Jump to content
camilie

Volvo penta tamd 31 s -turbo og wastgate problemer

Recommended Posts

camilie   
camilie

Har denne motorn med turbo og wastgate, og vært problemer med at spjeld setter seg fast. Tok ut allt sammen og fikk Turbo Service til og overhale det. Dette virker som en dårlig konstruksjon med saltvann og opplegg i båt. 

 

 

Sitter samme på D3 og, og er det mange som sliter med samma tinga?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakob T   
Jakob T

Denne har ikkje wastegate, enkle motorer 

Share this post


Link to post
Share on other sites
camilie   
camilie

31 S er det turbo og wastgate på Jakob....akkurat overhala dette nå.....produsert kun i 2002 og 2003

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakob T   
Jakob T

Da har jeg nok tatt feil,har ikke vert borti motorer av 30 40 eller 300 serien med wastegate. Lærer stadig noke nytt.😀😀

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
camilie   
camilie

Av 31 motorene er det kun denne med typebetegnelsen Tamd 31 S-A som har wastgate Jakob....og tror alle D3 har det:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Dette er jo en motor som mest sannsynlig er mellom 20-30 år gammel som har levd i et forholdsvis fuktig miljø i hele sitt liv. Alle bevegelige deler vil til slutt havarere og jeg mener at det ikke er unormalt at dette skjer etter 20+ år. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
camilie   
camilie

Er vel ingen som har nevnt 20 år Bellen? Og Turbo og wastgate ble gått over for 3 år siden.....og spjeldet for wastgate....er en kjennt og problematisk sak i salt miljø.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen
camilie skrev 5 minutter siden:

Er vel ingen som har nevnt 20 år Bellen? Og Turbo og wastgate ble gått over for 3 år siden.....og spjeldet for wastgate....er en kjennt og problematisk sak i salt miljø.....

Dei sluttet å produsere Tamd 31 S rundt år 2000, så det vil si at motoren er minst 20 år gammel. Om ikke det er gjort vedlikehold på wastegate på 20 år, så er det normalt at desse setter seg fast. Om det i tillegg er et fuktig motorrom, så forverrer det levetiden betraktelig. Dette gjelder alle motorer og er ikke noe Volvo Penta fenomen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
camilie   
camilie

Du får lese hva jeg skriver Bellen....overhala for 3 år siden og ny runde nå.....og kanskje sikkert tidligere også.....dette er en 2002.....og ikke noe ukjennt problem i båt med wastgate og spjeld......

Share this post


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Så hva lurer du på da? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
camilie   
camilie

Du får lese innlegg 1 gang til Bellen.....så ser du kanskje spørsmålet.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...