JonnyBoy Startet 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2005 En del av skai-interiøret i båten har etterhvert blitt preget av tidens tann. Spesielt tenker jeg da på rust- og oljeflekker som har trukket inn i skaien, og som viser seg ganske vanskelige å få vekk. Har stort sett prøvd alle tenkelige (og noen utenkelige) remedier for å fjerne disse flekkene, men de sitter like forbasket. Er det noen som som kan hjelpe med gode trix på hvordan jeg kan dyprengjøre setene? Kan jeg f.eks bruke damp, eller vil temeraturen bli for høy og ødelegge skaien? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Enjoy Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 Send en IM til "Månestråle". Han har vist funnet et supert stoff. Tror det heter (Seapower eller Shorepower). Uunværlig i båten ifølge skriften på boksen! Hilsen Enjoy som også skal prøve dette på mine nye puter. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 Det er skrevet en del om det tidligere, som du vil finne i emneoversikten oppe i høyre hjørne, eller trykk her Såvidt jeg erindrer er det Jif som er den store tingen når det gjelder slik rengjøring..... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 En del av skai-interiøret i båten har etterhvert blitt preget av tidens tann. Spesielt tenker jeg da på rust- og oljeflekker som har trukket inn i skaien, og som viser seg ganske vanskelige å få vekk. Har stort sett prøvd alle tenkelige (og noen utenkelige) remedier for å fjerne disse flekkene, men de sitter like forbasket. Er det noen som som kan hjelpe med gode trix på hvordan jeg kan dyprengjøre setene? Kan jeg f.eks bruke damp, eller vil temeraturen bli for høy og ødelegge skaien? Jeg har brukt aceton på en tidligere båt og de ble som nye. Skaff deg godt med rene filler og tørk av umiddelbart etter påføring. Ta et lite stykke av gangen. Avslutt med Biltemas Vinylshine eller tilsvarende beregnet for bilinteriør. Du tror det ikke før du får se det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Batdilla Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 Hvis du søker litt i forumet, finner du at dette har vært oppe før og tipsene som ble postet da. Selv har jeg ikke kvidd meg enkelte ganger for å bruke Aceton. Det tar det meste - inkludert fargestoffet, men er effektivt. Jeg bruker litt Aceton på papir, gnukker raskt over, tørker av med rent papir. På grunn av hvor sterkt Aceon er, vil jeg ikke anbefale det, men nevner det som et alternativ, så får du ta stilling selv til om du vil prøve deg med det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 Hei. For all del, vær forsiktig med aceton! Er det vinyl det er snakk om, løser aceton opp vinylen! Men du kan få et garantert godt tips av meg: Bruk fineste stålull (eller en svart skrubb), se bildet, dynket i rødsprit! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 (redigert) Har selv brukt HUGOS og gryteskrubb på mine HVITE skaiputer i sjarken - og de var møkkete, både olje, sot og inntørket fiskeblod fantes der - ikke nå lenger. Puta er (var....... ) skinnende hvit! :o) N.B.: Husk og skylle riktig godt med rent ferskvann etterpå. Redigert 13.Oktober.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Frehau Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 (redigert) Hvis du hadde brukt aceton på det rengjorte feltet til REM, hadde det blitt HELT hvitt og rent. Har brukt det flere ganger selv, like bra hver gang. Men som det blir nevnt stjeler det litt av fargen hver gang, så vær forsiktig. Blir på samme måte som å slipe ned plywood, man kan bare kjøre det x antall ganger før man er igjennom. Brøv på et felt det ikke er så farlig med og se selv. Forøvrig bruker jeg jifskurekrem og børste til vanlig, det pleier å holde men man må da helst ta putene ut slik at man får skylt med hageslange. Redigert 13.Oktober.2005 av Joda5700 (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
REM Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 (redigert) Hei. For all del, vær forsiktig med aceton! Er det vinyl det er snakk om, løser aceton opp vinylen! Lars H. Men som det blir nevnt stjeler det litt av fargen hver gang, så vær forsiktig. Blir på samme måte som å slipe ned plywood, man kan bare kjøre det x antall ganger før man er igjennom. Brøv på et felt det ikke er så farlig med og se selv. For all del, vær forsiktig. Eller sakt med andre ord, jobb rask. Ikke la aceton påvirke plastmaterialer over lengre tid. Da vil plassten etterhvert krakellere og svelle. Ta et lite felt ad gangen, dynk filla godt og tørt umiddelbart over med ei ren fille. Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk" Avslutt med vinylfornyer. Redigert 13.Oktober.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frehau Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 "Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk"" Joda, jeg mente ikke at den fjerner skaien, men fargen som sitter i/på skaien. Du fil se at filla, eller polergarnet som jeg bruker, får samme farge som skaien. Har man som meg forskjellige farger på skaien (hvitt, lyseblått, mørkeblått) må man passe på å bruke en fille pr. farge, så man ikke drar over f.eks blå på hvitt. Og som tidligere nevnt, vær raus med nye filler og mye aceton. Man skal kun feie lett over, ikke skrubbe eller gni hardt. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Victora III Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 For meg ser det ut som det er to måter å få de rene på: 1) slipe/skuremiddel (jiff, Hugo m.v.) 2) kjemiske stoff (aceton, rødsprit m.v.) Uansett er dette røff behanding for putene. Har selv gode erfaringer med Jiff, men en må bruker krefter og tid på å få det skikkelig rent p.gr.a mønsteret i putene. Hadde tenkt å teste Aceton, men er blitt litt skeptisk når jeg leser hvor kraftig dette er. Pleier alltid å gi de et lag med voks eller noe skaiglansemiddel for å beskytte. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 (redigert) Jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger. Det er farlig å omgås Aceton og andre løsemidler om man ikke tar skikkelige forholdsregler. Se her hva Arbeidstilsynet sier http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/losemidler.html#1. Hjerneskader og impotens er typiske skader. :nono: Her er også HMS databladet http://www.statoil.no/MAR/SVG01997.NSF/0/6...00?OpenDocument Redigert 13.Oktober.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Frehau Svart 13.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2005 Det stemmer, selv om arbeidstilsynet her snakker om folk som arbeider daglig med slike stoffer, er det nok greit å stå i friluft, bruke hansker og stumpe sneipen FØR man starter... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
REM Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 "Aceton fjerner ikke grunnmateriale. Det blir aldrig sittende plastmaterialer igjen på filla, kun "ren møkk"" Joda, jeg mente ikke at den fjerner skaien, men fargen som sitter i/på skaien. Du fil se at filla, eller polergarnet som jeg bruker, får samme farge som skaien. Har man som meg forskjellige farger på skaien (hvitt, lyseblått, mørkeblått) må man passe på å bruke en fille pr. farge, så man ikke drar over f.eks blå på hvitt. Og som tidligere nevnt, vær raus med nye filler og mye aceton. Man skal kun feie lett over, ikke skrubbe eller gni hardt. Enig i det. Flerfarget skai er ofte påtrykket og da vil aceton løse opp fargene umiddelbart. Sjekk et lite felt før du begynner. Løses fargen opp benytt et rengjøringsmiddel uten løsemidler, Jiff eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frehau Svart 14.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2005 (redigert) For å unngå misforståelser: Med forskjellige farger mener jeg forskjellig skai sydd i mønster, ikke skai som er lakkert i flere farger. Dersom det finnes skai lakkert i flere farger må det nok maskeres før vask med aceton... Redigert 14.Oktober.2005 av Joda5700 (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.