Jump to content

Lekkasje fra ukjent styresylinder, motor 2000 Evinrude FICHT 115hk


Ian928

Recommended Posts

Hei, vi har fått lekkasje på hydraulikksylinderen på vår 1993 Ibiza. Det drypper fra enden av sylinderen. I fjor løsnet staget/stempelstangen fra sylinderen så vi mistet styringen. Vi løsnet stangen og greide å gjenge den på plass igjen. Jeg antar at dette kan ha bidratt til lekkasjen? Er det selve stempelstangen som går gjennom hylsen på motor eller er det et eget stag som skrus inn i stempelstangen?

 

Jeg ser at vi har Sleipner rattpumpe, men det ser ikke ut som de leverer sylindere for utenbordsmotorer?

 

Har tatt et bilde, kan noen se hvilken sylinder dette er?

 

Kan noen forklare hvordan sylinderen er festet? Det er ikke mulig å dra ut stempelstangen/ staget fra motorfestet pga det kolliderer med skroget.

85E3F201-F022-4908-82D7-8D4686C4D030.jpeg

C97D9535-D47A-49A9-8101-6A1432D6DFFD.jpeg

24B7D2E5-3EDE-4F10-B292-F3BC5AA1A4FF.jpeg

C769639C-B8E2-4311-909B-05DBE882AB38.jpeg

Redigert av Ian928 (see edit history)

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post

Dette er en sleipner sylinder. Stempelstangen har gjenger i enden og er forlenget med en stang som går gjennom motoren. Sylinderen er gjenget på tiltrøret på motoren. Mener der er noen settskruer som må løsnes først. Men disse kan sitte fast som fy. Sylinderen kan og sitte bra fast på tiltrøret. Ha mye tålmodighet, varme, wd40 og en stor ordentlig rørtang for hånden når du setter i gang. 

Link to post

Tusen takk! 

 

Det er 35mm ytterdiameter på sylinderen, er det nok til å bestille tetningssett? Var i kontakt med Sleipner og de sa det, men ble i tvil når jeg så på nettsiden deres og fant ikke sylindere for utenbordsmotorer.

 

 

 

 

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen, fikk til slutt av sylinderen! Det er ikke en settskrue, men en plugg, og under denne pluggen er det kuler i en spor som går delvis i den forreste sylinderen med gjenger og delvis i Den delen som har selve tetningen til sylinderen. Dette systemet var selvsagt tregt, så jeg skrudde av sylinderen så alt ble med rundt. Jeg skal smøre opp dette, det er et smart system!

 

Men hva så med selve tetningen? Er det mulig å dele huset og ta ut tetningen?

 

0C2B3DA9-8B4F-4336-A86A-A4718F42BD35.jpeg

12EC6438-67F1-47DE-9105-A36E28C5E1BB.jpeg

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...