Jump to content

Montering av el.pumpe for septiktømming


estark

Recommended Posts

Tømming av septiktanken foregår i dag ved hjelp av en manuell membranpumpe. For¨å forenkle dette litt gikk jeg til innkjøp en en elektrisk pumpe av typen Whale Gulper. I katalogen står det følgende om denne pumpen:

"Toalettpumpen Gulper pumper avfall og er nesten umulig å blokkere. Er også meget stillegående. Den er selvlensende, hvilket innebærer at den kan monteres nesten hvor som helst, og den kan pumpe blandinger av vann og luft. Denne membranpumpen kan pumpes tørr, har et maksimum på 181iter/min. og er meget lett å bruke. Utløp/innløp kan beveges for å lette installasjonen av pumpen. Slangetilkopling 38 mm."

 

Fant så ut at det enkleste ville være å sette den elektriske pumpen på samme sted som den manuelle stod. Se på bildene under så ser dere at pumen er montert på veggen nede i rommet med septiktank (og defroster). Når jeg så skulle montere min nye elektriske pumpe leste jeg gjennom bruks-/monteringsveiledningen. Her stod det å lese at pumpen kun skulle monteres horisontalt, noe som vanskeligjør min ide om å montere pumpen på veggen. Er det noen som har synspunkter på dette, eller evt erfaringer med lignende montasje?

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Kontaktet kundeservce hos produsenten om hvorfor pumpa måtte monteres vannrett. Her er svaret:

 

Hi

I belive the reasoning behind this is due to the nature of the pump. Should there ever be a leak in the head the water could run back onto the motor if mounted vertically, with the motor below the head. The mounting is probably for max performance.

Regards

Litt usikker han også, men lekkasje med motoren loddrett under gummimembranen er kanske ikke en lur ting. Men det samme gelder jo til dels også for vannrett montering.

 

Kanskje det har med ytelse eller slitasje å gjøre som han er inne på? Eller kanskje det beror på en misforståelse? Han som skulle skrive monteringsanvisningen måtte prate med en annen fyr enn den opprinnelige fordi den som visste lå hjemme og hadde magesjau. Den som i stede måtte svare på spørsmålet var litt usikker, men mente at magesjaufyren hadde sagt at pumpa skulle monteres vannrett. Selvfølgelig var det feil, men ligger man hjemme med magesjau og ikke kan korrekturlese, så kan det ofte bli galt. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Regner med at jeg kommer til å montere pumpa stående (vertikalt), lekkasje biten er vel som tidligere nevnt ganske lik for vertikal og horisontal montasje. Dette gir en utrolig enkel monteringsjobb, da det er bare å løsne slangeklemmer og bytte ut pumpa. Det klarer helt sikkert å tømme min lille septiktank i mange år (håper jeg). Skal gi rapport når (eller om) det går galt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...