Jump to content
Nor-Dan Zeco

Fart forbi fortøyde båter.

Recommended Posts

Nor-Dan Zeco   
Nor-Dan Zeco

Hei!

Vi har akkurat hatt en litt "klein" episode på vannet, og vil derfor spørre dere erfarne båtfolk hva som gjelder av regler:

Er man pålagt å senke farten ytterligere i en 5-knop sone dersom man passerer båter som ligger fortøyd?

Dette mente ihvertfall vedkommende som i stor hastighet innhentet oss for overhøvle oss pga at båten vår hadde "ploget" forbi deres fortøyde båter, og det var bare flaks at de ikke hadde blitt slått i fller.

Vi holdt 5-knop i en 5-knopsone med god avstand til både land og båter på begge sider.

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ttopp   
Ttopp

Er ikke pålagt men av ren høflighet så senker i alle fall jeg farten hvis jeg kjører i nærheten av båter på svai eller som ligger til fjell eller brygge. Både med motorbåt og med seil båten spesielt med motorbåten da denne lager litt bølger i 5 knopp. Jeg tenker som så det jeg vil at andre skal gjøre mot meg gjør jeg mot dem. Så da holder jeg avstand og senker farten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr

Tar alltid hensyn til hekkbølgene ja. Men jeg har vel til gode å se en stor båt i 5 knop lage bølger som knuser noen. Men mindre helplanere kan lage ganske mye bølger.

 

Ikke uvanlig at helplanende båter ligger i bølgefart i 5-10 knop på noen trange sideløp i Nidelva spesielt, og da hender jeg roper til dem. Da ligger større båter som min og opp til 30 fotere og plasker. Fordi sjøen kommer inn fra siden og ikke bakfra. Det er etter min oppfattelse tullete kjøring og i alle fall ikke hensynsfull. 

 

Så sjekk hekkbølgene dine. Ta hensyn til andre. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Landcrab   
Landcrab

Juridisk, nei. Moralsk, tja.. Jeg går saktere en fem knop på åpenbare steder hvor det er naturlig og mange ligger å koser seg, f.eks Gluppö for å ta tilfeldig eksempel.
 

Jeg går ikke saktere en fem knop for de som ligger fast fortøyd på båtplassen i godt trafikkerte sund.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trollfaren   
Trollfaren

Busteren min lager mye større bølger - flytter mer vann - i 5 knop enn i 20 knop. Egentlig er det bedre for alle at jeg ikke senker farten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
finnarne   
finnarne

De færreste båter lager hekkbølger om de starter fra stille og går opp til 5 knop.

Men du verden hvor mye bølger en båt som kommer fra plan, og som senker farten til 5 knop kan lage.

Hadde de gått ned til 5 knop, satt giret i fri, og ventet på sin egen hekkbølger, for så å sette båten i fart igjen, så hadde de laget mye mindre fart. Men da blir det kanskje for mye bølger bakfra for dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gullfisk   
Gullfisk
Trollfaren skrev 26 minutter siden:

Busteren min lager mye større bølger - flytter mer vann - i 5 knop enn i 20 knop. Egentlig er det bedre for alle at jeg ikke senker farten. 

En egoistisk tankegang, synes jeg. Det er maks 5knop, og det går utmerket an å kjøre saktere og lage mindre bølger. 

 

Det er en hyggelig gest å ikke lage bølger i trangt farvann der båter ligger til land. Personlig synes jeg folk dummer seg ut, når de ikke klarer å se at fortøyde båter ligger og ruller etter de i skjærgården. 

Hvor mye tid taper man liksom på å ta litt hensyn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trollfaren   
Trollfaren
Gullfisk skrev 8 minutter siden:

En egoistisk tankegang, synes jeg. Det er maks 5knop, og det går utmerket an å kjøre saktere og lage mindre bølger. 

 

Det er en hyggelig gest å ikke lage bølger i trangt farvann der båter ligger til land. Personlig synes jeg folk dummer seg ut, når de ikke klarer å se at fortøyde båter ligger og ruller etter de i skjærgården. 

