Jump to content

Erfaringer med yamarin dc 76


Goku

Recommended Posts

Jeg lukter fortsatt på ny bruktbåt og nå har turen kommet til yamarin 76 dc. Er det noen som har kjørt den og kan besvare noen spørsmål?

Det jeg lurer på er hvordan den er i sjøen sammenlignet med andre båter i samme segment som f.eks uttern, ibiza og finnmaster. 

Er det upraktisk med sidevendt sete framme på babord side? Og hva syns dere om den forsenkede sitteplassen? Er det greit eller er det upraktisk?

 

Vi er en familie på 5, 3 barn under 10 år og båten bruker først og fremst til dagsturer med mulighet til overnattinger

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik i to sesonger. Stødig og helt ok i sjøen. Til vårt bruk ble den for liten, både mtp overnatting (2+2 pers) og sjøegenskaper. Ikke all verdens sjø som skulle til før det ble slitsomt med litt lengre etapper. Men den hadde i grunn alt utenom varmt vann/dusj. Mange har imidlertid dette på plass. Jeg hadde ekstra forbruksbatteri, det er nok en fordel. Vi opplevde også at det var litt kronglete å få plassert bagasje på overnattingsturer. Var liksom ingen naturlig enkel plass å legge bagger etc. når man skulle bruke kabinen (som er relativt trang). Åpen toalettløsning opplevdes også som en nødløsning. Ang dine spørsmål; har ikke prøvd direkte sammenlignbare båter av de du nevner, men Yamarinen går for å være god i sjøen. Sitteplassen på babord side foran fungerte ok, det er ikke plass til et ordinært sete i og med at førersetet er dobbelt. Dermed et greit kompromiss og en plass man får fin skjerming bak vindskjermen. Ikke ideelt i høy hastighet og stor sjø naturlig nok. Nedsenket sitteplass bak tenkte jeg aldri over som noe problem. Alt i alt tenker jeg båten var strålende til dagsturer i fint vær, og brukbar til enkelte overnattinger. Funker best for de som har skjærgården og turområdet ikke altfor langt unna. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har per dagsdato en finnmaster 62 dc, og jeg ønsker en som tar bølger bedre enn denne. Vi bort såpass værhardt som det går an med nordsjøen rett inn, uten avbrekk fra øyer eller fjorder. Blir det 5 m/s fra vest eller nordvest (90% av tiden) så kan jeg ikke gå ut med denne med familien. Så vet jeg ønsker meg i både pose og sekk. Vanskelig å få oppfyllt alle ønskene uten at det går kraftig ut over lommeboka. 

Link to post
Share on other sites

Axopar 24 er nokså sjødyktig. Mulig den er litt dyr og er ingen på finn.no akkurat nå så kan være vanskelig å finne et ok eksemplar brukt. XO har også noen billigere modeller som XO 220S. 

 

XO:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180067271

 

Skal holde meg unna tråden nå. Har ingen ting konkret på yamarin 76 dc :)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Har ikke kjøpt noe ennå. Men neste båt skal være egnet til ferieturer og ha godt med plass og solide sjøegenskaper. Nå vil vårt bruksområde være Oslofjorden, Sørlandet og Västkusten, så er ikke like utsatt som dere i vest. Vurderer et bredt spekter av båttyper, både seil og motor. Viktigste er å være på sjøen og i en båt som gir oss godfølelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...