Jump to content
Knallipadden

Fart og diameter på propell. Kan 0,25 tomme utgjøre noe?

Recommended Posts

Knallipadden   
Knallipadden

Jeg har en  standard 3 blads propell 13,5 x 15 på Evinrude 90 hk. Jeg har fulgt en blogg hvor en kar har helt lik båt og motor som meg. Han oppnår annen fart og turtall med samme båt og motor. Eneste forskjellen er at han har 13,25 x 15 propell mot min som er 13,5 x 15.

 

Han får 28 knop med fullastet båt (materialer og verktøy) på 4600 omdreininger.  Jeg får 26-27 knop alene i tom båt med rundt 5500 rpm. Jeg har forsøkt å justere trim forsiktig hele veien opp til propellen nesten slipper for å se om det utgjør en forskjell. 

 

Kan forklaringen ligge i at han har en litt mindre propell enn meg, eller kan det være at propellen min er slitt og må byttes? Jeg ser at emaljen på propellen har merker som kan være etter et tau. Kanskje propellen ikke er helt balansert? Båten er kjøpt brukt. 

Edited by Knallipadden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Det var da enorm forskjell i max turtall til å være så likt oppsett ..  Såpass skuldast neppe den propellforskjellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr

Jeg kan ikke propeller, men tenker at hvis han har vesentlig lavere turtall men høyere fart (Og båtene ellers er identiske og det ikke er groe, feil med turteller etc), så må propellen hans ha en annen kurving på bladene, en annen stivhet eller annen fasong som flytter mer vann per omdreining. 

 

Fra den tiden jeg drev mye med droner så var det i alle fall tydelig at propeller med samme diameter og stigning kunne ha vesentlig stor forskjell i praksis. Dette var da propeller i luft, men noe er nok overførbart til propell i vann. 

 

Vet du merke og evt modell på propellen hans. Evt materialforskjeller. 

 

Jeg har forstått at ulike propelltyper har ulike egenskaper. Noen løfter båten mer ut av vannet slik at man får mindre våt flate, og dermed får man mindre motstand og dermed høyere fart. 

 

Edited by Grand Banks jr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden

Begge er standard propeller fra Evinrude, men hans diameter er 13,25 og min er 13,5. Stigningen er den samme (15). Han byttet etter hvert til solas stålpropell og da ble forskjellen større. Da fikk han 1-2 knop mer på samme turtall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Her høres det ut som om det er forskjell på motorene. Dersom det er 90 etec, kom den med to forskjellige utvekslinger på girhuset. 2:1 på de nyere, mens noen av de eldre kom med 2:25 (om jeg ikke husker feil),  på den vanlige etecen, samt at det også fins en H.O utgave som yter nærmere 100 hester. 

Uansett - 4800 omdreininger er for lavt, da ligger han ikke opp mot det som er optimalt på WOT, mens dine 5500 er helt i toppen av hva som er godkjent. ETEC 90 yter best mellom 5000 og 5200.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden

Hans motor er en 09 modell og min er 13. Begge er standard 3 sylindret. Ikke HO. Kanskje hans har annen utveksling da. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

 

Sjeldenutpå skrev for 12 timer siden:

Det var da enorm forskjell i max turtall til å være så likt oppsett ..  Såpass skuldast neppe den propellforskjellen.

 

Enig -  900 omdreininger forskjell -

 han med 28 knop / 4600 kontra 27 knop / 5500 henger ikke helt på greip.   Og lar seg neppe forklare av 1/4" forskjell på propellstigningen. 

 

... og ellers så har jeg lært meg at blogger ikke alltid stemmer like godt overens med virkeligheten :giggle:

 

mener å ha hørt at evinrude turtellerne kan vise litt forskjellig (gjerne litt for lite..)  - det kan kanskje forklare noe av forskjellen..?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fru Jacobsen   
Fru Jacobsen

Dette henger ikke på greip i det hele tatt.

Det må enten være feil turtall eller propell som slurer i vulkinga. Eller som nevnt, forskjellig utveksling. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kallethekid   
Kallethekid

Vet du om motorene er montert på samme høyde? Er propellene av samme type/merke? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden
Kallethekid skrev 1 time siden:

Vet du om motorene er montert på samme høyde? Er propellene av samme type/merke? 

Høyde vet jeg ikke, men begge er fabrikkmonterte propeller fra Evinrude. Min er 13,5 x 15 mens hans var 13,25 x 15.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kallethekid   
Kallethekid

Ok. Det kan vel tyde på at det er forskjellige girhus og muligens forskjellig utveksling. Hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor de skulle montere forskjellig diameter. Er det stålpropellerer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden

Nei, aluminium. Han monterte stålpropell også og da ble forskjellen større. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

om jeg putter dataene dine inn i mercurys propellkalkulator så blir det 23% slipp ved 26 knop og 5500 rpm.   Så om propellen din er slitt så burde det merkes forskjell om du får på en ny med bedre grep ja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knallipadden   
Knallipadden

Takk, da prøver jeg en ny. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...