Jump to content

Fart forbi fortøyde båter.


Nor-Dan Zeco

Recommended Posts

Kalle Well skrev 8 minutter siden:

Hvis du har båt fortøyd, og den ikke tåler sjø fra en båt i 5 knop, bør du enten ta den land hver gang den ikke skal brukes, eller la vær å syte! Hva når det blåser litt da?? Hvis du ser det som farlig med bølger fra en båt i 5 knop bør du kanskje vurdere å fendre den bedre! 
5 knop tilsvarer ikke vind i 3 m/s engang!!

Mange plasser det blir mindre sjø av frisk bris og liten kuling enn bølgene som kan komme fra båter i 5 knop, og det er ikke nødvendigvis bare båter som ligger fortøyd på plassen sin en skal tenke hensyn til, disse skal jo uansett være fortøyd for storm, men det er gjerne aktivitet i umiddelbar nærhet på vannet og ikke minst langs land, folk på vei opp i, eller ut av båt, eller kanskje noen akkurat har 14-foteren sin halveis opp i fjæren for å skrape blåskjell av kjølen i det du passerer...

 

Link to post
Share on other sites

Nor-Dan Zeco skrev for 6 timer siden:

Er man pålagt å senke farten ytterligere i en 5-knop sone dersom man passerer båter som ligger fortøyd?

Når du ferdes på sjøen er du pålagt å utvise godt sjømannskap. Hvis du lager generende bølger for de som ligger fortøyd i et sund tar du ikke tilstrekkelig hensyn. Det er ikke godt sjømannskap. 

 

Ellers interessant tema i denne tråden. For et par dager siden var det mye vind, og vi lette forgjeves etter en god fortøyninhsplass i ei lun vik. Det begynte å bli mørkt, så vi måtte ta til takke med å fortøye i et sund i le av en holme. Det var rolig og fint der på kvelden og natta, men morgenen etter ble det meget ubehagelig å ligge der. Vi var ikke alene om å ligge i det sundet, men det var pussig å se hvor utrolig mange som ikke viste hensyn da de kjørte forbi. Jeg fikk inntrykk av at menn i 50-åra var overrepresentert blant de som ikke evnet å vise hensyn. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hensyn bør kanskje spesielt tas forbi marinaer med drivstoffpåfylling. Der fortøyer man ofte bare for å skulle fylle i 10-15 min og kunne gå kjapt ut igjen. Sist jeg fyllte var i Valle utenfor Kragerø. Trenger litt tid da jeg hadde halv tank og skulle toppe opp med 500 liter. Med mine 42 fot la jeg meg på utsiden for å la småbåtene kunne fylle kjapt og greit innenfor. Legger ut 6 fendere og fortøyer med spring og det ble nødvendig. Båten rullet ganske mye fra halvplan-båtbølger der som kommer inn rett fra siden. Siden jeg fortøyet og fendret bra gikk det helt fint, men det er jo ganske urolig å fylle drivstoff der. Tror faktisk jeg legger meg på innsiden neste gang selv om man risikerer å bli påkjørt av hver tredje båt (som ikke kan kjøre og sier oida... og må sette i fri og dytte fra når de kjører feil).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Trollfaren skrev for 16 timer siden:

Busteren min lager mye større bølger - flytter mer vann - i 5 knop enn i 20 knop. Egentlig er det bedre for alle at jeg ikke senker farten. 

Nå er jo ikke 5-knopsregelen kun for hekkbølgen. For badende og folk i mindre båter og kajakker er det ikke optimalt å møte båter i høy hastighet. 
De fleste raske båter lager mindre bølger opp mot toppfart en i 20 knop, men det passer dårlig i 5-knops områden. 
For øvrig blir man lett litt lurt da det ofte er strøm ene eller andre veien langs vår kyst. Båten min lager nesten ikke bølger i 5 knop, men i 6 kan man begynne å merke dem. Hvis jeg har en knops motstrøm og ligger i 5 knop over grunn gjør jeg 6 knop gjennom vannet og lager litt bølger. Har man to knop motstrøm som det ofte er inn mot Fredrikstad, der jeg holder til gjør båten 7 knop gjennom vannet og hekkbølgen kan være ubehagelig for mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ytters på enden av brygga i marinaen. Registrer da mange som velger å gå ut av plan akkurat DER. Men jeg irritere meg ikke, bare forundrer meg litt . . . .

