Jump to content

Lang "strikk" på Mercruiser bensinmotor


HomerSimpson

Recommended Posts

Min Mercruiser 5,7 liter med forgasser har lang "strikk" når den har stått en stund. Motoren starter med en gang den bare har stått noen dager, men hvis den derimot har stått ett par uker må jeg dra den på starteren i 20-30 sekunder før den gjør antydning til å tenne. Den må tydeligvis fylle opp flottørkammeret i forgasseren. Jeg lurer på hvor det blir av bensinen i flottørkammeret. Jeg tror ikke den renner ned i motoren da det ikke lukter noe spesielt bensin av oljen. Oljenivået har heller ikke øket. Kan evt bensinen ha fordampet? Tanken ligger mye lavere enn motoren og det blir bra fall, men kan ikke skjønne at den kan renne tilbake i tanken da vanligvis innløpet sitter i overkant av flottørkammeret. Har ikke studert forgasseren veldig nøye, men det er vel flottørkammer her som det er på bil? Er det noen som har hatt samme problemet eller har gode råd? :confused:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har sannsynligvis i likhet med meg et svært bensinfilter mellom tanken og forgasseren et sted. Faktisk 1/3 større enn oljefilteret, om jeg ikke husker helt feil. Om vi sier det er en meter høydeforskjell fra tank og opp til forgasser, henger filteret midt i mellom på min motor.

 

I huset som dette filteret henger i, er det en ventil som skal forhindre at bensinen renner fra forgasseren og tilbake på filteret når motoren stoppes og trykket gjennom filteret forsvinner. Når denne ventilen er sliten, arter symptomene seg nøyaktig som du beskriver. Og det er egentlig helt naturlig, høydeforskjellen tatt i betraktning...

 

Så du bør kanskje undersøke om denne ventilen er mulig å bytte ut, eller om du må bytte hele filterholderen. Alternativet er muligens å flytte filteret opp til noenlunde samme nivå som forgasseren, da det sikkert vil hjelpe endel.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Du har sannsynligvis i likhet med meg et svært bensinfilter mellom tanken og forgasseren et sted. Faktisk 1/3 større enn oljefilteret, om jeg ikke husker helt feil. Om vi sier det er en meter høydeforskjell fra tank og opp til forgasser, henger filteret midt i mellom på min motor.

 

I huset som dette filteret henger i, er det en ventil som skal forhindre at bensinen renner fra forgasseren og tilbake på filteret når motoren stoppes og trykket gjennom filteret forsvinner. Når denne ventilen er sliten, arter symptomene seg nøyaktig som du beskriver. Og det er egentlig helt naturlig, høydeforskjellen tatt i betraktning...

 

Så du bør kanskje undersøke om denne ventilen er mulig å bytte ut, eller om du må bytte hele filterholderen. Alternativet er muligens å flytte filteret opp til noenlunde samme nivå som forgasseren, da det sikkert vil hjelpe endel.

Jeg har bare det orginale bensinfilteret som sitter i forkant av motor på styrbord side. Det har omtrent samme diameter som ett vanlig oljefilter men er ikke så høyt. Kan ikke se at det sitter noen rerturventil i forbindelse med filterholderen. Det kan se ut som det derimot sitter en slags ventil der hvor bensinrøret går inn på forgasseren. Kanskje dette er en slags returventil?

 

Bruker du rett prosedyre når du skal starte motoren???

Det er samme prosedyre som jeg bruker ja. Pumper alltid på gassen ett par ganger før jeg prøver å starte. Gir også litt gass med hendelen.

 

Jeg ser også fordelen med at motoren ikke starter med en gang. I og med att motoren har stått en stund ligger all olje i bunn av bunnpanne. I og med att jeg må dra den en stund på starteren har den faktisk oljetrykk før den starter. På enkelte store motorer har de egene "truster" som lager oljetrykk før motoren starter. Problemet kommer den dagen da batteriene ikke er på topp. Startmotoren får også kjørt seg litt ekstra.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

På bensintanken til Bayliner med 2 x V8 maskiner, sitter der fjør og kule, som fungerer som returventil. Ikke alle som konverterer til dieselmotor som husker på å fjerne den, med påfølgende problem når dieselmotoren vil ha mye mat.

 

Så du mangler nok returventil en plass.

En bensin motor på ca 300 HK bruker vel fra 100 til 120 liter i timen ikke sant?

En diesel motor bruker mindre garantert. Hvorfor trenger en ta vekk returventilen da???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

En bensin motor på ca 300 HK bruker vel fra 100 til 120 liter i timen ikke sant?

En diesel motor bruker mindre garantert. Hvorfor trenger en ta vekk returventilen da???

