Jump to content

Lader Ladac Marine Charger 1x15 tatt kvelden?


Dorten75

Recommended Posts

Har en Ladac Marine Charger 1x15, som gjerne er Defa i dag i min Yamarin 76 DC. 
 

I går stoppet den plutselig å lyse. 
Fungerte fint tidligere på dagen og ladet seg ferdig (opp til 13,95), jeg koblet den fra. Testet litt forbruk på kjøleskap og koblet til landstrøm igjen. 
Da ladet den med noe høyere V en tidligere og stoppet på 14,07 da jeg oppdaget at lader ikke lyste lengre i det hele tatt. 
 

Har målt spenning inn til lader som normalt fra landstrøm, men på ledningene ut  mot batteri får jeg nå kun 5,3v. 
 

Noen med erfaringer? Noe jeg kan gjøre?

Finner ingen reset eller lignende på boksen. 

Jeg har to forbruksbatteri på tilsammen 225 amp + startbatteri. 
Kan den ha fått utfordringer med belastningen med å få ladet dette og samtidig ta feks kjølekapet?

Men skulle egentlig gått over til vedlikeholdslading. 

Bildet av lader med lys som den skal lyse, men er helt mørk nå. 

94EAA5DC-C69E-4A15-89D7-B28954B7339C.png

AE69B822-57F4-4BFF-AEBD-E058A65D8066.png

83188712-12CA-4C1C-BE7D-407208309870.png

Redigert av Dorten75 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dorten75 skrev 7 minutter siden:

Har målt spenning inn til lader som normalt fra landstrøm, men på ledningene ut  mot batteri får jeg nå kun 5,3v. 

 

Heh? Dette er jo forbindelsen rett til batteriet, og da burde du måle batterispenningen der. Eller har du en sikring (som kan ha gått) eller hovedbryter (som er slått av) mellom der?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kunnskapsløs og rot med begreper. :)
 

Det er laderen som er problemet ja. (Fjerner ordet landstrøm i heading, da det fungerer som det skal)
Måler som nevnt 230v inn til siste kabel inn i lader. Kabler videre til batteri måler kun 5,3v og boksen lyser ikke. 
Den har alltid lyst når man har koblet til landstrøm. Har forøvrig forsøkt de bryterne som finnes, for å se om det endrer noe. 
 

Skiftet en sikring det før + pol som ikke var brutt men litt «smeltet», men det har jeg sett den har vært før, men fungert. Bare utsatt å skifte den til nå. 
 

Finner ikke noe sikring i forkant så jeg kan se, hvis det ikke er noe inne i ladder. Må kanskje se om den kan skrus opp og om der er noe?

Landstrøm og vanlige 220v kontakter sitter i forkant av lader ser jeg nå. Den gir strøm som den skal. 
Så er gjerne selve lader som har gitt seg. 
 

Håper det er en smal sak å bare få byttet den ut, uten noe endring i kabling. 

 

Redigert av Dorten75 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedr 5,3 volt:

Enkelte intelligente ladere gir ikke ladestrøm ut hvis de ikke skjønner at de er tilkoblet et batteri. Du må derfor måle ladespenningen mens kablene er tilkoblet batteri, ikke rett på kabler alene (hvis det er slik du måler 5,3 volt). 

Hvis batteriet er defekt kan du få samme utslag. Vanskelig å spå hvor feilen er ut fra dine beskrivelser, men et tips er å teste og måle ladespenningen på et annet batteri før du kjøper ny lader, i tilfelle det er batteriet som er defekt. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dorten75 skrev for 12 timer siden:

Sikringen har vært litt deformert/smeltet, men ikke brutt har jeg lagt merke til. 
Skiftet den forøvrig nå, uten endring.

Sikringer verken smelter eller blir deformert uten alvorlig feil.
= noe er riktig galt og bør undersøkes før du går videre.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...