Jump to content

Skiftende oljenivå VP seildrev


magnuje

Recommended Posts

Artig greie med mitt 130S seildrev:

 

Kjørte motor i rundt 16 timer i strekk her om dagen. Gikk over motor etter stans ganske nøye for å se etter evt problemer. 
 

Da jeg åpnet peilepinnen på seildrevet kom det en «sssss»-lyd. Sikkert trykk i drevet grunnet oppvarming. Oljen var perfekt og akkurat på max merket. 
 

Da jeg tok pre-flight check dagen etter peilet jeg seildrevet av ren vane. Da kom det også en «ssss»-lyd, sikkert nå vakuum siden oljen var avkjølt, men med mindre luft siden jeg slapp ut trykket mens motor var varm? Og oljenivået hadde steget til rett over max. Fremdeles blank og fin. 
 

Har jeg fått vann inn i drevet, skapt av det vakuumet jeg lagde da jeg åpnet systemet mens det var varmt? Står ingen steder at man ikke skal gjøre dette. Eller kan det være andre årsaker til dette?

 

De pakningene mot propell ble skiftet for 2 år siden av verksted. Bør vel holde lenger enn dette?
 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg opplever det samme som deg @magnuje

Oljenivået i seildrevet øker, sugde opp litt i ei sprøyte  og oljen er klar og fin, har også gjort det samme rett etter stopp, blank og fin da også.

 

Før ferien sugde jeg opp 1 dl ca, nå er nivået oppe på det samme igjen, skjønner ikke hva dette kommer av.

Danner det seg luftlommer her?.

 

Skal sies at jeg helte på litt for mye i fjor høst, men når jeg peilet oljen rett før utsett i mars i år. det var det såpass kaldt at nivå var innenfor, vet ikke om det er dette som gjør at det viser mere nå.

Det som er rart er at det øker etter jeg har sugd opp litt.

Link to post
Share on other sites

Det var min første tanke også men bytter alltid oring ved oljeskift. Jeg har også sugd opp olje rett etter stopp etter mange  timers kjøring. 

Oljen er klar og fin ved begge tilfeller, men rett etter stopp er det mange små luftbobler i oljen noe som visstnok er vanlig. Og da er nivået høyere naturlig nok, men det synker igjen når den får stått i ro.

Når jeg åpner peile pinnen kommer det luft ut, så det virker jo tett.

 

Har brukt båten i 4 uker nesten daglig nå uten at jeg kan se at det antydning til vann. 

 

 

 

 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...