Hvor mye tid taper man liksom på å ta litt hensyn. 


Dette var skrevet med et «glimt i øyet», og ikke som en anbefaling. Jeg praktiserer ikke dette selv. Derimot er jeg enig med det finnarne skriver over. 5-50 regelen holder ikke mtp. hekkbølger mot land. Skal man unngå dette må man slakke av farten lenge før, og heller øke litt igjen. 

 

Men for ikke å ødelegge diskusjonen: 

Teorien min er rett. Dersom en båt a la min bare skal kjøre forbi, hadde det vært bedre for alle om farten ikke ble senket, og den holdt 20 - 30 knop hele veien. Selv om avstanden er så liten som 20-30 meter. 
 

Forøvrig observerte jeg noe lignende i går: 

En dyptgående fiskebåt kjørte forbi litt for nært land, i cirka 12-16(?) knop, dertil 5 eiere av cabincruisere måtte hoppe frem og holde fast i båtene slik at de ikke slo for hardt mot betongbryggene. 
 


 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Om du har en båt som drar opp mye sjø ved 5 knop så sier det seg jo selv at du må ned i fart. Dette er så selvsagt at det ikke burde være nødvendig å spørre om. Når det er sagt så vet jeg ikke helt hva slag båt du har som lager plagsom sjø ved 5 knop?

Share this post


Link to post
Share on other sites
enslagsgjest   
enslagsgjest

Hvis det er nødvendig burde det ofte være "no-wake zone" i tillegg til 5 knops grense.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Havelle   
Havelle
Lazyjack skrev 23 minutter siden:

Om du har en båt som drar opp mye sjø ved 5 knop så sier det seg jo selv at du må ned i fart. Dette er så selvsagt at det ikke burde være nødvendig å spørre om. Når det er sagt så vet jeg ikke helt hva slag båt du har som lager plagsom sjø ved 5 knop?

Enig. Som @enslagsgjest er inne på bør 5 knop egentlig forstås som «no wake zone».

 

Men jeg er spent på å høre hva slags båt trådstarer har. Har tilgode å se en båt som graver så mye at det skulle utløse en slik reaksjon i stødige fem knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brigg   
Brigg

Dette handler vel om forståelse av begrepet skrogfart. Er man over skrogfart for den aktuelle båten blir hekkbølgene større. Og skrogfart øker med økt lengde i vannlinjen. Dette betyr at en mindre båt kan være over skrogfart i 5 knop og sette opp mye sjø, mens en mye større båt er under sin skrogfart i samme hastighet slik at denne ikke lager bølger. 

 

Jeg ligger av og til i gjestehavner på Trøndelagskysten hvor det er 5 knops fartsgrense. Der er det sjelden at større båter lager bølger. Mindre båter 15-20 fot derimot, de skal liksom vise hensyn og sakker derfor ned til 7-8 knop eller noe deromkring. Resultatet er at baugen står rett til værs og de drar opp noe voldsomt til sjø. Og så ligger man der i gjestehavna og ruller nærmest uavbrutt. 

 

Trådstarter har i følge signaturen båt på 16-20 fot. Kanskje er denne over sin skrogfart i 5 knop og drar opp mye sjø. I så fall er 5 knop for mye ved passering nær andre som ligger fortøyd. En test kan være å følge med baugen om du sakker ned fra 5 knop. Om baugen går lavere med redusert fart er du over skrogfart i 5 knop. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden
enslagsgjest skrev 21 minutter siden:

Hvis det er nødvendig burde det ofte være "no-wake zone" i tillegg til 5 knops grense.

Hvis man ser på en av mange lokale forskrifter i forhold til fartsgrenser på sjøen. Her fra Haugesund.

 

Sitat

Formålet med forskriften er å regulere hastigheten i enkelte områder, for på denne måten redusere risikoen for sammenstøt, grunnstøting samt skader som følge av kjølvannsbølger.

 

Fartsgrensen er dermed også med tanke på skader fra bølger. 5 knop er maks tillatt hastighet. Det betyr ikke at man må kjøre i 5 knop. Dersom man lager store bølger i 5 knop må man slå ned hastigheten litt. Selv må jeg ligger i 4-4,5 knop for å lage minst mulig bølger. 

