Jump to content
Labrador 14,3

1995 Yamaha V4 115hk Sliter med å starte etter den en har kjørt litt!!!

Recommended Posts

Labrador 14,3   
Labrador 14,3

Hei, har nylig kjøpt meg en Labrador 143 med Yamaha V4 115hk! Den går som en kule men så fort en skrur av tenningen etter å ha kjørt litt så sliter den med å starte..? Men om man lar den sitte i noen minutter så starter den med en gang igjen! Hva kan være feil?

Takk for svar på forhånd!👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

hva skjer da  -  du kjører starteren men den tenner ikke?   

Share this post


Link to post
Share on other sites
S/Y Vega   
S/Y Vega

Om motor har veivakselsensor så sjekk denne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Kan du si litt mer om motortype så vi slipper å gjette/google? Forgasser eller innsprøytning? Kjørt ett minutt eller ti? Temp måler? Helt død, hoster eller starter og øyeblikkelig dør igjen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Labrador 14,3   
Labrador 14,3
ivar skrev for 13 timer siden:

hva skjer da  -  du kjører starteren men den tenner ikke?   

Ja starteren bare går og går

men lar man motoren stå uten å røre starteren så starter den etter en stund men om man rører starteren må man vente enda lengre, så om du rører starteren øker vente tiden om det ga mening😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
Labrador 14,3   
Labrador 14,3
Odyssevs skrev for 8 timer siden:

Kan du si litt mer om motortype så vi slipper å gjette/google? Forgasser eller innsprøytning? Kjørt ett minutt eller ti? Temp måler? Helt død, hoster eller starter og øyeblikkelig dør igjen?

Er 2 dobble forgassere 4 sylindra motor går som ei klokke helt til man skrur av tenningen da vil den ikke starte igjen får den har fått stå litt! Time tall er ukjent, Temp er ukjent Hoster bitte litt på lavt turtall men tror det er normalt..? Prøver man å starte rett etter å ha skrudd av tenning etter litt kjøring så bare går motoren rundt men vil ikke tenne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr

Høres ut som den kan suge falsk luft inn i drivstoffsystemet. Jeg ville sjekket over alle drivstoffslanger, alle slangeklemmer etc.

 

Alternativt at luftingen er tett. Men da skulke den gått dårligere og dårligere, så antar den er ok.

 

Hva skjer dersom du pumper med bensinpumpen så belgen blir hard? Fremdeles problem å starte?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Labrador 14,3   
Labrador 14,3
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Høres ut som den kan suge falsk luft inn i drivstoffsystemet. Jeg ville sjekket over alle drivstoffslanger, alle slangeklemmer etc.

 

Alternativt at luftingen er tett. Men da skulke den gått dårligere og dårligere, så antar den er ok.

 

Hva skjer dersom du pumper med bensinpumpen så belgen blir hard? Fremdeles problem å starte?

Jeg det hjelper ikke å pumpe vil fortsatt ikke starte, var ute med noen jeg kjente å han sa det kunne være at den fikk for mye bensin så den drukner? Skulle ut med båten i går og hadde putta i ny bensintank og slange så pumpet jeg til belgen ble hard å da skjedde akkurat det samme, den ville ikke starte og motor gikk bare rundt! Syns det hang ganske bra sammen med at den får for mye bensin for tidligere har jeg ikke pumpet før en sku dra ut å da starter den rett opp uten problemer men ville høre hva folk tenker om det er først👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fjordland   
Fjordland

Ut med forgassere og bensinpumpe. Bytt membraner i pumpa, rens og juster forgassere. Koster et par hundrelapper i deler og vil mest sannsynlig fikse problemet ditt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Enig med fjordland, men aller først skru ut en plugg med en gang du har stoppet og se om den er våt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

en måte å sjekke om den får for mye bensin:  koble fra bensintanken før du prøver å starte.  Ekstra tomgangsgass kan også hjelpe på. 

 

kald motor må ha litt ekstra bensin for å starte  , varm motor har tyngre for å starte om den får ekstra bensin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Labrador 14,3   
Labrador 14,3
Fjordland skrev for 6 timer siden:

Ut med forgassere og bensinpumpe. Bytt membraner i pumpa, rens og juster forgassere. Koster et par hundrelapper i deler og vil mest sannsynlig fikse problemet ditt. 

Takk for svar! Da prøver jeg på det😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
Whiskey   
Whiskey

Min V4 Evinrude hadde en primer-hendel som ga ekstra bensin i blandinga for bruk på kaldstart. Den startet ikke med den inne når den var varm, kan det være noe sånt som henger på?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwmaxi   
bmwmaxi

Har dere alle glemt den gamle skolen, med 2t motor og sot/karbon beleg på pluggene. Som blir mere ledene når motor er varm.Tror jeg ville begynt der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odyssevs   
Odyssevs

Ikke glemt men da var de ofte sure å starte fra kald fordi soten virket som isolator og som svamp på den første bensinen om det var nok av soten. Et tynt sotbelegg er nærmest mandatory på merc 2taktere så ikke alltid så lett å vurdere.

Edited by Odyssevs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fjordland   
Fjordland

Tror ikkje dette er et plugg problem. Pluggene er nok ikkje bra nå, men det pga problem med bensintilførsel.

Nye plugger hadde gjerne gitt en liten bedring, en liten periode.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwmaxi   
bmwmaxi

Er vel enig jeg og. Men greit og ta det letteste før man begynner på omfattende arbeid. Plugger, jordings punkter coil, cdi boks. Løsne dreneringsplugg forgasserene prøve og få blåst litt med trykkluft i dyser via forgasser insug. Og gjerne med litt forgasser rens. Biltema sin bremserens funker ok til det, også som start gass🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwmaxi   
bmwmaxi

Og selvfølgelig sjekke at det ikke er noe tull med utlufting så det blir vakuum i tank. Lite sannsynlig her da det funker ok når den går på turtall. Kan også være tegn på dårlig kompresjon når motor blir varm.

Edited by bmwmaxi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...