Jump to content

Grunning, VP


Krapyl

Recommended Posts

Det vil ikke foregå de helt stor aktivitetene i båten denne vinteren, så jeg tenkte han Volvo Penta nede i kjelleren skulle få litt omtanke. Nye spisser og litt annet.

Det vil også bli litt "make up". Skal slipe bort rustflekker, og male over.

Men, hva grunner jeg med før jeg maler?

Eller er grunning unødvendig?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det vil ikke foregå de helt stor aktivitetene i båten denne vinteren, så jeg tenkte han Volvo Penta nede i kjelleren skulle få litt omtanke. Nye spisser og litt annet.

Det vil også bli litt "make up". Skal slipe bort rustflekker, og male over.

Men, hva grunner jeg med før jeg maler?

Eller er grunning unødvendig?

GG, står for GlemGrunning

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lengre prat med Jotun for et par år siden og deres råd var klart: Grunn med Jotun Antipest og bruk Jotun Hardtop som toppstrøk. Som han sa så var det ikke billigste løsning men det var absolutt det beste Jotun kunne anbefale.

 

Jeg sprøytet en motor med Antipest/Hardtop og det ble MEGET bra. Jeg solgte båten en tid senere og eneste stedet jeg da kunne se noen "skader" var et par små punkter på turboen der kjølingen ikke var helt god. Så ellers meget pent ut med blank overflate.

 

Forbehandlingen jeg gjorde før maling var påsmøring av avfetting/motorvask og høytrykkspyling med varmt vann i et par omganger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men, hva grunner jeg med før jeg maler?

Eller er grunning unødvendig?

Jeg har brukt SeaJet 027 Epoxy primer (beregnet for drev og alubåter) med godt resultet. Selv om det er en 2K primer trenger du ikke bruke allt på en gang. Ha det i et syltetøyglass med tett lokk og du kan fortsette jobben dagen etter, eller dagen etter der igjen. Oppbevares kalt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du er vel avhengig av VP's originale maling, for at ikke motoren etterhvert blir rene regnbuen? Jeg ville slipt bort rustflekkene, vasket med aceton og brukt VP's originale. Er du ikke så nøye på det, er jo hammerslagslakk et bra produkt, står godt mot fukt og høye temperaturer. Brukte det på gammel-sabben i sin tid, det sto seg bra!

Link to post
Share on other sites

Har brukt Jotun's ARCANOL som grunning på min motor. Arcanol er rustbeskyttened / rusthindrende spesialgrunning for stål. Mener å huske at den også tåler varme (120 grader).

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vanlig grunning og lakk tåler opptil ca 150 grader, så temperaturen pleier ikke å være noe problem. jeg skal til med samme operasjon på min motor, og har kjøpt inn en boks med Hammerite grunning samt orginal lakk fra Sabb. Fordelen med Hammerite er at den visstnok kan brukes direkte på rusten. Tenkte å gå over flekkene med stålbørste på drillen før grunning.

 

Lakkering uten å grunne først har jeg ingen tro på, særlig ikke i båt! Bedre å legge litt ekstra arbeide i det fremfor å måtte gjøre samme jobben flere ganger!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, vil bruke original grønn VP maling.

Har masse igjen fra vi sprøytelakkerte MD5'en.

Jeg bør nok absolutt få lakkert/shinet opp motoren i Perlen også. Er det slik at dere sprøytelakkerer, eller pensler dere. Ser Krapyl her har sprøytelakkert tidligere????

 

Jeg antar at jeg kan få tak i lakk til perkinsen på Universal Diesel?? Andre steder ??

Link to post
Share on other sites

Sprøytelakkering mens motoren står i båten tror jeg lett kan bli grisete. Du klarer ikke å få dekket godt nok til, så noe søl blir det uansett. Så jeg for min del foretrekker penselen. Finishen blir mer enn god nok synes jeg! Det viktigste er at motoren blir ensfarget og uten rustflekker. Lettere å holde den ren også da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...... samt orginal lakk fra Sabb.

Åh? Og den fikk du tak i hvorhen da index?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda, vil bruke original grønn VP maling.

Jeg tror jeg har en liten box eller to liggende om du har behov. Snakker om en 1/4 liter eller to. Vederlagsfritt....rydder i snekkerboden!! Må sjekke konsistensen da den har stått i 6år, men regner med en er like bra. VP-tibehør varer evig (tidligere VP og PV-eier)
Link to post
Share on other sites

Åh? Og den fikk du tak i hvorhen da index?

Hos den lokale Sabb forhandleren, Røyksund Mekaniske. Han hadde en boks i hylla med korrekt farge. Dette er den mellomblå fargen, den blågrønne var visstnok utgått. Men den var perfekt til min motor! Litt dyr dog, tror jeg betalte kr. 270,- for en halvliter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...