Jump to content

Benker i teak/plast - kan det kjøpes ferdig?


bjoris

Recommended Posts

Har planer om å sette opp benker ute i Viksunden. Vi har løse stoler nå, men disse blir stuet bort underveis og derfor blir vi sittende mye inne underveis. Benker som bare kan slås flatt ned mot sidene hadde vært tingen (gjerne med avtagbare hengsler så alt kan tas bort ved fiske). Kan lages selv, men erfaring tilsier at det da ikke blir gjort.

 

Noen steder en kan bestille slike etter mål i teak/plast eller finnes det noen som har slikt som standard vare?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det vil jeg absolutt tro du kan kjøpe ferdig, har du undersøkt med prod/leverandøren av båten din ?

 

Forsåvidt så lager du det greit selv, det verste er å komme igang.

 

Når du sier du fisker noe, med mer, antar jeg der blir "noe røft på dekket" innimellom. Du er da avhengig av enkelt vedlikehold etc., så jeg vil tro du vil ha størst glede av "star board" elns som maritim fører. Jeg har ikke vært borti produktet, men det sies at det er et enkelt produkt å arbeide med.

 

Velger du teak har det lett for å bli oppskrapt etc siden du har mer "allsidig" båt.....

 

Linker til de produkter jeg mener, kan sikkert noen hjelpe til med utover kvelden .....

Link to post
Share on other sites

NB selger jo egne benker for ettermontering til båtene. De er imdlertid ganske dyre, ca 10500,- for benk til NB870/8700, riktignok med pute. Synes også den virker litt "tung" og grov.

 

Ellers så kjøpte jeg en kasse av Viknes til en NB 740 som jeg eide for en del år siden. Den var i glassfiber m/lokk og grei å sitte på. Var ekstraustyr til Viknes 770. Om Viksund har noe vet jeg ikke, men ring og spør.

 

Skal selv lage/få lagd en enkel en selv i teak til å vippe opp/ned.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viksund hadde ikke noe, snakket om det med dem når de hadde båten i Bergen på messa.

 

Star King Board virket meget aktuelt, antar en må lime på lister der en skjærer eller kan en pusse dette pent uten? Har faktisk aldri hørt om dette. Hmm. Kanskje en vinterjobb dette da...

 

Skulle ikke være noen som lagerførte slikt på vestlandet montro?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Min "benk" blir laget i teak. 7 lister a`20x45x mm legges med et lite mellomrom og festes sammen med 3 tverrgående lister i underkant. Det danner da sitteflaten som blir henglset mot skottet. Når den er hengslet opp blir det 2 eller 3 ben som støtter den i forkant. Når den ikke er i bruk hengsles den ned og er ute av veien. Listene blir selvfølgelig rundet i kanter og bearbeidet for montering til benk. Skal også få sydd pute til benken.

 

Star King Board kjenner jeg ikke spesielt, men tror kanskje det er "hel ved" som du slipper å beliste etter å ha kappet aktuell størrelse. Mener å ha lest det et sted.

Link to post
Share on other sites

...Star King Board virket meget aktuelt, antar en må lime på lister der en skjærer eller kan en pusse dette pent uten?

Fra beskrivelsen av King Star Board (KSB) hos Maritim: "Plastmateriale som lar seg bearbeide med vanlig verktøy for trebearbeiding. Ypperlig som erstatning for tre og finer på steder som er utsatt for vann og fuktighet."

 

Uten å ha satt pølsene mine i dette materialet, vil jeg tro du kan pusse dette rimelig fint der det kappes. Vet ikke hvordan det er å lime i KSB, men skrue skal visstnok gå greit, så da kan du liste og kante akkurat som når du bygger i tre.

Link to post
Share on other sites

Viksund hadde ikke noe, snakket om det med dem når de hadde båten i Bergen på messa.

 

Star King Board virket meget aktuelt, antar en må lime på lister der en skjærer eller kan en pusse dette pent uten? Har faktisk aldri hørt om dette. Hmm. Kanskje en vinterjobb dette da...

 

Skulle ikke være noen som lagerførte slikt på vestlandet montro?

SKB pusses etter kutting, er pent å se på, du trenger mao ikke lister elns. Synes å huske dette fra å ha lest brosjyren til Maritim, hvor dette var presentert.

 

Maritim sender over hele landet, så om du ikke finner mer lokale leverandører, kan du bestille derfra....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...