Jump to content

VP EVC panel. Motor starter men panelet virker ikke?

tosk68

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt båt med VP D4 260-A som har gått snaut 300 timer. Alt virker som det skal men har lagt merke til at jeg ikke trenger bruke EVC panelet ved start. Motoren starter like greit uten "nøkkel"-knappen. I tillegg virker ikke "N"-nøytralknappen.Dimmeknappen, derimot, virker! Noen som har hørt om tilsvarende?

PS: Bilde er fra dobbel-installasjon. Fant det på nettet. Min har bare 4 knapper.

volvo-penta-control-panel-evc-3951-p.jpg

MajorAndy skrev 29 minutter siden:

RTFM. ? Nøgleknappen er til at overtage kontrollen med panelet - fx ved to styrepositioner. N bør virke hvis panelet er aktivt (røde led ved nøgleknappen)

+ at panelet har mange andre funksjoner avhengig av hvilken situasjon man er i. Funksjonen til panelet er beskrevet over flere sider i instruksjonsboken. Om @tosk68 nettopp har kjøpt båten bør første aksjon være å lese instruksjonsboken til motoren. Om instruksjonsboken mangler kan den lastes ned på VP sine sider. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skjønner den @Hulda  Og det er jo bra. Hadde folk tatt seg bryderiet med å lese instruksjonsbøkene sine hadde det blitt veldig stille her på forumet. Annenhver tråd, minst, gjelder spørsmål som man finner svar på i boka. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Takk for svar folkens.:smiley:

Først: Instruksjonsboken er lest. Før jeg skrev innlegget.

I tillegg har jeg søkt på nettet etter tilsvarende problemer og lest det jeg kunne finne om EVC-panelet her på forumet. Ingenting om mitt "tilfelle".

Mitt panel har ikke display og har bare noen få funksjoner: Start, nøytral, dimmer og diagnose.

Trenger egentlig bare svar fra folk som har noe å bidra med angående problemet mitt. Er jo gift så trenger ingen flere til å synse og trekke forhastede konklusjoner basert på følelser...

Forstår jo at jeg legger hodet på blokka her...:lipseal:

Jeg har samme panel. 

Hvor har du det fra at knappen med nøkkelikon er for å starte motoren? Ta gjerne bilde av instruksjonsboka og legg ut her. 

Activation button

"Used to activate the control panel, so that the engine can be started and stopped". Se bilde.

Trodde det skulle være slik. Var på prøvetur i en Nimbus med KAD44 motor. Samme panel. Nøkkel knappen måtte trykkes inn for å starte motoren. Prøvde uten og det funket ikke...

Mitt lille problem er at jeg ikke kan sette motoren i "N" og øke turtallet ved behov.

DSCN2084.JPG

Du misforstår teksten. Det står at nøkkelknappen er for å velge hvilken styreposisjon som er aktiv. Og videre at det er mulig å låse slik at det ikke er mulig å aktivere en annen styreposisjon uten å låse opp den første. Men en Windy 25 Mirage har vel bare en styreposisjon?

Må legge meg flat her...får skylde på alderen.

Har nok ikke holdt knappen inne mens jeg beveget hendelen forover, slik som beskrevet over(og i instruksjonsboka). Regner med det fungerer.

Til nøkkelen: Fant under "Start the engine":

DSCN2085.JPG.198a8b33ee2de4f7bb79c8e99e491fd6.JPG

Her kommer det frem at ved to motorer kan det være nødvendig å trykke inn nøkkelknappen. Dvs. ikke nødvendig ved en motor.

Legger saken død og flater ut på kjøkkengulvet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...