Andersen72 Startet 1.August.2020 Del på Facebook Startet 1.August.2020 (redigert) Har forsøkt etter beste evne å fikse en Johnson 50 hk totakt motor fra - 94. Har ikke kosta skjorta, men surt likevel. Den gikk utrolig fint i sakte fart, dro på litt gass så smalt det. Hva som skjedde aner jeg ikke, kansje veiva som tok kvelden.Den står ihvertfall bomfast og smøring fikk den, eneste som er helt sikkert, Mr.Johnson får ikke mer oppmerksomhet fra meg! Så da er spørsmålet.. Ny firetakter til ca 60K (40 hk) suzuki eller "ny" bruktmotor av type yamaha 2 takt, 60 hk fra 2003? Har egentlig ikke 60K, det er problemet, men banken har.. Hva mener dere? Redigert 1.August.2020 av Andersen72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 høres ut som at det er giret som har låst seg. Kan jo være greit å ta ned bare for å sjekke (så det blir lettere å selge som delemotor..?) Yamaha 60 er fine motorer, holder seg godt i pris så det blir jo en avveining om å legge i de ekstra pengene for å få en 17 år nyere motor med garanti og lavere bensinkostnader Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) Var litt i samme båt (pun intendet) selv. 30hk Yamaha 2t som ikke ville gå som den skulle. Ble mer skruing enn båtliv. Jaktet først på "ny" bruktmotor, men etter å ha sett prisene på Finn for motorer med skader og udokumentert servicehistorikk gikk jeg for en ny Tohatsu 30hk. Angrer ikke et sekund. Ser Westsystems har en Tohatsu 50hk til 58k. Den er rundt 10kg lettere enn en Suzuki 40hk hvis motorvekt er et problem. Den bør være på lista hvis ny motor er aktuelt. Ser på Finn at en 17-20 år gammel 60hk er jaggu ikke gratis, heller... Redigert 1.August.2020 av DeepFu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Hvis dette er en båt du tenker å ha en god stund fremover, ville jeg vurdert sterkt å strekke meg for en ny motor. Da vet du mer hva du får. Det er mye sarv som annonseres til (etter min mening) altfor høye priser på bruktmarkedet. Har du tenkt å bytte ut båten om kort tid stiller jo saken seg annerledes. Verdien på båten øker med ny motor, men om den øker tilsvarende prisen på en ny motor er vel heller tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Ny motor gir en god trygghet. Skrudde på en suzuki 50hk i ukesvis i vår. Gav tilslutt opp og kjøpte en ny Yamaha 50. Så først etter brukt på finn, men 35 - 40k for en 10+ år gammel motor fristet ikke. Gikk derfor for helt ny motor. Har ikke angret... Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 1.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) Det er vel en båt jeg tenker å ha i mange år, da denne passer perfekt i forhold til vedlikehold og smerteproblematikk! Synes også at bruktprisene er helt "galematias". Men synes forøvrig at nypris for yamaha også er sykt høy, en ny yamaha 50 hk er kjapt 75K + montering. De motorene jeg vurderer er suzuki 40, 57k ferdig montert eller evinrude e-tec 30 hk til 36k monterer da selv. 30hk er kansje litt lite for ryds 16? Usikker. Men det blir mest sannsynlig kun jeg og kona som blir brukere av båten.. Må ha en motor som drar båten i plan med to stk ombord og en MÅ kunne stole på motor, ellers kan en droppe båtlivet. Redigert 1.August.2020 av Andersen72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Da ble det "ny brukt motor" etter litt frem og tilbake. Det florerer av corona priser på bruktmotor på finn, det har vært slik i hele sommer og er det tildels ennå. Jeg avventer å låne penger til ny motor fordi konemor fremdeles er uten arbeid, men det løser seg nok snart. Frem til det blir det yamaha 40 hk ca 20 år gammel totakter. Her ligger prisene på 30K +/-, jeg betalte 20K for en som er helt i orden, noen synes sikkert det er hårreisende, men tar servicer og reparasjoner selv da jeg har teknisk kunnskap nok til en totakter og har evner til å lære nye ting. Etter det jeg leser av problemer med forskjellige motorer, det også 4 - taktere fra yamaha fra ca 2010 +/- hvor det kommer sjøvann inn i sylindere på yamaha og mercury, hvorfor? Yamaha og mercury benyttet samme blokk noen år, har de laget det med for tynt gods for å spare vekt? Eller har eiere slurvet med sink? Jeg vet ikke, men mener at siste generasjon av totaktere fra Yamaha er noe av det bedre som er produsert! Så tenker å bruke yamaha frem til at en kan kjøpe en helt ny Yamaha,suzuki,tohatsu eller honda 50 hk firetakt, bruke motor i 5 år, selge og kjøpe ny igjen! Det er jeg enig er det beste og kansje det som er mest behagelig:-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 20 år gammel Yamaha 2takter er ofte et trygt motorvalg. 👍 vi har en mariner(Yamaha) 60 hk 1984 modell på hytta. Den går fortsatt helt ok. Tror den har hatt en service siden 1984 også... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Andersen72 skrev for 14 timer siden: Yamaha og mercury benyttet samme blokk noen år, har de laget det med for tynt gods for å spare vekt? Har vel oftest vært en adapterplate mellom stamme og blokk som har blitt tært mener jeg..? Godttykkelser osv har nok gått ned , for å klare å holde vekta ca på samme nivå som totakterne. Og så har jeg en annen teori på hvorfor 2T er mindre utsatt for tæring i eksosen - kan ikke skjønne annet enn at blandingen av sot og uforbrent 2t olje gir en viss beskyttelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 ivar skrev for 10 timer siden: Og så har jeg en annen teori på hvorfor 2T er mindre utsatt for tæring i eksosen - kan ikke skjønne annet enn at blandingen av sot og uforbrent 2t olje gir en viss beskyttelse Tenker jeg også👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.