Knallipadden Startet 1.August.2020 Del på Facebook Startet 1.August.2020 (redigert) Jeg har en standard 3 blads propell 13,5 x 15 på Evinrude 90 hk. Jeg har fulgt en blogg hvor en kar har helt lik båt og motor som meg. Han oppnår annen fart og turtall med samme båt og motor. Eneste forskjellen er at han har 13,25 x 15 propell mot min som er 13,5 x 15. Han får 28 knop med fullastet båt (materialer og verktøy) på 4600 omdreininger. Jeg får 26-27 knop alene i tom båt med rundt 5500 rpm. Jeg har forsøkt å justere trim forsiktig hele veien opp til propellen nesten slipper for å se om det utgjør en forskjell. Kan forklaringen ligge i at han har en litt mindre propell enn meg, eller kan det være at propellen min er slitt og må byttes? Jeg ser at emaljen på propellen har merker som kan være etter et tau. Kanskje propellen ikke er helt balansert? Båten er kjøpt brukt. Redigert 1.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Det var da enorm forskjell i max turtall til å være så likt oppsett .. Såpass skuldast neppe den propellforskjellen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) Jeg kan ikke propeller, men tenker at hvis han har vesentlig lavere turtall men høyere fart (Og båtene ellers er identiske og det ikke er groe, feil med turteller etc), så må propellen hans ha en annen kurving på bladene, en annen stivhet eller annen fasong som flytter mer vann per omdreining. Fra den tiden jeg drev mye med droner så var det i alle fall tydelig at propeller med samme diameter og stigning kunne ha vesentlig stor forskjell i praksis. Dette var da propeller i luft, men noe er nok overførbart til propell i vann. Vet du merke og evt modell på propellen hans. Evt materialforskjeller. Jeg har forstått at ulike propelltyper har ulike egenskaper. Noen løfter båten mer ut av vannet slik at man får mindre våt flate, og dermed får man mindre motstand og dermed høyere fart. Redigert 1.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Begge er standard propeller fra Evinrude, men hans diameter er 13,25 og min er 13,5. Stigningen er den samme (15). Han byttet etter hvert til solas stålpropell og da ble forskjellen større. Da fikk han 1-2 knop mer på samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Her høres det ut som om det er forskjell på motorene. Dersom det er 90 etec, kom den med to forskjellige utvekslinger på girhuset. 2:1 på de nyere, mens noen av de eldre kom med 2:25 (om jeg ikke husker feil), på den vanlige etecen, samt at det også fins en H.O utgave som yter nærmere 100 hester. Uansett - 4800 omdreininger er for lavt, da ligger han ikke opp mot det som er optimalt på WOT, mens dine 5500 er helt i toppen av hva som er godkjent. ETEC 90 yter best mellom 5000 og 5200. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Hans motor er en 09 modell og min er 13. Begge er standard 3 sylindret. Ikke HO. Kanskje hans har annen utveksling da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Sjeldenutpå skrev for 12 timer siden: Det var da enorm forskjell i max turtall til å være så likt oppsett .. Såpass skuldast neppe den propellforskjellen. Enig - 900 omdreininger forskjell - han med 28 knop / 4600 kontra 27 knop / 5500 henger ikke helt på greip. Og lar seg neppe forklare av 1/4" forskjell på propellstigningen. ... og ellers så har jeg lært meg at blogger ikke alltid stemmer like godt overens med virkeligheten mener å ha hørt at evinrude turtellerne kan vise litt forskjellig (gjerne litt for lite..) - det kan kanskje forklare noe av forskjellen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Dette henger ikke på greip i det hele tatt. Det må enten være feil turtall eller propell som slurer i vulkinga. Eller som nevnt, forskjellig utveksling. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Vet du om motorene er montert på samme høyde? Er propellene av samme type/merke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Kallethekid skrev 1 time siden: Vet du om motorene er montert på samme høyde? Er propellene av samme type/merke? Høyde vet jeg ikke, men begge er fabrikkmonterte propeller fra Evinrude. Min er 13,5 x 15 mens hans var 13,25 x 15. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Ok. Det kan vel tyde på at det er forskjellige girhus og muligens forskjellig utveksling. Hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor de skulle montere forskjellig diameter. Er det stålpropellerer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Nei, aluminium. Han monterte stålpropell også og da ble forskjellen større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 om jeg putter dataene dine inn i mercurys propellkalkulator så blir det 23% slipp ved 26 knop og 5500 rpm. Så om propellen din er slitt så burde det merkes forskjell om du får på en ny med bedre grep ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Takk, da prøver jeg en ny. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.