Jump to content

Erfaringer delt fra en som ikke har peiling :)

palkastu

Recommended Posts

Hei alle sammen! 
Jeg har vært et passivt medlem her inne en stund, men tenkte nå å dele mine erfaringer etter min første sommer med båt :) 
Det skal sies at jeg er vokst opp med små og ikke fullt så små båter, men dette mine første erfaringer i båt med egen familie. 

Siden mai har vi byttet båt tre ganger.. Dette høres sikkert noe spesielt ut, men da vi har vært heldige med både båt og marked har vi ikke tapt noen penger på dette, og syntes derfor det var en grei måte å "prøve" båt på. Jeg trodde vi kunne få i både pose og sekk, men dette har hittil vist seg å være vanskelig. 
Vi har hele tiden vært bestemt på bowrider/daycruiser da vi foreløpig ikke har planer om lengre overnattinger i båt. Dette har resultert i følgende kjøp og erfaringer; 

1. kjøp, Uttern T55 m/ 90hk Mercury Four Stroke (2002-mod)
Denne ble kjøpt da vi trodde vi hadde et behov for sitteplasser foran i båten og undervurderte behovet for stueplass. Vi er en familie på fire hvor begge barna er under 3 år, og plass foran i båten ble derfor sjeldent brukt. Vi har derimot med oss både stellevesker og annet stash som ble liggende ute i det fri. 

Ellers er den plassen som er i båten godt utnyttet etter mitt syn. Båten er utstyrt med to enkle bord som er enkle å ta opp og ned og sitteplassene er helt greie. 

Hva gjelder egenskaper i sjøen skuffet denne meg, men jeg hadde nok også urealistiske forventninger. Etter å ha kjørt mye mindre båter i barndommen (With 10, GH 14, Pioner 12), forventet jeg at en båt til nesten kr. 130 000,- skulle ha mye bedre egenskaper i sjøen enn en GH-jolle. Så feil kan man ta..
Nå er det en stund siden jeg kjørte en småjollene, men jeg opplevde Uttern T55 som en jolle med vindskjerm/overbygg på vannet. 

Båten har mange praktiske løsninger og er garantert nok god nok for mange, men for oss ble den litt for liten, manglet stuerom og var ikke god nok i sjøen. 

Skulle jeg kjøpt en 18 foter igjen hadde jeg heller kjøpt en med en liten kabin (daycruiser) og jeg hadde valgt en annen fabrikant. I denne klassen er det liten prisforskjell på en Yamarin eller Nordkapp og en Uttern. Jeg innbiller meg at båter fra de andre fabrikantene er hakket kvassere i sjøen. 

2. kjøp, Uttern D68 dti m/ 200hk Mercruiser 2.8 (2007-mod)
Da vi ønsket noe større og mer stabilt på vannet hoppet vi 4 fot i størrelse. Som nevnt har jeg ikke peiling så valg av ny båt ble tatt på bakgrunn av forum og tester i båtmagasiner. 
I denne klassen så jeg fort at det var en del båter som er undermotoriserte (120hk 1.7l diesel). Vi er interessert i å cruise rundt i 20-25 knop, det hadde blitt vanskelig i en 22-23 fots stor båt med 120hk. 
Valget falt derfor på en D68 med 200hk diesel. 
Dette var en modell som var litt "hit and miss" for vår del. Båten hadde en grei størrelse, men det gikk fort opp for oss at det var noen ting vi stusset på. 
Uttern har kanskje et ufortjent dårlig rykte her inne, men ingen røyk uten ild som de sier. 
Vi så fort følgende: 
 - Uttern er ikke veldig godt skrudd sammen. Det smeller og rister også i mindre sjø ved litt fart. 
Dette var forventet av T55, men ikke på en 22 fot på 1800kg. 
 - Uttern har fornuftige ny-båt priser med masse standard utstyr. Dette går nok litt på bekostning av byggekvalitet. 
Vi merket spesielt at støyskjerming av motor var litt under middels. 
 - Båten føltes trygg selv i 2-3 meters bølger, men vi kjørte ofte vått også i mindre sjø. Dette var en litt dårlig kombo med to små barn.
- Motor sitter ikke sentrert, men litt mot styrbord side. Pantry med kjøleskap, vask og Walla-ovn ligger også på styrbord side. 
Sofa og ferskvannstank ligger på babord side. 
Med nesten tom vanntank og få i båten føltes den fort litt ubalansert. Dette kunne selvfølgelig utlignes med trimflaps, men virket likevel ganske unødvendig. 

