk for et særdeles grundig og informativt innlegg med masse gode råd!

Bare hyggelig?

Kapt.Landkrabbe skrev 47 minutter siden:

Utfordringer rundt UFB-status dukker stadig vekk opp når man søker på temaer rundt det å bo i båt, men all den tid du har fått det til å fungere helt siden 2011 satser jeg på at det lar seg løse :). 

Det har fungert helt fint, merker ikke noe til det til vanlig. Klart, enkelte stusser jo litt over «statusen», men kan du leve med det går det som regel godt? Som jeg var inne på, abonnementer (f.eks. telefoni og internett/4G) og kredittkort kan være en fordel å ordne før du eventuelt forandrer status. Av «problemer» ellers har jeg kun opplevd litt krøll et par settinger utenom overnevnte. Blant annet ved registrering av en bil (var ikke problem å få billån på tross av ufb-statusen), men hos biltilsynet fikk jeg vite at jeg ikke eksisterte. Kunne da fortelle ekspeditøren at jeg sto rett der og at jeg kunne høre det hun sa? Viste sertifikatet og så ordnet det seg. Ved kommune- og stortingsvalg har det ved et par anledninger tatt litt lengre tid å stemme siden jeg som ufb står i en egen perm over spesielle tilfeller, og ved kirkevalget har jeg måtte skrive en skriftlig søknad som blir godkjent av menighetsrådet for å kunne stemme. Så i stedet for maks 10min i stemmelokalene har det fort tatt en liten time. Men hvor ofte er det valg? Kan leve med det?

Kapt.Landkrabbe skrev 54 minutter siden:

Men jeg har absolutt null peiling på seiling, og heller ingen erfaring med å føre motorbåt (tror Båtførerprøven blir prioritet dersom jeg gjennomfører dette). Dessuten finnes det jo både et vinterhalvår, høststormer og det som verre er.

Seilingens enkle prinsipper lærer du på et kvarter. Å bli en god seiler lærer du i løpet av et helt liv. Så hvis det virker spennende ville jeg ha prøvd å få blitt med et par turer med en lokal seilforening eller noe. Nærheten til naturen ved seiling er fantastisk?

Båtførerprøven er grei å ta ja. En fordel å kjøpe boka og lese den skikkelig før kurset. Da har du bedre grunnlag til å få mer ut av kurset, med tanke på spørsmål om ting du lurer på osv.

Høsten og vinteren har også sin sjarm, men ja, ligger du utsatt til er gjerne ikke disse årstidene noe man trakter etter. Men! Så kommer våren. Sommeren. Lys, varme og lange kvelder. Da våkner naturen til liv, og det er riktig så digg å bo i båt? Fordelen med årstidenes forskjellige særtrekk er at det ikke blir kjedelig med det første?

Så finner du ut av oppbevaringsutfordringene og litt mer om hvordan det er med barn i båt har du kommet langt på vei og er mer klar for å ta et valg. Kanskje det er mulig å leie en båt en måneds tid? Da får du en liten smakebit av hvordan livet ombord kan være, på godt og vondt. Kan kanskje være verdt det, før du inngår en eventuell handel og blir mer «låst» til valget du har tatt. Bare en tanke?

Sto i samme valget som deg for en del år siden, og brukte vel tre år og et stort antall befaringer på diverse seilbåter for jeg til slutt ble på land.

Du kan få problemer med utbetaling av barnetrygd, for uten fast bosted må barna stå oppført under moren.

Jeg var i motsetning til deg godt vant med båt, og gjør det meste av arbeider selv. Alle båter jeg kikket på kalkulerte jeg forventede utgifter de kommende tre år, med maks og minimumsverdier, og billig blir det slettes ikke. Båtene jeg kikket på lå i størrelsesordenen 44-49 fot, budsjett 800 000-1600 000. I snitt ble årlig kostnad på båt 10-15% av kjøpesum. Holder til ikke så langt fra Sandefjord, så vil tro prisene jeg innhentet på båtplass her vil samsvare ganske godt. Landet fort på 4500,- i mnd for helårsplass inklusive strøm og parkering.

Dine barn er omtrent i samme alder som mine var, og en av de avgjørende faktorene for meg var at ungene ikke kunne dra til båten alene uten oppsyn etter skole/barnehage. Og om vinteren med islagt båt og brygge ble det rett og slett uforsvarlig. For ikke å snakke om lang gangvei fra bil til båt hver eneste gang en skal gjøre et ærend.

