Jump to content

Fart og diameter på propell. Kan 0,25 tomme utgjøre noe?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har en  standard 3 blads propell 13,5 x 15 på Evinrude 90 hk. Jeg har fulgt en blogg hvor en kar har helt lik båt og motor som meg. Han oppnår annen fart og turtall med samme båt og motor. Eneste forskjellen er at han har 13,25 x 15 propell mot min som er 13,5 x 15.

 

Han får 28 knop med fullastet båt (materialer og verktøy) på 4600 omdreininger.  Jeg får 26-27 knop alene i tom båt med rundt 5500 rpm. Jeg har forsøkt å justere trim forsiktig hele veien opp til propellen nesten slipper for å se om det utgjør en forskjell. 

 

Kan forklaringen ligge i at han har en litt mindre propell enn meg, eller kan det være at propellen min er slitt og må byttes? Jeg ser at emaljen på propellen har merker som kan være etter et tau. Kanskje propellen ikke er helt balansert? Båten er kjøpt brukt. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke propeller, men tenker at hvis han har vesentlig lavere turtall men høyere fart (Og båtene ellers er identiske og det ikke er groe, feil med turteller etc), så må propellen hans ha en annen kurving på bladene, en annen stivhet eller annen fasong som flytter mer vann per omdreining. 

 

Fra den tiden jeg drev mye med droner så var det i alle fall tydelig at propeller med samme diameter og stigning kunne ha vesentlig stor forskjell i praksis. Dette var da propeller i luft, men noe er nok overførbart til propell i vann. 

 

Vet du merke og evt modell på propellen hans. Evt materialforskjeller. 

 

Jeg har forstått at ulike propelltyper har ulike egenskaper. Noen løfter båten mer ut av vannet slik at man får mindre våt flate, og dermed får man mindre motstand og dermed høyere fart. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her høres det ut som om det er forskjell på motorene. Dersom det er 90 etec, kom den med to forskjellige utvekslinger på girhuset. 2:1 på de nyere, mens noen av de eldre kom med 2:25 (om jeg ikke husker feil),  på den vanlige etecen, samt at det også fins en H.O utgave som yter nærmere 100 hester. 

Uansett - 4800 omdreininger er for lavt, da ligger han ikke opp mot det som er optimalt på WOT, mens dine 5500 er helt i toppen av hva som er godkjent. ETEC 90 yter best mellom 5000 og 5200.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 

Sjeldenutpå skrev for 12 timer siden:

Det var da enorm forskjell i max turtall til å være så likt oppsett ..  Såpass skuldast neppe den propellforskjellen.

 

Enig -  900 omdreininger forskjell -

 han med 28 knop / 4600 kontra 27 knop / 5500 henger ikke helt på greip.   Og lar seg neppe forklare av 1/4" forskjell på propellstigningen. 

 

... og ellers så har jeg lært meg at blogger ikke alltid stemmer like godt overens med virkeligheten :giggle:

 

mener å ha hørt at evinrude turtellerne kan vise litt forskjellig (gjerne litt for lite..)  - det kan kanskje forklare noe av forskjellen..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

om jeg putter dataene dine inn i mercurys propellkalkulator så blir det 23% slipp ved 26 knop og 5500 rpm.   Så om propellen din er slitt så burde det merkes forskjell om du får på en ny med bedre grep ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...