Jump to content
småbåtentusiasten

Kystvakten går veldig langsomt inn Oslofjorden. Hvorfor det, tro?

Recommended Posts

småbåtentusiasten   
småbåtentusiasten

Etter bølgene bedømme, knapt 5 knop i Drøbaksundet.

Hva kan være grunnen? 

Mannskap under opplæring?

Økonomifart?

Prøvde å finne  på Kystverkets AIS utenuhell 

,

Edited by småbåtentusiasten
Feilstavet

Lazyjack   
Lazyjack

Jeg gikk fra Horten til Sandspollen i 5 knop i dag. Det var så godt vær at jeg ville at turen skulle vare lengst mulig. 

Popeye70   
Popeye70

Kanskje de ikke har hastverk med å ankomme noe sted? Bare ute og cruiser?

småbåtentusiasten   
småbåtentusiasten

Skulle tro at de alltid hadde oppdrag av noe slag? Merkelig bruk av tid (og skattepenger) med mannskap i feriemodus?

Profondo   
Profondo

De har dårlig erfaring med natt navigasjon i større hastighet en 5 knop. Fint om alle som bor innover fjorden slår av lyset så de ikke blir forvirret av lyskilder bak fyrlyktene. Vi får håpe det ikke kommer en tankbåt sigende sørover fra Sjursøya. 

Brigg   
Brigg

Helt vanlig. Om Kystvakten skynder seg er det fordi noe spesielt har skjedd. 

Er dere ikke vant med å observere Kystvakten der sørpå landet?

Pequod   
Pequod
Profondo skrev 19 minutter siden:

De har dårlig erfaring med natt navigasjon i større hastighet en 5 knop. Fint om alle som bor innover fjorden slår av lyset så de ikke blir forvirret av lyskilder bak fyrlyktene. Vi får håpe det ikke kommer en tankbåt sigende sørover fra Sjursøya. 

:giggle:

Hper   
Hper

Forklarer mye, det er feil å ikke ha hastverk på Østlandet. 

Havelle   
Havelle
Profondo skrev 46 minutter siden:

Nå må du ikke blande Kystvakten med Marinen :giggle:

Mer seriøst:
Det er en haug av grunner til at Kystvakten går rolig. Kanskje skal de anløpe Oslo i morgen, og går rolig av den grunn. Kanskje ønsker de å gi flere muligheter til å stå vakt. Eller kanskje de ser etter tjuvfiskere.

Kanskje de også bare ønsker å ha tilstedeværelse i fjorden. Uansett er de både flinke og hjelpsomme, og det er godt å se de i fjorden. 

Mest seriøst:
Jeg ler gjerne av  og spøker med forsvaret når de fortjener det (som episoden med en viss tankbåt), men som gode nordmenn bør vi ikke på et åpent internettforum spekulere eller skrive noe om hva forsvaret driver med. I alle fall ikke i "sanntid". De er der til vår alles beste og for vår sikkerhet. Min holdning er at jeg vil vite minst mulig som er hemmelig, da er det minst sannsynlighet for at jeg avslører noe. 

Edited by Havelle

ivar   
ivar
Havelle skrev 1 time siden:

Kanskje de også bare ønsker å ha tilstedeværelse i fjorden.

jepp ,  kan være god forebygging å bare vise at "vi er her og vi følger med" :smiley:

Seilerslask   
Seilerslask
Havelle skrev for 4 timer siden:

Mest seriøst:
Jeg ler gjerne av  og spøker med forsvaret når de fortjener det (som episoden med en viss tankbåt), men som gode nordmenn bør vi ikke på et åpent internettforum spekulere eller skrive noe om hva forsvaret driver med. I alle fall ikke i "sanntid". De er der til vår alles beste og for vår sikkerhet. Min holdning er at jeg vil vite minst mulig som er hemmelig, da er det minst sannsynlighet for at jeg avslører noe. 

Enig i dette.

BårdK   
BårdK

Kystvakten var tidligere i sommer langt inne i Skjebergkilen for å sjekke teiner. De låret en lettbåt opp og ned på ulike steder. Det slo meg at det var en veldig ressurskevende og kostbar måte å avdekke tyvfiske på, men det er vel OK om aktiviteten også benyttes til trening.