Det drar rett og slett med seg veldig mye ekstra å bo i båt med barn. Hyppig behov for klesvask, tørking av klær, trenger mye skift/utstyr til aktiviteter. Skal ha med venner hjem osv.

Og hvor ligger båtplassen i forhold til skole og omgangskrets? Barn trenger dusj der de bor, 300 liter septiktank holder ikke lenge med dusj og do for tre (og det er stor tank).

Før du tar valget, se hvilke muligheter for helårs båtplass du har. Finnes det båtplass i anlegg med toalett, vann,vaskemaskin og parkering hele året løser det mye. Er det lang brygge, vinterstengt vann, mye feil på det elektriske anlegget og ingen fasiliteter på land blir det ikke enkelt. Ikke gøy å måke 100m brygge på vei til jobb en dag det har snødd en halvmeter i løpet av natten. I Sandefjord kan isen legge seg over lengre tid, og da får du hverken fylt diesel eller tømt septiktank sjøvegen.

En annen tanke er brannsikkerhet. Det varierer mye fra båt til båt. Alt fra tilstand på elektriske og tekniske installasjoner, brannslukningsutstyr og detektorer. Isolasjonsmaterialene varierer, fra isopor til helt ubrennbare materialer.

Hovedpoenget mitt er at skulle jeg bodd alene i båten, kunne jeg klart meg med lite og enkelt. Med barn må lista legges adskillelse høyere, både med tanke på sikkerhet og bofasiliteter i båten. Dermed øker kostnaden ved å bo i båt tilsvarende, og vil nok ikke skille mye på kostnaden av å bo på land. Fast eiendom er en investering, båt er en livsstil.

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Seilingens enkle prinsipper lærer du på et kvarter. Å bli en god seiler lærer du i løpet av et helt liv. Så hvis det virker spennende ville jeg ha prøvd å få blitt med et par turer med en lokal seilforening eller noe. Nærheten til naturen ved seiling er fantastisk?

Ikke dumt :smiley:. Akkurat det å seile har jeg egentlig hatt lyst til hele livet, men har bare aldri gjort det. Som bolig innbiller jeg meg imidlertid at jeg foretrekker å ha litt utsyn og overblikk (bl.a derfor ser jeg etter båt med flybridge), men hva vet vel jeg? Jeg har aldri vært ombord i noen av delene, så det er nok lurt at jeg gjør meg noen erfaringer før et eventuelt kjøp. Jeg sjekket også Finn for utleie av båter. Der kreves det imidlertid båterfaring, noe som er fullt forståelig. Men jeg kan nok ikke påberope meg akkurat den egenskapen riktig ennå :saint:.

Og apropos kjøp: Jeg trenger å få finansiert cirka 60% for en båt i den prisklassen jeg ser etter, og tar en runde allerede nå som en liten "realitetsvurdering". Å få lån til båt virker uproblematisk. Derimot er det ikke helt uproblematisk å skulle bo i båten. Snakket akkurat med Brage Finans. De gir kun lån til innkjøp av fritidsbåt, ikke til båt å bo i. Den så jeg ikke komme...

Er dette gjengs hos de fleste finansinstitusjoner som finansierer båt? På et eller annet tidspunkt vil de jo oppdage at den som har tatt opp lån har status ufb, så jeg ser ingen annen mulighet enn å være ærlig (jeg er forresten oppdradd sånn). 

jernkjøl skrev for 4 timer siden:

Sto i samme valget som deg for en del år siden, og brukte vel tre år og et stort antall befaringer på diverse seilbåter for jeg til slutt ble på land.

Takk for konstruktivt innspill. Du setter jo effektivt erfaringsfingeren på de fleste av punktene jeg var redd for kunne bli problematiske. Realiteten er kjip, men det er jo den man lever i til syvende og sist. Barna kan ikke bli skadelidende fordi jeg har en drøm, og som du sier kan det i ytterste konsekvens være uforsvarlig... Jeg må nok i tenkeboksen igjen.

Kapt.Landkrabbe skrev 16 minutter siden:

Akkurat det å seile har jeg egentlig hatt lyst til hele livet, men har bare aldri gjort det. Som bolig innbiller jeg meg imidlertid at jeg foretrekker å ha litt utsyn og overblikk (bl.a derfor ser jeg etter båt med flybridge), men hva vet vel jeg?

