Jump to content

Rengjøring av skai


JonnyBoy

Recommended Posts

En del av skai-interiøret i båten har etterhvert blitt preget av tidens tann. Spesielt tenker jeg da på rust- og oljeflekker som har trukket inn i skaien, og som viser seg ganske vanskelige å få vekk.

 

Har stort sett prøvd alle tenkelige (og noen utenkelige) remedier for å fjerne disse flekkene, men de sitter like forbasket.

 

Er det noen som som kan hjelpe med gode trix på hvordan jeg kan dyprengjøre setene? Kan jeg f.eks bruke damp, eller vil temeraturen bli for høy og ødelegge skaien?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

En del av skai-interiøret i båten har etterhvert blitt preget av tidens tann. Spesielt tenker jeg da på rust- og oljeflekker som har trukket inn i skaien, og som viser seg ganske vanskelige å få vekk.

 

Har stort sett prøvd alle tenkelige (og noen utenkelige) remedier for å fjerne disse flekkene, men de sitter like forbasket.

 

Er det noen som som kan hjelpe med gode trix på hvordan jeg kan dyprengjøre setene? Kan jeg f.eks bruke damp, eller vil temeraturen bli for høy og ødelegge skaien?

Jeg har brukt aceton på en tidligere båt og de ble som nye. Skaff deg godt med rene filler og tørk av umiddelbart etter påføring. Ta et lite stykke av gangen. Avslutt med Biltemas Vinylshine eller tilsvarende beregnet for bilinteriør.

Du tror det ikke før du får se det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker litt i forumet, finner du at dette har vært oppe før og tipsene som ble postet da. Selv har jeg ikke kvidd meg enkelte ganger for å bruke Aceton. Det tar det meste - inkludert fargestoffet, men er effektivt. Jeg bruker litt Aceton på papir, gnukker raskt over, tørker av med rent papir. På grunn av hvor sterkt Aceon er, vil jeg ikke anbefale det, men nevner det som et alternativ, så får du ta stilling selv til om du vil prøve deg med det.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For all del, vær forsiktig med aceton! Er det vinyl det er snakk om, løser aceton opp vinylen!

 

Men du kan få et garantert godt tips av meg: Bruk fineste stålull (eller en svart skrubb), se bildet, dynket i rødsprit!

 

Bilde

 

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt HUGOS og gryteskrubb på mine HVITE :rolleyes: skaiputer i sjarken - og de var møkkete, både olje, sot og inntørket fiskeblod fantes der - ikke nå lenger. Puta er (var....... :nonod: ) skinnende hvit!

:o)

 

N.B.: Husk og skylle riktig godt med rent ferskvann etterpå.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde brukt aceton på det rengjorte feltet til REM, hadde det blitt HELT hvitt og rent. Har brukt det flere ganger selv, like bra hver gang. Men som det blir nevnt stjeler det litt av fargen hver gang, så vær forsiktig. Blir på samme måte som å slipe ned plywood, man kan bare kjøre det x antall ganger før man er igjennom. Brøv på et felt det ikke er så farlig med og se selv. Forøvrig bruker jeg jifskurekrem og børste til vanlig, det pleier å holde men man må da helst ta putene ut slik at man får skylt med hageslange.

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Hei.

For all del, vær forsiktig med aceton! Er det vinyl det er snakk om, løser aceton opp vinylen!

Lars H.

Men som det blir nevnt stjeler det litt av fargen hver gang, så vær forsiktig. Blir på samme måte som å slipe ned plywood, man kan bare kjøre det x antall ganger før man er igjennom. Brøv på et felt det ikke er så farlig med og se selv.

For all del, vær forsiktig. Eller sakt med andre ord, jobb rask. Ikke la aceton påvirke plastmaterialer over lengre tid. Da vil plassten etterhvert krakellere og svelle.

Ta et lite felt ad gangen, dynk filla godt og tørt umiddelbart over med ei ren fille. Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk"

Avslutt med vinylfornyer.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk""

 

Joda, jeg mente ikke at den fjerner skaien, men fargen som sitter i/på skaien. Du fil se at filla, eller polergarnet som jeg bruker, får samme farge som skaien. Har man som meg forskjellige farger på skaien (hvitt, lyseblått, mørkeblått) må man passe på å bruke en fille pr. farge, så man ikke drar over f.eks blå på hvitt. Og som tidligere nevnt, vær raus med nye filler og mye aceton. Man skal kun feie lett over, ikke skrubbe eller gni hardt.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som det er to måter å få de rene på:

1) slipe/skuremiddel (jiff, Hugo m.v.)

2) kjemiske stoff (aceton, rødsprit m.v.)

 

Uansett er dette røff behanding for putene. Har selv gode erfaringer med Jiff, men en må bruker krefter og tid på å få det skikkelig rent p.gr.a mønsteret i putene. Hadde tenkt å teste Aceton, men er blitt litt skeptisk når jeg leser hvor kraftig dette er. Pleier alltid å gi de et lag med voks eller noe skaiglansemiddel for å beskytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger. Det er farlig å omgås Aceton og andre løsemidler om man ikke tar skikkelige forholdsregler. Se her hva Arbeidstilsynet sier http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/losemidler.html#1. Hjerneskader og impotens er typiske skader. :nono:

 

Her er også HMS databladet http://www.statoil.no/MAR/SVG01997.NSF/0/6...00?OpenDocument

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

"Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk""

 

Joda, jeg mente ikke at den fjerner skaien, men fargen som sitter i/på skaien. Du fil se at filla, eller polergarnet som jeg bruker, får samme farge som skaien. Har man som meg forskjellige farger på skaien (hvitt, lyseblått, mørkeblått) må man passe på å bruke en fille pr. farge, så man ikke drar over f.eks blå på hvitt. Og som tidligere nevnt, vær raus med nye filler og mye aceton. Man skal kun feie lett over, ikke skrubbe eller gni hardt.

Enig i det. Flerfarget skai er ofte påtrykket og da vil aceton løse opp fargene umiddelbart. Sjekk et lite felt før du begynner. Løses fargen opp benytt et rengjøringsmiddel uten løsemidler, Jiff eller tilsvarende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...