Hper   
Hper

Møtte de utenfor Hvaler i sommer. Da låra de en lettbåt som sjekket opp en fiskebåt som lå utpå der. 

Å vurdere ressursbruken deres har jeg null kompetanse til, og syns det ser rart ut at det er det første som nevnes av mange bare de ser kystvakta eller ett militært fartøy. 

Selv blir jeg litt rak i ryggen og også en smule stolt når jeg ser fartøy som dette i drift på sjøen. 

---

Men ikke for mange på en gang... husker fortsatt uhyggen med fregatter, orionfly, dypvannsbomber som ble sluppet pluss et par dusin Terneraketter fyrt av våren 83 når hele nasjonens oppmerksomhet var rettet mot ubåtjakta i Skånevikfjorden. Følelsen når marinen rykker inn og "nå er det alvor" når en begynner å skyte med skarpt midt i den kalde krigen var guffen. 

småbåtentusiasten   
småbåtentusiasten

Stort skip . Skal den ikke vises på kystverkets AIS? Fant ingen båter der som kunne vise spor gjennom hele fjorden inn til Drøbaksundet?

LALUNA II   
LALUNA II

De kan skjule seg på AIS så allmuen ikke ser de ...

mons   
mons

Kystvakta har beredskap hele året og må ha full besetning. Mye av året går nok til venting på ulykker eller ulovligheter.

Mens de venter har de gjerne etpar lettbåter ute for å kontrollere redskaper eller hjelpe toll og politi. På våren er de ofte på raid med arbeidstilsyn og skattevesen for å ta ulovlig byggevirksomhet/arbeid i skjærgården. Ville være kosbart å vente i 20 knop og lite forebyggende å ligge til kai.

Roger jo   
Roger jo

Den hadde vel et navn, mulig det var en Heimevernsbåt

Indre kystvakt er ikke sydpå nå.

Men Ais kan ligge i Bergen , men båten er Østpå.

Edited by Roger jo

bare lek(k)er   
bare lek(k)er

Dette driver de jo på med hele "sommersesongen" AIS av og på, har tilogmed observert dem mørklagt. Bistår politi, toll og redning. Husker for noen år siden, da lå de utenfor Stavern, sendte ribber inn i gjestehavna og sjekket opp de som hadde vært i Sverige..

Roger jo   
Roger jo

qqq

Edited by Roger jo

Faxen   
Faxen

Kystvakta er stadig inne i Horten indre havn. Ser ut som de har lunsj her. Ligger en times tid, så går de ut igjen.

Kjellg   
Kjellg
småbåtentusiasten skrev for 11 timer siden:

Skulle tro at de alltid hadde oppdrag av noe slag? Merkelig bruk av tid (og skattepenger) med mannskap i feriemodus?

Akkurat den tror jeg ikke noen av oss «menige» har grunn til å påstå. Kystvakta vet nok hva de gjør og jeg er helt sikker på at gutta ombord gjør så at «skattebetalerne får mest mulig igjen for hver krone». Dessuten så er det veldig vanlig at de patruljerer i sakte fart. 

arkmarin   
arkmarin

Kystvakta på jakt etter ulovlig fiske slår av AISen. De går med sakte fart, for de har en RIB eller to på vannet som sjekker stående redskap og lystbåter. Dette er helt normalt av kystvakta.

Edited by arkmarin

Roger jo   
Roger jo

Det er «Nornen» den har hoppet fra Bergen til Oslo

Jannmar   
Jannmar
småbåtentusiasten skrev On 1.8.2020 at 0.15:

Jobber de mer i 6 knop enn i 5 knop osv........og ikke har oppdrag eller andre oppgaver når hastigheten er under f.eks. 25 knop ?

Edited by Jannmar

bellen   
bellen

En stor og viktig del av kystvaktens arbeidsoppgaver er å avdekke ulovlig fiske, så det er stor sansynlighet for at det er nettopp dette dei holder på med i Oslofjorden nå.