Jump to content

Hvor mye vil det koste å reparere denne motoren (VP MD5)?


Maika

Recommended Posts

En venn vurderer å kjøpe denne båten, men er ikke motorkyndig, så motor-reperasjonen må settes bort. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66635297

 

«sylinderhodet er er ferdig slipt...Dette må gjøres: Motoren trenger ny sylinder, ny pakning, nytt stempel og ny stempelring.»

Dette er vel en VP MD5.

 

Båten hadde garantert vært mer lettsolgt hvis motoren var blitt reparert, så jeg mistenker at det ikke er gjort fordi det blir temmelig dyrt. 
Hva tror dere, hvor mye snakker man om hvis man skal sette bort dette til en mekaniker i Oslo-/østlandsområdet?

 

(Det billigste er vel kanskje å få tak i en brukt påhenger, og glemme innenbordsmotoren, men da får man jo dårligere manøvrering og lading. I tillegg burde da innenbordsmotoren fjernes for å utnytte plassen, slippe å tenke på potensielle lekasjer, samt øke videresalgsverdien, men det er også utenfor hva min venn evner. Jeg har derfor anbefalt å ikke kjøpe denne.)

 

Edit: Generelt sett vil jeg ikke anbefale noen å ha en motor på en båt som de ikke kan skru på selv dersom motoren ikke er relativt ny/blir sett over jevnlig av kyndige folk. Samtidig er det jo et begrenset budsjett noen har (en student i dette tilfellet), og siden dette gjelder seilbåt, så er ikke motoren like fundamentalt viktig. Folk har tross alt seilt uten motor i årtusener, og det er det jo mange som fortsatt gjør. 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Vet ikke om jeg kan svare fornuftig på spørsmålet, men det så da uansett ut til å være mye båt for pengene?

 

Problemet med den motoren kan muligens være å få tak i deler, den er vel noen år gammel? 

 

Jeg ville ha montert utenbords, og fjernet Volvoen ved anledning. Hva er vel livet uten prosjekter? 😀

Link to post

kanskje disse annonser kan gi en indikasjon på det du spør om Maika

 

Her ligger en renovert MD5 til 19000 kr

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_md5/90592681

 

her er en firma som har både komplette motorer og reservedeler, en tlf til dem om de deler som trengs ?!

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_yanmar_motorer_och_reservdelar/77397076
 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det som mange gjør for å få til en økonomisk brukbar løsning, når den gamle motoren har tatt kvelden, det er jo å montere en motorbrakett og en påhengsmotor. Har aldri prøvd det selv men har snakket med de som har prøvd det, og hørt at det skal fungere.

 

Når det gjelder gammel diesel så har det vel båte fordeler og ulemper. Tror at det må fungere vesentlig bedre med diesel og propell i litt sjø og dårlig vær. Dieselforbruket er også ganske lavt i en liten diesel.  Hvis det finnes noe lekasje av diesel i tank, dieselrør eller motor eller lekasje av motorolje og litt "dryp drypp", så kan dette ofte spres seg under dørken i hele båten og gi en "grusom båtlukt". (man kan jo ta ut alle gulvplatene og vaske men det er mye styr.)

 

Ved å bruke en påhengsmotor så har man kanskje ikke en "fullverdig motorløsning", men man har en veldig mye enklere motorløsning, og man er kvitt mange problemer.

 

Tror at denne braketten kan brukes:
https://www.maritim.no/motorbrakett-just-15hk-plastplate

 

Hvis det er lekasje ovenfra og inn via gjennomføringer, og det er det jo ofte i gamle plastbåter, så kan det skape et lite trivelig inneklima. Men dette lar seg reparere ved bruk av Tek 7 og litt "håndarbeid". Det gjelder å rekke å ta det før treværk og intriør har tatt skade.

 

Et sted der man kanskje kan ha flaks og finne billige deler, det er hos de stedene som mottar gamle båter til opphugging.

 

"Det elektriske" kan være en liten utfordring hvis det er mange tidligere eiere som har funnet på mange kreative løsninger opp gjennom årene. Har akkurat fått koblet den siste båten tilbake til det originale.

 

Og helt sant som index sier over. Hvis man har en gammel båt, da må man lære seg å sku og fikse båt selv. Har to gamle båter, alder henholdsvis 40 og 47 år, og skulle jeg ha betalt for vedlikeholdet, da hadde det nok ikke gått så bra. 

 

Edit:

 

Men hvis man nå alikevel ønsker å forsøke å reparere en MD5, så går det da ann å spørre om delene, for eksempel sylinderblokk kan skaffes og hva prisen eventuelt er:
https://www.marinepartseurope.com/no/e-volvo-penta-659-MD5B.aspx

Her står det "artikkel utgått", så det vil vel vanskelig la seg gjøre.

https://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7742220-21-14997.aspx

Det er nok sannsynligvis noe av grunnen til at reparasjonen stanset opp for 5 år siden. (Men hos en båthugger, så kan det jo, tenkes at det finnes en slik motor å plukke deler fra.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Hvis man skal bo så er det vel kanskje vel så bra å være samboer med en påhengsmotor i forhold til å være det med en dieselmotor.

 

Men båten virker veldig smal bare 240 cm. Det mer vanlige for en båt rundt 30 fot er vel ca 300 cm. mer vanlig. Det ser også ut til å være sparsommelig med isolasjon. En annen problemstilling er om det er lekasjer fra oven og ned gjennom gjennomføringer og vinduer. På bildene ser det ikke sånn ut. 

 

15.000,- er tross alt ganske rimelig for en enebolig. En annen problemstillinge er at båter ikke alltid ligger stille, det finnes noe som heter bølger og vind. Man må vel like det og synes at det er ganske all right, for ellers går det vel ikke.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...