 

 

Kystverket anbefaler også 5 knop fartsgrense opp til 500 meter fra land i enkelte områder. 

 

Sitat

For det som kalles skjermede innaskjærsmiljøer for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring anbefaler Kystverket en lokal fartsbegrensning på 5 knop inntil en avstand fra land på fra 100 meter opp til 500 meter.

Fritidsbåter skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier (jf. småbåtloven). Dersom fartsbegrensinger som gjelder ikke overholdes, gir det større sannsynlighet for at slik fare oppstår.

 

Edited by Knallipadden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nor-Dan Zeco   
Nor-Dan Zeco

Hei, og takk til alle for svar. Vi har en Nor-Dan 610 20 foter , med 100 hk outboard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ida Marie III   
Ida Marie III

 

Nor-Dan Zeco skrev for 2 timer siden:

Dette mente ihvertfall vedkommende som i stor hastighet innhentet oss for overhøvle oss pga at båten vår hadde "ploget" forbi deres fortøyde båter, og det var bare flaks at de ikke hadde blitt slått i fller.

 

Etter som han innhentet deg i en 5 knops sone...og du lå i 5 knop...så er det vel åpenbart hvem som har grisekjørt i 5 knops sonen....😉

Håper du gjorde han oppmerksom på det..

 

 

Nor-Dan Zeco skrev for 2 timer siden:

Vi holdt 5-knop i en 5-knopsone med god avstand til både land og båter på begge sider.

 

 

En 20 foter i 5 knop, med god avstand til land og båter, lager neppe problematiske bølger...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr

@Nor-Dan Zeco, kan det ha vært at du sakket av for sent slik at "gammel" hekksjø traff de båtene? Altså bølgene fra før du lå i 5 knop? 

 

Det hender jeg ser folk som sakker av "på linjen" der 5 knops grensen starter, men når man går fra feks 20 knop til 5 knop så lager man store bølger som går langt og ofte har mye energi. Spesielt når det er litt avstand i bredden. Bølger går skrått fremover fra en båt, ikke rett ut til siden. 

 

Så du kan godt ikke ha laget store bølger i selve sonen, men bølgene fra rett før du kom inn i sonen kan medføre ulemper for dem som ligger i starten av en 5-knops sone. 

 

Mulig årsak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kdtran   
kdtran

Båten min drar lite sjø i 5 knop. I 6 knop derimot begynner hekksjøen å dra seg opp. 
Min innstilling er derfor å snu på hodet og se hvor mye sjø jeg drar med meg. Er det trangt eller det ligger båter fortøyd som kan bli negativt påvirket av hekksjø fra båten min, så slakker jeg av til jeg har passert båtene.
En 20 foter med planende skrog trekker i mange tilfeller mer sjø i 5 knop enn det min 35 foter gjør ved samme hastighet. 
Hastighetsbegrensningene er der av en årsak og det er lov å bruke hodet. (I dobbel betydning)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lurvetass   
lurvetass

Ser ofte som flere her skriver at mindre båter lager mer bølger. Men når vi kjører i 5 knop soner og holder riktig fart med plotter og GPS så blir vi veldig ofte forbikjørt. 5 knop er nok mye saktere enn det mange har tålmodighet til. Og de som kjører fortere er ikke unger i joller, men voksne folk.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vaagen   
Vaagen
Grand Banks jr skrev 39 minutter siden:

Det hender jeg ser folk som sakker av "på linjen" der 5 knops grensen starter,

Da er vel grensen feilplassert? Ikke at man skal slutte å tenke av den grunn, men dog?

 

Trollfaren skrev for 2 timer siden:

Teorien min er rett. Dersom en båt a la min bare skal kjøre forbi, hadde det vært bedre for alle om farten ikke ble senket, og den holdt 20 - 30 knop hele veien.

