Flumbo Startet 30.Juli.2020 Del på Facebook Startet 30.Juli.2020 Yamaha 40hk 4t fra 2011. Avhengig av hastighet/turtall/vibrasjoner kommer det en slags metallisk plystrelyd fra motoren. Hva kan dette komme av? Det kommer oftest ved litt pådrag og både på vei opp og ned i fart. Vanskelig å beskrive lyden så har lastet opp et klipp her for de med god hørsel: Sitér dette innlegget Link to post
Flumbo Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Ingen forslag på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Eg ville sjekket lager på strammehjul eventuelle løpehjul til registerreimen. Dynamo? Synes det høres ut som et kulelager som synger på siste verset. Sitér dette innlegget Link to post
Flumbo Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Er det noe mulighet for å sjekke dette uten å dra den til verksted? Er handy, men langt i fra noen båtmotor mekaniker. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Usikker på kordan denne motoren ser ut på toppen der. Men for og sjekke lager, må reima av, ihvertfall avlastes. Kan og bruke et skrujern holdt mot øret, og lytte etter lyden. Sett da skrujern mot delen du vil lytte til, samtidig som håndtaket presses mot øret. Da vil du høre lageret, og hører godt ulyder. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Jeg vet Yamaha på en del modeller er kjent for "yamaha squeak", jeg har det på min F100 fra 2005. Men om den lyden du har er dette er jeg litt usikker på, da den er litt ulik min. Yamaha squeak slyldes en gummiforing som blir tørr om jeg ikke tar feil, for dem dette gjelder, skal denne smøres opp ved impellerskifte da denne sitter inni stammen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Tenkte og på lyd fra gummiforing der akslingen går inn i blokka. På en F225 jeg hadde kom jeg til fra undersiden og sprayet litt 6-66. Det holdt en stund, finnes sikkert bedre middel. Verdt å sjekke ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Flumbo Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Takk for gode forslag. Jeg var ute å testet litt i dag og kjørte slik at jeg fremprovoserte lyden. Når jeg tiltet motoren høyt opp i lav fart så ga lyden seg. Den ble også borte, eller dempet, ved full sving. Kan det rett og slett være lyd fra propellen (kavitasjon)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.