 

Ellers er vi vant til å sette ned farten når vi passerer kajakkpadlere. Men siste gangen ble padleren tydelig litt irritert og vinket at vi skulle sette opp farten. Han ville ri på hekkbølgen  . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 11 timer siden:

Hvis du har båt fortøyd, og den ikke tåler sjø fra en båt i 5 knop, bør du enten ta den land hver gang den ikke skal brukes, eller la vær å syte! Hva når det blåser litt da?? Hvis du ser det som farlig med bølger fra en båt i 5 knop bør du kanskje vurdere å fendre den bedre! 
5 knop tilsvarer ikke vind i 3 m/s engang!!

Eller, hvis du ikke har tid til å slakke ned for å ta hensyn, kan du like godt holde deg hjemme:wink:

Om man er i tvil, kan man jo stoppe opp og legge seg på tvers i egen hekksjø, og føle litt på det.

Enig meg @Komodo, at det ofte kan synes som middelaldrende men i type daycruiser/skjærgårdsjeep har vanskelig for å dra av nok. Det rare med disse, er at de kjører altfor fort, gjerne i plan, men så tar samvittigheten de og slakker ned til hastigheten de drar mest sjø, i stedet for å gå helt av så sjøen blir borte. Jeg har aldri gått i fjellet eller fått skader på båt av slikt, men det er jo ikke særlig trivelig når man ligger på speilblankt vann, og plutselig få skikkelig rulling. Små barn beveger seg kanskje rundt i båten, eller man lager mat. En båt som ligger uten fremdrift beveger seg ganske mye og lett.

Jeg tenker at hvis noen faktisk kommer etter deg og fyrer seg opp, så har du nok gjort det utrivelig for de.
Hadde en artig episode med jolle her i ferien også. En liten pode som planet med 4-5 hester, kjørte rundt i lagunen der vi og mange andre lå, i plan/halvplani timesvis. Gutten hadde kontroll på farkosten han, men holdt seg i vår del av lagunen, ca 200m fra moderfartøyet. Den laget nok til at vi beveget oss, men greit nok. Han var borte å snakket til en familie som matet svaner med brød:giggle:, men selv fikk han beskjed om å roe seg gjentatte ganger pga badende barn, men tok ikke til seg før tredje tilsnakk.
Han klarte tilogmed å fylle en kajakk han passerte på halv meter avstand, uten å bry seg. Lurer på hva slags båtfører faren er, og hvordan han blir:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fart forbi fortøyde båter er for min del regulert av hvor båtene har valgt å fortøye. Velger man å fortøye mot en skipsled uten fartsbegrensning som østsiden av Håøya i Oslofjorden, reduserer jeg ikke farten om jeg kjører i leden og ønsker de fortøyde båtene lykke til. Kjører jeg inn på vestsiden av Håøya og det ligger båter til land, legger jeg meg midt i sundet reduserer til ca 5 knop og lager små bølger. Kjører jeg gjennom Middagsbukta og det ligger båter der, går jeg på tomgang og 3,5 knop med styrefart og lager minimalt med bølger og støy. Støtter forslaget om 5 knop kombinert med No-wake. Velger å tro at de som skaper huskestue for andre båter ikke gjør dette bevisst. Det ligger mye jævelskap i ignoranse. Ser at "moralen" og hensynet til andre avtar når det blir dårlig vær. Er du i tvil om du lager ubehag for andre med bølgene dine bør du redusere farten 😘.

Link to post
Share on other sites

Er vel en grunn til at man tidlig på det glade 80-tallet helte sukker i bensintanken til enkelte båter...

 

(Jeg var liten gutt da, men husker det ble gjort. Eller i alle fall snakket om, med henvisning til at det var gjort. Da var det etter gjentatte klager til både gutt og foreldre, og det endret seg ikke i løpet av sommeren. - Uten at jeg applauderer det, og var heller ikke mine foreldre som gjorde noe. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fart er lett å måle, det er ikke bølgestørrelse og konsekvenser av det, men det er selvfølgelig sistnevnte som bør hensyntas. Om det blir uhelidige konsekvenser av 5 knop bør man selvfølgelig holde lavere fart, som flere andre har påpekt. Kan ikke forstå at det er mulig å argumentere for noe annet, men det jo som gjør BP til et artig tidsfordriv når være ikke tillater særlig annet :thumbsdown:

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilbåten på 46 fot lager så vidt krusninger der gummijolla kan lage godt med bølger, og langt vekk fra båten. I naturhavn og gjestehavner ligger jeg derfor godt under 5 knop med jolla.