 

En dieselmotor har returslange, den pumper opp mye diesel, bruker noe, og kjører resten i retur. Hvis jeg ikke husker helt feil, vil en Steyr 256 kunne pumpe opp 180 liter i timen, men bare bruke ca 1/3 del av dette på maks.

Link to post
Share on other sites

På bensintanken til Bayliner med 2 x V8 maskiner, sitter der fjør og kule, som fungerer som returventil. Ikke alle som konverterer til dieselmotor som husker på å fjerne den, med påfølgende problem når dieselmotoren vil ha mye mat.

 

Så du mangler nok returventil en plass.

Jeg er sikker på at det ikke er returventil mellom tank og bensinpumpe. På tanken sitter det bare ett 90 grader bend og dette tok jeg av i våres og det var ingen kule i dette. Derfra er det bare slange til bensinpumpen. Det hadde nok hjulpet å sette på en returventil på tanken. Skal sjekke om det er mulig å få tak i en returventil til å ha nede på tanken.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser det er samme båt min kammerat har, Bayliner 2455. Den hadde ventil i det bendet, men husker ikke helt hvor den stod. Tror den står imellom selve 90gr og nippelen som slangen står på.

Du har nok helt rett. Da jeg tok service i våres tråkket jeg på dette 90 graders bendet og nippelen til bensinslangen knakk. Jeg borret opp bendet og skrudde i en ny nippel. Antakelig datt denne fjæra og kulen ut da. Mener å huske at jeg fant en fjær i motorummet i sommer. Det var ikke i mine tanker at denne fjæren hadde noe med dette å gjøre. Takk for mange gode forslag. Hva skulle jeg gjordt uten dette geniale forumet :seeya:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare det orginale bensinfilteret som sitter i forkant av motor på styrbord side. Det har omtrent samme diameter som ett vanlig oljefilter men er ikke så høyt. Kan ikke se at det sitter noen rerturventil i forbindelse med filterholderen. Det kan se ut som det derimot sitter en slags ventil der hvor bensinrøret går inn på forgasseren. Kanskje dette er en slags returventil?

Samme plassering som hos meg, men filtra til min motor er større enn ditto oljefilter. Høres ut som det er vanlig at returventilen ligger nærmere tanken enn den gjør hos meg. Dette kan nok variere mellom motorgenerasjonene. Husk, min motor er fra 1987, og dermed nærmest antikvarisk... :lol:

 

Det som ser ut som en ventil der bensinrøret tilsluttes forgasseren, er hos meg et filterhus for et sil-filter. Kan med fordel demonteres annethvert år for vask. Bruker hvertfall å finne litt grønske hos meg da, men motoren sier egentlig fra selv (på full gass) når det er på tide å sjekke dette...

 

Et annet tips, om du har Rochester 4-ports forgasser: Om du tar av forgasseren og trekker overdel fra underdel, vil det komme til syne en messingplugg som skal tette et eller annet sted nedi der, mener jeg å huske. Denne begynner veldig ofte å lekke med åra, og da trenger den en klatt Araldit og en kjærlig hånd.

 

I farta husker jeg ikke helt hvor den står, men symptomene er at bensinforbruket uforklarlig øker over tid samtidig som det blir en ubehagelig bensinlukt etter at motoren stanses. Samme hvor mange timer man leter etter utvendige lekkasjer, oppnår man svært lite annet enn å klø hull i bakhodet.

 

Og det må pumpes fram ny bensin til motoren neste gang den skal startes, hvertfall om det blir over et døgn. Kanskje verdt å sjekke? Om noen kjenner igjen seg i nevnte symptomer, skal jeg ha et bildesett som viser dette et sted...

 

En bensin motor på ca 300 HK bruker vel fra 100 til 120 liter i timen ikke sant?

På marsjfart 26-31 gps-knop bruker selv min antikvariske 230hk under 20 liter i tima. Men på fullt tangeres til gjengjeld hvertfall 80 liter i timen... :crazy:

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Min båt har jeg målt til ca 35 liter pr. time på marsjfart 23 GPS knop. Ca 3200 omdr. på turtelleren. Båten veier ca 2500 kg. og synes det er helt akseptabelt. Vet ikke hvor mye den bruker på full gass og ca. 34 knop, men sikkert rundt hundre liter pr. time. Hvorfor tredoble bensinforbruket for ti knop ekstra. Er greit med extra krefter for å få båten i plan.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Sporet litt av eg da. Oppdaget muligens mitt store problem med turtall og krefter. Har selv sansynligvis for lite filter som bare gir meg rundte 120 liter time på fult. Min motor bruker 70 liter time på fult..

*3 gir det 210 liter. Mao for lite filter..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...