Maika Startet 29.Juli.2020 Del på Facebook Startet 29.Juli.2020 (redigert) En venn vurderer å kjøpe denne båten, men er ikke motorkyndig, så motor-reperasjonen må settes bort. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66635297 «sylinderhodet er er ferdig slipt...Dette må gjøres: Motoren trenger ny sylinder, ny pakning, nytt stempel og ny stempelring.» Dette er vel en VP MD5. Båten hadde garantert vært mer lettsolgt hvis motoren var blitt reparert, så jeg mistenker at det ikke er gjort fordi det blir temmelig dyrt. Hva tror dere, hvor mye snakker man om hvis man skal sette bort dette til en mekaniker i Oslo-/østlandsområdet? (Det billigste er vel kanskje å få tak i en brukt påhenger, og glemme innenbordsmotoren, men da får man jo dårligere manøvrering og lading. I tillegg burde da innenbordsmotoren fjernes for å utnytte plassen, slippe å tenke på potensielle lekasjer, samt øke videresalgsverdien, men det er også utenfor hva min venn evner. Jeg har derfor anbefalt å ikke kjøpe denne.) Edit: Generelt sett vil jeg ikke anbefale noen å ha en motor på en båt som de ikke kan skru på selv dersom motoren ikke er relativt ny/blir sett over jevnlig av kyndige folk. Samtidig er det jo et begrenset budsjett noen har (en student i dette tilfellet), og siden dette gjelder seilbåt, så er ikke motoren like fundamentalt viktig. Folk har tross alt seilt uten motor i årtusener, og det er det jo mange som fortsatt gjør. Redigert 29.Juli.2020 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Personlig så ville jeg ikke brult en krone på den motoren. Det meste av vitale deler er utgått fra lager og produksjon, så deler er veldig vanskelig å skaffe. Å sette på en påhengsmotor er ett alternativ, men jeg ville heller lett på Finn.no etter en brukt VP D1 eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Vet ikke om jeg kan svare fornuftig på spørsmålet, men det så da uansett ut til å være mye båt for pengene? Problemet med den motoren kan muligens være å få tak i deler, den er vel noen år gammel? Jeg ville ha montert utenbords, og fjernet Volvoen ved anledning. Hva er vel livet uten prosjekter? 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Hverken «ny» innenbords eller fjerning av eksisterende er altså aktuelt for vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Originalmotoren gjør seg nok best som moring. Er båten tett fra toppen, så er dette en fin og lettseilt sommerbåt. Dyr var den heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 kanskje disse annonser kan gi en indikasjon på det du spør om Maika Her ligger en renovert MD5 til 19000 kr https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_md5/90592681 her er en firma som har både komplette motorer og reservedeler, en tlf til dem om de deler som trengs ?! https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_yanmar_motorer_och_reservdelar/77397076 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Kan man skru selv, eller kjenner noen som er villige, kan det la seg gjøre å få noen år ekstra ut av denne. Men med verkstedpris står det ikke i forhold til verdien på båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere. Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel. Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.) Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer. Tror at denne braketten kan brukes: https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade. Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging. "Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale. Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. Edit: Men hvis man nå alikevel ønsker å forsøke å reparere en MD5, så går det da ann å spørre om delene, for eksempel sylinderblokk kan skaffes og hva prisen eventuelt er: https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-659-MD5B.aspx Her står det "artikkel utgått", så det vil vel vanskelig la seg gjøre. https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7742220-21-14997.aspx Det er nok sannsynligvis noe av grunnen til at reparasjonen stanset opp for 5 år siden. (Men hos en båthugger, så kan det jo, tenkes at det finnes en slik motor å plukke deler fra.) Redigert 29.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Takk for svar. Det høres ikke ut som noen anbefaler dette kjøpet for min venn, noe jeg forøvrig er helt enig i. Egentlig synd, for det ser ellers ut som en fin båt, noe det nok også kan være for den mer motorkyndige. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Ja takk begge deler. få på en rimelig utenbords og ta med den gamle motoren hjem i garasjen og lær å skru😊 dukker alltids opp et eller annet i deler, spesielt når man har god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Hun er student, skal bo i båten/har ingen garasje, og er ikke spesielt handy såvidt jeg vet, så å gyve løs på dette selv tviler jeg sterkt på at noen gang kommer til å skje.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 (redigert) Hvis man skal bo så er det vel kanskje vel så bra å være samboer med en påhengsmotor i forhold til å være det med en dieselmotor. Men båten virker veldig smal bare 240 cm. Det mer vanlige for en båt rundt 30 fot er vel ca 300 cm. mer vanlig. Det ser også ut til å være sparsommelig med isolasjon. En annen problemstilling er om det er lekasjer fra oven og ned gjennom gjennomføringer og vinduer. På bildene ser det ikke sånn ut. 15.000,- er tross alt ganske rimelig for en enebolig. En annen problemstillinge er at båter ikke alltid ligger stille, det finnes noe som heter bølger og vind. Man må vel like det og synes at det er ganske all right, for ellers går det vel ikke. Redigert 29.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.