Båten er absolutt fin, men sto ikke helt til forventningene. Det var spesielt støy fra diesel-motor og egenskapene i sjøen som gjorde at vi byttet båt ganske raskt. 
Igjen kan det være for høye forventninger hos meg, da dette absolutt var en god båt på mange måter, men den nådde ikke helt opp. 

3. kjøp, Askeladden Z7 m/ 260hk Mercruiser (2008-mod) (med hvitt skrog :) )
Etter å ha prøvd Uttern to ganger gikk vi over til noe som jeg vet er kjent for god byggekvalitet, men til en noe høyere pris. 
Det skal sies at selv om det skilte mye mellom Uttern og Askeladden da disse to båtene var nye, var det ikke mye på bruktmarkedet.  
Opplevd kvalitet er derimot milevis fra hverandre. Skroget tar sjøen bedre og båten er skrudd godt sammen hele veien. 
Motoren er støysvak, men tørst, og støydempingen er god. 
Det er mindre utstyr på denne enn det var på D68, men personlig er det lite jeg savner. 
Jeg er så langt positive til alle de finurlige løsningene som Askeladden lanserte sammen med denne modellen (Q-rope, Z-top osv). 
Jeg kommer garantert til å ha mer utfyllende om Askeladden etter hvert, men så langt har vi kun rukket å ta tre turer :) 

Som nevnt er dette mine meninger og det er sikkert flere som mener jeg er helt på jordet :) 
Velger likevel å dele da jeg selv lette etter slike sammenligninger før mine båtkjøp.

Takk til forumet forøvrig for masse godt innhold! 

Bra "testrapport" :) 

Mistenker at bår nr 3 blir beholdt litt lenger enn de 2 første:giggle: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fantino skrev for 19 timer siden:

Ikke verst ? Tror de fleste her inne har brukt noen år på å få såpass erfaring!

Hehe.. Ja, det har du kanskje rett i :smiley:

lurvetass skrev for 8 timer siden:

Det var litt av en utvikling. 

Fortsetter dere i samme tempo har dere passert 40 fot til neste år??

Ja, man vet aldri.. Neida, Askeladden passer familien fint per i dag. Ikke tør jeg kjøre noe større enda heller :lol:

ivar skrev for 8 timer siden:

Bra "testrapport" :) 

Mistenker at bår nr 3 blir beholdt litt lenger enn de 2 første:giggle: 

Ja, det var tanken. Det var gøy å teste litt forskjellig over tid, spesielt når man kan gjøre det uten å tape på det, men vi holder nok oss til denne en stund :yesnod:

Viktig å forsøke å tenke igjennom hvordan båten skal brukes. Men ikke så lett uten å teste litt. Vi gikk fra 16 fot i 2010 til 20. Så i 2014 opp til 23 og i 2017 til 30 og der blir vi nok en stund. 

Men litt større båt ga noen flere muligheter og dermed så ble det mer og mer båtbruk og flere lengre turer. Og dermed kom trefotsyken med stadig nye anfall.

Hilsen

Lurvetass

Okkaby skrev 21 minutter siden:

Om motor ikke ligger i senter av båt, må det bli noe rar oppførsel i vannet vil jeg tro. Propell vil jo da også ligge uten for senter.

Er det virkelig noen som produsere sånne båter?

Den trekker jeg meg på, jeg har alltid sittet med inntrykket at den ikke er sentrisk. Det ser den ut til å være, bare ikke sentrisk i motorrommet. 
En liten optisk illusjon der altså:lol:
Da forstår jeg egentlig enda mindre av at båten så lett kom ut av balanse.. 

palkastu skrev 3 minutter siden:

Den trekker jeg meg på, jeg har alltid sittet med inntrykket at den ikke er sentrisk. Det ser den ut til å være, bare ikke sentrisk i motorrommet. 
En liten optisk illusjon der altså:lol:
Da forstår jeg egentlig enda mindre av at båten så lett kom ut av balanse.. 

hehe høres mer fornuftig ut.

men er jo mye som kan påvirke balansen i en båt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...