Utsyn og overblikk er praktisk det, men samtidig gir det varme om sommeren og kulde om vinteren. Samt innsyn. Det er ikke uten grunn at de fleste båtboere velger seilbåt. God plass og bedre isolert som regel. Og mindre varmetap fra vinduer etc. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Dette var en meget interessant tråd med mange gode punkter.

Har selv drømt om å bo i båt i flere år og etter samlivsbrudd nå nylig vil jeg slå til. Jeg har hatt flere seilbåter, men ingen over 30 fot. Jeg tenker at hvis jeg noen gang skal teste ut dette med å bo i båt så bør det bli nå, hun siste var med på 2 turer i løpet av 4 år, og jeg antar det blir lignende neste gang.

Har gjort litt research og de fleste anbefaler å ikke kjøpe for stort. Original planen var 40+ fot, men nå er jeg nede på 36-38 fot. Har sett litt på 32-34 også, men dette virker for lite. Hva tenker dere om det? Finnes det en ideell størrelse når man er en? Jeg kommer ikke til å ta med meg mer enn nødvendig.

Per nå er hovedkravene:

- 36-38 fot

- Ståhøyde (190)

- Standard produsent (Lettere å selge senere.)

- 3 kabiner (Lettere å selge senere.)

- Mulighet til å ligge i uthavn i opp til en ukes tid

- Det meste man kan forvente i en leilighet

Jeg tok en runde i leiligheten og noterte ned hva jeg "må" ha og innser at det nok er noen ting som ikke kommer med båten og som vil bli vanskelig å implimentere både med tanke på plass og batteribank.

- Fryseboks

- Oppvaskmaskin - Denne har jeg fjernet fra "må" listen.

- Kombinert vaskemaskin og tørketrommel

Om fryseboks og vaskemaskin forblir en del av "må" listen må jeg kanskje opp til 40 fot igjen?

Når det gjelder uthavn opphold i opp til en uke:

- Hvor stor kapasitet bør man ha på vanntank? Noen som har estimat på l/dag/person? Ønsker kapasitet til 2.

- Varmtvannsbereder kapasitet?

Internett er også noe som er ett must. Har dere en løsning dere kan anbefale? Er det noen man bør holde seg unna?

Hva tenker dere om båt prisene nå til dags? Har prisene kommet ned etter Korona eller er det ugunstig å kjøpe nå? Jeg antar at flere på dette forumet følger denne utviklingen.

Takk for potensielle svar.

Legger også til følgende:

Er plass på toalettet og muligheten til å stå og dysj helt nødvendig?

En kollega av meg påstår at dette er noe av det aller viktigste, men han er en hel del år eldre enn meg. (x2) Så jeg vil tro jeg klarer meg. Om jeg hører dette fra flere får jeg heller ta det mer i betraktning.

Jeg har ikke nevnt noe seil teknisk enda, det får holde med funksjon og hva hjemmet må ha i først omgang.

Dette løpet har jeg gått. Bodd i båt siden 2012, og de yngste barna fylte 18 i sommer. Jeg har 4, men i praksis er det de tre yngste som har vært med på båtlivet.

innlegget til Hakkanen er svært godt, og belyser det meste med moderne båtboerliv ala 2021.

I tillegg vil jeg nevne at jeg bodde i en Bostrøm 37 de første par åra. Fra november til mars blir det som å trekke på seg en likkiste av mørk mahogney. Her var det barna som syntes det var koselig og trygt, men jeg nærmet meg traumer, så dekksalong er ett must.

Skal du gjøre arbeider ombord, bør du ha ett sjøhus med plass til ett lite verksted, samt verktøy mm. 

Jeg er nesten 100% sikker på at det er billigere med en leilighet. Alle pengene du sparer på båtboerlivet bruker du 2 ganger til båtvedlikehold og oppgraderinger. Det betyr ikke at det er feil å bo i båt, men du må ville det. Om ikke annet pga båten. 

Mine barn kommer til å huske at de ble spent fore med seletøy, og måtte trekke dieselkanner og vannkanner på brygga i 30 Cm snø. Hunden gikk med bæremeis, og bar melk og brød. 

Jeg ga opp hus og sykler, slalomutstyr, og mye annet. Vi kompenserte med juleferier på Canariøyene, Sledeturer og overnatting på fangsthytter på Svalbard, storbyferier til Lisboa, Krakow, mm. 

Skaff deg en god båt!!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...