Jeg tror dette er en misforståelse. Det er sikkert riktig, at bølgene rett bak båten er større i 5 knop enn 20, men der er mye mindre energi i dem, enn ved 20 knop. Det betyr, at hvis du holder noenlunde avstand, vil 5-knopsbølgene ha dødd ut før de når fam. Hansen for anker, mens 20-knopsbølgene når mye lengre, og Hansens vet ikke hva som traff dem, for du er borte for lengst, men treffer dem, gjør du.

 

Det er mulig at konsekvensen er middels hvis du har en liten båt, men jeg har også lest her inne (for noen år siden), at det var bedre at vedkommende med sin store sport cruiser dro på til 30 knop, i stedet for å slakke ned. Jaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lingefan   
Lingefan

Har inntrykk av at 80% ligger i halvplan der man skal kjøre forbi havner etc. Altså er det 80% som ikke forstår sine egne bølger. Evt 70% og så er det 10% som gir beng.
Det har blitt normalen at i 5 knop-soner ligger man i 7-10 knop Slik at hekkbølgen akkurat slipper akterspeilet. Maks forbruk, maks bølger og minst muljg forståelse. Slik er det både i Oslo og i f eks Kragerø. Men irriterer det meg? Ikke nå lenger, har stor nok båt til at jeg ikke merker bølger fra båter under 20 fot så godt. Men kunne aldri falle meg inn å kjøre i halvplan selv. Det føles unaturlig Ut og litt idiotisk å kjøre i oppoverbakke for maks forbruk og slitasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Havelle   
Havelle

Det plager egentlig ikke oss heller. Men ler litt av det. 
 

Lakseberget ved Sandvika gir god underholdning der. Mange som har sin første båt og forstår ingenting av at de må slakke farten når de går inn mellom utriggerne eller båtene som ligger i bøye. 

Båtførerprøven kunne, i tillegg til å være obligatorisk for alle og langt vanskeligere, med fordel ha langt mer om høflighet og skikk og bruk på sjøen. 

Båtfolket lever nok på at mange har lært dette av sine fedre, som igjen... Helt tilbake til den første store gruppen som vel brukte vannet til rekreasjon: Marineoffiserer. Derfor er jeg litt nazi på flaggregler (som oftest)  En viktig del av arven til båtfolket :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr
kdtran skrev 57 minutter siden:


Min innstilling er derfor å snu på hodet og se hvor mye sjø jeg drar med meg. 

(...)
Hastighetsbegrensningene er der av en årsak og det er lov å bruke hodet. (I dobbel betydning)

 

Takk! 😉

 

Og er enig og gjør det samme selv. :yesnod:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack
Nor-Dan Zeco skrev for 1 time siden:

Hei, og takk til alle for svar. Vi har en Nor-Dan 610 20 foter , med 100 hk outboard.

Hvordan ser det ut bak deg da @Nor-Dan Zeco når du går i 5 knop? Det er jo det som teller. Er det flatt så kan du jo ha verdens beste samvittiighet 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaptein Blåtann   
Kaptein Blåtann

En må alltid kikke bak og se hva en drar av sjø, det er gjerne nyttig å gå med 4 knop i stedet for 5 for at omgivelsene skal bli ivaretatt.

Farter mye rundt i 17 fot Dromedille, der gir 5 knop med 3 personer sittende bak i båten store bølger, men hvis båten er lastet lenger fremme, slik at den ligger flatt i vannet, så er det nesten ikke en bølge å se i samme fart, så jeg tenker at skrogfasong under vann betyr mye for hva en drar av sjø. 

Ellers så er min mening om det å gå i plan for å lage minst mulig bølger er en fryktelig dårlig unnskyldning for dårlig tålmodighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalle Well   
Kalle Well

Hvis du har båt fortøyd, og den ikke tåler sjø fra en båt i 5 knop, bør du enten ta den land hver gang den ikke skal brukes, eller la vær å syte! Hva når det blåser litt da?? Hvis du ser det som farlig med bølger fra en båt i 5 knop bør du kanskje vurdere å fendre den bedre! 
5 knop tilsvarer ikke vind i 3 m/s engang!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...