 

Jeg skiller mellom båter jeg kan anta at folk oppholder seg i og de som er tomme ( , feks en naturhavn eller gjestehavn (større hensyn) versus en privat bøye eller brygge (mindre hensyn)... Men hensyn viser jeg sånn tålelig greit med, for det meste. Kjører jeg feks en fullastet jolle må jeg i visse tilfeller  gi litt gass for å få baugen høyt nok til at ikke alle blir våte - og da blir det bølger.

 

Kort og greit så viser man hensyn. Samtidig tenker jeg at den som anlegger fast fortøyningsplass for å hensette båten, ja så tenker jeg at man bør anlegge denne så det tåles en skvett. Skal man anlegge en fast plass for opphold, og man forlanger komfort, ja så bør man anlegge en bølgebryter eller finne seg en skjermet plass.

 

Å ankre opp i naturen i de hovedleder hvor båter normalt sett ferdes, ja da må man tåle bølger. Jeg går ikke akkurat å jager etter Danskebåten når den lager bølger, men jeg legger meg heller ikke der denne ferdes.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 10 timer siden:

Eller, hvis du ikke har tid til å slakke ned for å ta hensyn, kan du like godt holde deg hjemme:wink:

Om man er i tvil, kan man jo stoppe opp og legge seg på tvers i egen hekksjø, og føle litt på det.

Enig meg @Komodo, at det ofte kan synes som middelaldrende men i type daycruiser/skjærgårdsjeep har vanskelig for å dra av nok. Det rare med disse, er at de kjører altfor fort, gjerne i plan, men så tar samvittigheten de og slakker ned til hastigheten de drar mest sjø, i stedet for å gå helt av så sjøen blir borte. Jeg har aldri gått i fjellet eller fått skader på båt av slikt, men det er jo ikke særlig trivelig når man ligger på speilblankt vann, og plutselig få skikkelig rulling. Små barn beveger seg kanskje rundt i båten, eller man lager mat. En båt som ligger uten fremdrift beveger seg ganske mye og lett.

Jeg tenker at hvis noen faktisk kommer etter deg og fyrer seg opp, så har du nok gjort det utrivelig for de.
Hadde en artig episode med jolle her i ferien også. En liten pode som planet med 4-5 hester, kjørte rundt i lagunen der vi og mange andre lå, i plan/halvplani timesvis. Gutten hadde kontroll på farkosten han, men holdt seg i vår del av lagunen, ca 200m fra moderfartøyet. Den laget nok til at vi beveget oss, men greit nok. Han var borte å snakket til en familie som matet svaner med brød:giggle:, men selv fikk han beskjed om å roe seg gjentatte ganger pga badende barn, men tok ikke til seg før tredje tilsnakk.
Han klarte tilogmed å fylle en kajakk han passerte på halv meter avstand, uten å bry seg. Lurer på hva slags båtfører faren er, og hvordan han blir:rolleyes:


Ja Gud forby, ikke få bølger på båten. 
Jeg lager nå ikke bølger i 5 knop. Hva andre velger å gjøre får være opp til de. Jeg ligger nå i 5 knop som er lovlig. 

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 1 time siden:

Tenk om noen kunne håndhevet den regelen. Sånn i en liten periode, ihvertfall. Så litt mere stikkprøver av og til. Problemet idag er ikke lovene, men håndhevelsen av dem.

Problemet er ikke håndhevelsen! Om det skulle gjennomføres så måtte vi ha politibåt på et hvert Nes! Nei det som mangler er at vi, du og jeg,  manner oss opp og sier i fra når noen i vår nærhet bryter reglene!

Om vi viser vårt engasjement direkte til de som bryter våre felles regler, bare da vil vi få det bedre.

Så lenge engasjementet for overholdelse av samfunnets regler bare overlates til påtalemyndighetene,  vil den enkelte ikke føle ubehag ved å bryte regelene!

Det gjelder å bry seg om hverandre!

 

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Tror det blir vanskelig å påtale en som kjører 5 knop for hensynsløs kjøring.

Inn til min marina er det 7 (!) knops grense. Det er omtrent den hastigheten alle båter lager mest sjø.

5 knop er min (og de flestes) praksis.

Da blir det lite sjø.

Skade på båt når noen passerer i 5 knop, tilskrives i (minst) like stor grad mangelfull fortøyning, og evt andre forhold som fører av 5 knopsbåten vanskelig kan lastes for.

Til og med Danskebåten gjør også 5 knop til den er i indre havnebasseng.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...